Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-08-28, 21:00
  #61
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Jag känner inte till någon begränsning som rör Riksbankens balansräkning. Det jag refererade till var storleken på Riksbankens utdelning till staten. Det har EU klagat på. Dock känner jag inte till vilken regel det handlar om.
(Att ha en sådan regel begränsar en stats möjlighet att få tillbaka räntan av sin Centralbank. FED har både lämnat stor utdelning och använt obligationsintäkterna till ytterligare köp).
När räntan är negativ så blir det inte så mycket vinst. Visserligen är räntenettot positivt men det borde inte vara så svårt att reglera. Själva vinsten är ju småpengar mot statens sänkta lånekostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
En del menar att staten kan skapa pengar och använda obehindrat. Ingen har dock för mig kunna förklara hur dom undviker de komplikationer jag pekar på. Det kan kan tänka mig är att dom utgår från att de skapade pengarna omsätts med rådande omsättningshastighet och då inflateras problemet bort.

Men på senare tid är det bara en liten del av ökad M1 som omsätts. Och då hamnar man i att man i praktiken beskattar någon. Och då kan man lika gärna införa en skatt.

De löser problemet genom att stapla lån till noll ränta. Pengarna kan användas och finns med i balansräkningen. Kreditkostnaden är dock noll.

Det är som med inflation. Köpkraft överförs från en part till en annan. Det vore väldigt svårt att konstruera en skatt som beskattar innehav av kapital på ett liknande sätt.
Citera
2020-05-01, 13:05
  #62
Medlem
Prayuths avatar
Citat:
Analyser: Noll verkar vara golv och mental gräns

Sannolikheten för att Sverige ska få en återgång till minusränta minskade med tisdagens besked från Riksbanken – det kan tolkas som att noll nu i praktiken är golvet för räntan, skriver DI:s Viktor Munkhammar i en analys.

Även DN:s Carl-Johan von Seth menar att dagens besked kan tolkas som att Riksbanken har satt en mental gräns vid nollstrecket. Men egentligen är inte dörren stängd och blir inflationen en besvikelse framöver är det troligt att flera ledamöter i Riksbankens direktion kommer att förespråka en sänkning, skriver von Seth.

Munkhammar noterar att både Per Jansson och Anna Breman reserverade sig mot höjningen till noll i december och anser det intressant att senare få läsa hur de resonerade vid det senaste mötet.

”En möjlighet är att en enad front utåt vägde tyngst”, skriver Munkhammar.

https://omni.se/analyser-noll-verkar...grans/a/LA71X4
Citera
2020-05-02, 12:39
  #63
Medlem
Imnshos avatar
Hyperinflation tror jag inte på såvida inte RB får spader och sänker valutan genom nåt desperat tilltag.

Däremot tror jag att vi kan få högre prisinflation än vi haft på många år. Om kronan får vara för svag kommer det att slå på importpriserna.

Dessutom vet jag inte hur coronakrisen kommer att påverka. Var och handlade idag, och frukt och grönsaker är nu sjukt dyra. Finns det inte friskt folk som kan skörda? Iofs är det väl dyraste delen av året nu, innan det skördas på norra halvklotet.

Sedan lär det väl på marginalen ge en skjuts uppåt med plastpåsskatten på inflationen.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback