Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 20:22
  #1
Avstängd
Demensens avatar
Skippa allt bullshit. Let's be real. 100 äkta

Jag tränar i en byggnad som genom åren genomgått en del renoveringar, den allra allra äldsta delen byggdes 1982, sedan har det genom åren lagts till och renoverats.

1982 förbjöds också asbest men som vi alla vet är byggare giriga små saker så vem vet.

Nu om jag vill veta Everything om en byggnad vad gör man då?
När jag skulle ha reda på lite grejer om min egen bostad fick jag på höjden tag i lite ritningar

Var är transparensen om jag inte kan få tillgång till all data?
Citera
2017-08-04, 18:16
  #2
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur vida det finns asbests i en byggnad som är byggd efter att asbests förbjuds lär inte finnas dokumenterat. Sedan är det normala som sparas som relationshandling vid byggnation just ritningar. Ibland kan olika beskrivningar finnas med men det hör till undantagen. Ritningar kan vara olika detaljerade och ett riktmärke är att desto äldre hus desto mindre detaljrika ritningar, speciellt handritade ritningar.
Citera
2017-08-04, 18:31
  #3
Medlem
hus som är byggda efter 1977 skall där inte finnas asbest i

annars får du vända dig till byggnadsnämnden i kommunen eller miljönämnden och fråga

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-08-09, 10:38
  #4
Medlem
Gå till stadsbyggnadskontoret och hämta ut alla bygglovsritningar för huset. Kolla vilka firmor som ritat dom, sök upp firmorna och säg till dom :

"Lets be 100% äkta, ge mig namnen på alla byggare som vart inblandade"

Åk runt till gubbarna, leta upp dom i deras hem, besök dom på söndag eftermiddag och säg:

"Come on, lets be 92% REAL, ÄKTA - ANVÄNDE DU ASBEST?"

Kolla om nån som vart i huset någon gång sedan 1977 dött i cancer, kolla med alla sjukhus i Sverige och Danmark.
Citera
2017-08-09, 10:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demensen
Skippa allt bullshit. Let's be real. 100 äkta

Jag tränar i en byggnad som genom åren genomgått en del renoveringar, den allra allra äldsta delen byggdes 1982, sedan har det genom åren lagts till och renoverats.

1982 förbjöds också asbest men som vi alla vet är byggare giriga små saker så vem vet.

Nu om jag vill veta Everything om en byggnad vad gör man då?
När jag skulle ha reda på lite grejer om min egen bostad fick jag på höjden tag i lite ritningar

Var är transparensen om jag inte kan få tillgång till all data?


Asbest är dyrare och farligare än andra material - så giriga små byggare använder inte det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback