Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-05, 09:37
  #13
Medlem
Tack för alla seriösa och bra svar! ska se till att vi tar henne till veterinären för att se till att hon mår fysiskt bra och göra lägenheten lite mer kattanpassad (mer leksaker, klös bräda, katt torn osv)
Citera
2017-08-05, 20:27
  #14
Medlem
Handikappadmuss avatar
Har en katt som gör så även om hon får gå ut dagligen som natt, väldigt skygg mot främlingar och alltid sitter och morrar i fönstret när något rör sig utifrån.

Det handlar nog mer om revir och att hon känner sig trängd iom miljöombytet men oftast brukar katter, inomhus lika utomhuskatter erkänna sina platser inom kort oavsett om det är inomhus eller inte.

Offtop.______
Jag tror dock inte på att om man har en inomhuskatt och låter den gå runt kvarteret i koppel (likt en hund) känner samma trivsel som när den är okopplad (inomhus). Varför? Jo, för att katten känner sig mest tillfreds när den får vandra själv och utan "ögon" som vakar vartenda steg, liksom det är ett ensamt rovdjur.

Slutsatsen; Katten klarar sig oavsett situation, den är anpassningsbar.
Citera
2017-08-09, 02:04
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linneaau99
jag och min familj har för ett tag sedan flyttat till en lägenhet från att tidigare bo på gård. Våran katt som tidigare kunde gå ut när hon ville (men höll sig helst innomhus och gick på låda innomhus) fick följa med och är numera heltid innekatt men någonting som börjat hända sen hon kom hit var att hon börjat morra, det kan vara när som helst (när hon sitter i fönster, när hon går genom lägenheten, när hon bara sitter/står) och förstår inte varför... jag har sökt runt lite men allt som kommer upp handlar om katter som är arga och morrar på ett aggressivt sätt men det gör ju inte min katt. Någon som vet vad det kan bero på?

Det finns olika orsaker att katter morrar, min Norska Skogskatt gör likadant när han ser hundar, en av grannarna, vissa ljud ute och inne, han vaktar helt enkelt sitt revir, vilket är hela lägenheten. Honkatter är VÄLDIGT revirhävdande, och allt som stör friden i reviret kan utlösa just att hon morrar varnande, min honkatt är likadan, väldigt på alerten, morrar åt grannens katt på balkongen under, borstar upp sig när grannens hund kommer i trapphuset. Ändå är hon otroligt snäll mot alla.
Din katt har ett nytt revir och det kan ta olika länge innan hon doftat in sitt revir med sin egen lukt, de använder sina doftkörtlar i ansiktet och på tassarna för detta. Varje gång du städar och torkar bort dessa doftspår måste det märkas om.
Katter är mystiska djur, med mystiska vanor, jag har haft katter i hela mitt liv, från det jag växte upp på landet till nu när jag bor i stan, och jag vet fortfarande inte efter 70 år riktigt varför de beter sig som de gör ibland.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback