Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-03, 19:36
  #1
Medlem
Sinraths avatar
Jag hade tänkte ge mig av på en 7 dagars resa till vår huvudstad och har hittat massa med info om vad man kan se, shoppa, uppleva etc. Det är inget problem att hitta saker att göra.

Det jag är ute efter är dock butiker och upplevelser som är i stort sett unika i Stockholm eller åtminstone enbart finns på väldigt få ställen. Ett hyffsat exempel är Beyond Retro som finns i Stockholm, Malmö och Göteborg samt Bågar & Pilar i gamla stan. Ett dåligt exempel är kedjor som finns överallt, som Carlings, H&M osv. Det får gärna vara både butiker som är ovanliga men kanske har ett någorlund vanligt sortiment och nischade varianter med exotiskt innehåll.

Kläder, mat, livsstil, vapen, antikt, elektronik, instrument, växter, möbler och annat är av intresse. Även annat bortom detta.

Några trevliga förslag?
Citera
2017-08-03, 20:04
  #2
Medlem
Yokoohs avatar
För herrkläder - Herr judiths, Paul & Friends på NK, Nitty Gritty, Sneakersnstuff, Cali C store, Från A till Ö - de har speciellt en bra second hand avdelning i källaren.

För inredning - Svenskt tenn, Dusty Deco, Nordiska galleriet, Brandstationen.

För växter/blommor är Christoffers blommor bäst. Ginkgo blommor på hornsgatan är bra också
Citera
2017-08-03, 20:32
  #3
Medlem
Jeltzins avatar
Skärgården är ett måste. Åk ut till fjäderholmarna, färja går från nybrokajen. Eller ta dig ut till vaxholm och kringliggande öar om du har tid.
Citera
2017-08-03, 20:34
  #4
Medlem
Spyrrans avatar
Vad är det för upplevelser som du tänker på? Det är ju en viss skillnad på exempelvis guidade vandringar (som spökvandring, mordvandring, takvandring eller stadsvandring), utomhusaktiviteter/friluftsliv, eller kanske bara besöka ovanliga sevärdheter.
Citera
2017-08-03, 20:36
  #5
Medlem
En dagstur till Åland är inte så illa om man vill se skärgården.
Citera
2017-08-03, 20:40
  #6
Medlem
LuluBrooksies avatar
Aquaria
Cosmonova
Fjärilshuset
Gröna Lund
Madicken på junibacken
Moderna museet
Naturhistoriska riksmuseet
Vasaskeppet
Vinterträdgården
Osv....
Citera
2017-08-03, 20:41
  #7
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeltzin
Skärgården är ett måste. Åk ut till fjäderholmarna, färja går från nybrokajen. Eller ta dig ut till vaxholm och kringliggande öar om du har tid.
Nej inte fjäderholmarna! Packat med noll koll turister. Åk till Utö, Ingmarsö, Grinda, t o m Sandhamn hellre
Citera
2017-08-03, 20:46
  #8
Medlem
gato12s avatar
Tunnelbanan och Riksdagen.
Citera
2017-08-03, 20:49
  #9
Medlem
Ravenboxs avatar
Ett av mina finaste minnen i sommar, trots att jag var hur deppig som helst pga kärleksbeykmmer var när jag och en kvinnlig vän gick på skansen i någon timme och strosa runt och tittade på djuren, det är ett måste.

Själv gillar jag museum och sånt, kanske köra någon pub-quiz i gamla stan, sen ta en tur med båt ut till skärgården...
Eller varför inte bara sitta på avstånd och titta på pride-ledet för att se hur knäppt stockholm kan vara

Det finns mycket spännande att se och göra, det är givetvis annat för oss som växte upp i storstaden, vi tar nog mycket för givet.. jag menar, jag tog hojen i princip 1 gång i veckan till vaxholm och satte mig o käka glass och sedan ta en tur på landsbygden längst småvägarna runt stockholm.
Citera
2017-08-03, 21:00
  #10
Medlem
Snabbmat: la Neta på Barnhusgatan, Bun Meat Bun, Krubberiet.

Restaurang: Råkultur, Ilse, Balkan Steak House, Tiblisis Hörna, Agrikultur, Cevicheria Aji y Ajo.

Café: Chokladfabriken, Franzén, Gamla Enskede Bageri. Gelateria Scarfo.


En del av de här ställena ligger en aning off men är rätt bra.
Citera
2017-08-03, 21:03
  #11
Avstängd
scips avatar
Åk ut på en kulturutflykt med tuben till något av stadens getto Rinkeby Tensta mf sedan till kvällen bjuder stockholms city även på en hel del sevärdheter och nysvensk kultur och jippon.
Citera
2017-08-03, 21:05
  #12
Medlem
Stadshuset!

Wasamuseét.

Skansen.

Thielska Galleriet och Waldemarsudde.

Moderna Musseét och Östasiatiska.

Medeltidsmuseét. Medelhavsmuseét.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2860992

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback