Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-03, 21:00
  #1
Medlem
Jag tänkte söka denna kurs:Arbete genom studier vilket är en 1-årig YH-utbildning för programmerare som vill lära sig FPGA / lågnivåutveckling, och de påstår att alla som klarat utbildningen fått jobb direkt, vilket ju tyvärr ofta är precis vad utbildningar påstår utan att det är sant.

Det jag är rädd för är att man kanske snarare gör bort sig inför arbetsgivare genom att gå en sådan kurs i min ålder?

Mitt syfte är att komma tillbaka in på arbetsmarknaden efter att ha varit utbränd en längre tid, för jag hittar inget kvalificerat jobb jag kan söka eftersom mina kunskaper inom programmering har blivit lite för gamla och mitt tidigare kontaktnät har evaporerat på grund av min depression. Jag har alltid presterat på jobb men har väldigt svårt nu för tiden att genomföra långa projekt helt på egen hand, tankarna och ångesten snurrar för mycket om det inte finns ett konkret mål. Därför har det blivit en väldigt ful lucka i CV:t. När jag började jobba som programmerare var det superbrist på folk i branchen och det var inga problem att hoppa av universitetet första året och börja jobba. Nu verkar det alltid krävas minst högskoleingenjör och helst några års erfarenhet för att ens skicka in sitt CV. Det är säkert inte så om man har kontakter, men det har jag inte längre.

När jag kollar på FPGA-kursens Facebooksida så verkar tyvärr väldigt många genomförda projekt verkar vara på gymnasienivå; någon har gjort ett maskenspel, en annan ett tre-i-rad, en tredje en enkel VGA framebuffer implementation. Jag förstår mycket väl att detta inte är helt trivialt i en FPGA och försöker inte säga att de inte har lärt sig väldigt mycket, men det skulle kännas väldigt konstigt att försöka söka jobb på något sådant om man är äldre än säg 22 år gammal, max. Jag fyller 40 om en månad och har tidigare arbetslivserfarenhet inom C-programmering och webb-frontend.

Är det någon som vet något om denna eller liknande utbildningar, är de något att ha? Gör man kanske snarare bort sig inför arbetsgivare genom att gå en sådan kurs i min ålder?

Jag tycker att FPGA-utveckling verkar stimulerande och tror att det kommer att finnas en god arbetsmarknad ett tag framöver om man hänger med i framkanten av utvecklingen.

Finns det andra korta/snabba utbildningar som inte kostar en ARM och ett ben och som ger en möjlighet att "börja om" ?
Citera
2017-08-03, 21:10
  #2
Medlem
Xer0s avatar
Du kan ju göra det, men jag tror du kan få jobb som du är idag.

Det förutsätter dock att du rör dig där jobben finns, dvs. i storstäderna och att du är aktiv och söker via rekryteringsfirmor osv.

Jag jobbar själv med databaser, och det är inte speciellt svårt och det finns ganska mycket jobb även i dessa nosql tider. Annars, lär dig java med maven, spring, hibernate eller C# med .NET, cake, nuget, hibernate... Det finns hur mycket jobb som helst för kodapor som är redo att sälja sin själ till satan.
Citera
2017-08-03, 22:26
  #3
Medlem
Vet du verkligen att det är så? Jag hittar liksom inget jobb att söka på grund av bristande kvalifikationer. Kanske på grund av dålig självkänsla också så klart, men nu är det ju som det är med den saken.

Jag skulle helst vilja ha ett avgränsat projekt att jobba med för att lära mig, för jag vet själv att jag är ganska dåligt organiserad och inte jobbar bra ensam. Nu kanske jag låter som världens sopa och gnällspik, men jag har alltid jobbat bra och hårt i team, jag passar bara inte som lead eller att jobba konsult på distans.

Har du några ideer om alternativa vägar tillbaka in? Att sitta och superplugga C# och databaser i ett år på egen hand skulle säkert vara jättebra, men jag tror tyvärr inte att jag kommer att lyckas hålla i det om det inte finns något tydligare mål. Man kan nämligen säga att jag har försökt göra detta under min depressionsperiod, och det har inte funkar särskilt långa perioder innan ångesten tar över.

Att jobba på något opensourceprojekt känns tyvärr inte heller som någon jättebra ide för min del, för antingen så är det små projekt och då är det oftast dåligt organiserat, eller så är det stora projekt och då är det totalt kaos och tar jättelång tid att komma in i kulturen kring just det projektet. Jag har naturligtvis gjort små bidrag till olika opensourceprojekt genom åren och gillar open source, men att använda det som utbildning känns riskfyllt och att jag är helt utlämnad till min organisationsförmåga.

Detta kanske blev ett inlägg passande psykologiforumet istället för programmering, tyvärr.
Citera
2017-08-03, 22:32
  #4
Medlem
Gör man bort sig om man ringer till rekryteringsfirmorna och ber dem skicka en på kurs? Jag vet inte hur sånt här funkar, har aldrig egentligen sökt något jobb (och har ingen komplett utbildning) utan jag fick olika erbjudanden och bytte ibland. Ända tills jag gick in i väggen och hamnade utanför alltihop.
Citera
2017-08-03, 22:36
  #5
Medlem
Läs en 2 årig YH inom tex java/php istället. Dumt att måla in sig i nåt smalt hörn. 40 är väl ingen ålder, vet folk som fått nya proggjobb mot närmare 60 års ålder, är inget fysiskt jobb som kräver en ung mans fysik. Efter din första praktik redan år ett kanske du redan får erbjudande om jobb och kan således droppa.
__________________
Senast redigerad av juble 2017-08-03 kl. 22:41.
Citera
2017-08-03, 23:06
  #6
Medlem
Tyvärr skulle det kännas väldigt märkligt, jag tror inte att det finns något jag kan lära mig inom Java/PHP på två år, för jag har redan rätt mycket erfarenhet av programmering. Tyvärr inte dokumenterad. Jag har då och då kollat igenom kursdokument från olika utbildningar, och på två år kommer man inte särskilt långt. Det är en säkert en jättebra start för någon som är ny alltså, men jag har sysslat med programmering till och från i 25 år.

Det jag vill är väl framför allt ett snabbt sätt att få börja koda i en skarp situation igen. Jag presterar när det är skarpt, annars är jag en vilsen själ. Ensamhet har tärt på mig rejält också. Detta är dåliga personlighetsegenskaper jag vet, men jag har inte lyckats göra något åt dem på flera år och ingen verkar kunna hjälpa mig. Bättre då att försöka acceptera sina defekter, om det är möjligt.

Är FPGA verkligen ett smalt område? Det som lockar mig är tvärtom att det känns brett och att det blir något nytt att lära sig som skiljer sig lite från det jag gjort tidigare, nämligen att lära sig lite elektronik. PHP/Java känns snarare smalare eftersom det är två specifika programspråk snarare än en teknik. Man behöver ju inte koda C på FPGA. Jag tror tvärt om att utvecklingen de närmaste åren kommer att vara att man går upp till högre abstraktionsnivåer för att öka produktiviteten, men att man fortfarande måste kunna hårdvarugrunderna.

Däremot känns det lite osäkert om det är det roligaste att jobba med i längden om jag ska vara helt ärlig.
__________________
Senast redigerad av prankenstein2 2017-08-03 kl. 23:23.
Citera
2017-08-04, 01:34
  #7
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prankenstein2
Tyvärr skulle det kännas väldigt märkligt, jag tror inte att det finns något jag kan lära mig inom Java/PHP på två år, för jag har redan rätt mycket erfarenhet av programmering. Tyvärr inte dokumenterad. Jag har då och då kollat igenom kursdokument från olika utbildningar, och på två år kommer man inte särskilt långt. Det är en säkert en jättebra start för någon som är ny alltså, men jag har sysslat med programmering till och från i 25 år.

Det jag vill är väl framför allt ett snabbt sätt att få börja koda i en skarp situation igen. Jag presterar när det är skarpt, annars är jag en vilsen själ. Ensamhet har tärt på mig rejält också. Detta är dåliga personlighetsegenskaper jag vet, men jag har inte lyckats göra något åt dem på flera år och ingen verkar kunna hjälpa mig. Bättre då att försöka acceptera sina defekter, om det är möjligt.

Är FPGA verkligen ett smalt område? Det som lockar mig är tvärtom att det känns brett och att det blir något nytt att lära sig som skiljer sig lite från det jag gjort tidigare, nämligen att lära sig lite elektronik. PHP/Java känns snarare smalare eftersom det är två specifika programspråk snarare än en teknik. Man behöver ju inte koda C på FPGA. Jag tror tvärt om att utvecklingen de närmaste åren kommer att vara att man går upp till högre abstraktionsnivåer för att öka produktiviteten, men att man fortfarande måste kunna hårdvarugrunderna.

Däremot känns det lite osäkert om det är det roligaste att jobba med i längden om jag ska vara helt ärlig.

Ja, FPGA är ett smalt område, men det finns jobb på t ex FLIR och på Tobii i Stockholm.

Hur länge var du borta från arbetsmarknaden? Jag tror som Xer0 att det inte alls är omöjligt för dig att få ett jobb. Marknaden är stekhet nu.

Att du funkar bättre i team gör att du troligen passar bättre på större företag.

Är du låst till någon viss stad?
Citera
2017-08-04, 02:12
  #8
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prankenstein2
skulle kännas väldigt konstigt att försöka söka jobb på något sådant om man är äldre än säg 22 år gammal, max. Jag fyller 40 om en månad och har tidigare arbetslivserfarenhet inom C-programmering och webb-frontend.

Vad är det du VILL göra? Det är väl det som gör livet, att göra det man älskar. Jag som 57-åring i ungefär samma utbrända sits halkade in på ett konsultföretag med programmeringskunskaper (iofs både hw & sw) från början av -80 i till -10 i bagaget, korvstoppade c# och mssql och löste deras omedelbara akuta behov - men just nu är det mina gamla meriter som eftersöks då man tagit på sig förvaltning av rejält gamla prylar - saker som mina yngre kollegor vet nada/null/zilt om.

Ring runt till dina gamla kollegor, deras omdömen väger mycket tyngre är en stressad HR'ares.
__________________
Senast redigerad av hasenfrasen 2017-08-04 kl. 02:14.
Citera
2017-08-04, 02:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ja, FPGA är ett smalt område
Jag har iofs tänkt lite fel, utbildningen är snarare inbyggda system, med visst fokus på FPGA. Så rätt brett, men också en kort och troligen rätt grund kurs.

Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Hur länge var du borta från arbetsmarknaden?
Är väl fem år nu. Jag kollapsade totalt och försökte resa mig gång på gång vilket gjorde att jag sjönk djupare ner i ett svart hål av misär.

Citat:
Är du låst till någon viss stad?
Nej, flyttar utan problem, även utomlands så länge dom pratar engelska.

Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vad är det du VILL göra? Det är väl det som gör livet, att göra det man älskar.
Jo, men det är ju också det som är problemet med depression, man tycker just inte om någonting egentligen. Jag vet verkligen inte vad jag skulle älska att göra, bara att jag inte står ut med min nuvarande situation och arbetslöshet. Men jag har fortsatt att programmera lite smått även sedan jag packade ihop. Man kan nog säga att jag inte skulle kunna sluta programmera eftersom jag har gjort det i någon form sedan jag lärde mig programmera, så det är väl det närmsta jag kommer ett intresse.

Citat:
Ring runt till dina gamla kollegor, deras omdömen väger mycket tyngre är en stressad HR'ares.
Här är väl det största problemet; jag brände ut mig över loppet av flera månader och betedde mig ganska märkligt. Tror inte jag är särskilt populär bland mina gamla kollegor, inte för att jag gjorde ett dåligt jobb, men jag har faktiskt inte pratat med någon sedan jag bröt ihop. Jag sade upp mig och jobbade anställningstiden ut så jag har inte gjort något formellt fel, men jag blev liksom av med alla sociala kontakter. Lagom till detta kom den åldern då mina gamla vänner skaffade barn och inte längre hade tid att umgås så jag gled ifrån dem också, så inga kontakter direkt där heller, men de jobbade ändå inte inom mjukvara.

Jag har suttit och gjort en djupdykning bland jobbannonser på nätet nu under kvällen, och det ser inte något vidare ut. Alla vill ha nyutexaminerade civilingenjörer med tio års erfarenhet av C++17.

Har nog inte riktigt insett hur illa min situation faktiskt är, mitt CV ser ut som ett skämt vid det här laget.
Citera
2017-08-04, 09:30
  #10
Moderator
vhes avatar
Kommer den här kursen kosta dig något? Om inte, och du är berättigad till studiestöd tycker jag inte du skall tveka. Visst finns det behöv av FPGA-programmerare; kanske inte på de hippa webbyråerna, men i industrin så finns det en hel del sånt. Någon som kan det och dessutom har en del bakgrund inom programmering på högre nivå[0] tycker jag borde kunna få jobb. På en av mina nuvarande arbetsplatser så är spannet FPGA, via kerneldrivrutiner till C-program och Python, och möjligen snart lite webb-frontend ovanpå det. Någon som kunde täcka hela det spannet hade garanterat varit uppskattad, och jag kan inte tänka mig att vi är unika.

Det här med att ett glapp i CV:t skulle vara så katastrofalt tycker jag låter märkligt. Väldigt många har lite bagage, vem har råd att tacka nej till en bra kandidat p.g.a. det.

[0] Jag använder termerna hög och låg nivå i avseendet abstraktionsnivåer från hårdvara, inte hur svårt det är eller hur skicklig man förmodas vara
Citera
2017-08-04, 09:53
  #11
Medlem
Eftersom du har C kunskaper så skulle jag rekommendera en ren "embedded c" utbildning på högre nivå än nybörjare.

Finns mer jobb inom det området.
Citera
2017-08-04, 10:15
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prankenstein2
Tyvärr skulle det kännas väldigt märkligt, jag tror inte att det finns något jag kan lära mig inom Java/PHP på två år, för jag har redan rätt mycket erfarenhet av programmering. Tyvärr inte dokumenterad. Jag har då och då kollat igenom kursdokument från olika utbildningar, och på två år kommer man inte särskilt långt. Det är en säkert en jättebra start för någon som är ny alltså, men jag har sysslat med programmering till och från i 25 år.

Det jag vill är väl framför allt ett snabbt sätt att få börja koda i en skarp situation igen. Jag presterar när det är skarpt, annars är jag en vilsen själ. Ensamhet har tärt på mig rejält också. Detta är dåliga personlighetsegenskaper jag vet, men jag har inte lyckats göra något åt dem på flera år och ingen verkar kunna hjälpa mig. Bättre då att försöka acceptera sina defekter, om det är möjligt.

Är FPGA verkligen ett smalt område? Det som lockar mig är tvärtom att det känns brett och att det blir något nytt att lära sig som skiljer sig lite från det jag gjort tidigare, nämligen att lära sig lite elektronik. PHP/Java känns snarare smalare eftersom det är två specifika programspråk snarare än en teknik. Man behöver ju inte koda C på FPGA. Jag tror tvärt om att utvecklingen de närmaste åren kommer att vara att man går upp till högre abstraktionsnivåer för att öka produktiviteten, men att man fortfarande måste kunna hårdvarugrunderna.

Däremot känns det lite osäkert om det är det roligaste att jobba med i längden om jag ska vara helt ärlig.

Känner en som gjorde så sen han varit liknande situation i 7 år, han hade sysslat med datorer sen 30 år tillbaka o kodat på en c64a. Skolor har bra kontaktnät, framförallt YH, du får snabbt jobb om du kan vad du säger, idag har du bara massa flum om man ska vara helt ärlig.

Men visst den YH du nämner kan vara liknande lösning, dock känns det extremt smalt område.
__________________
Senast redigerad av juble 2017-08-04 kl. 10:23.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback