Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 17:01
  #1
Medlem
Hej, har flyttat tillbaka till Sverige från USA. Min partner brukar ge mig pengar varje månad till diverse, brukar variera ca 3-10k USD. Det gick lätt när vi både bodde i USA att göra detta utan att IRS märkt. Vill inte att det ska påverka något här i framtiden, så att jag kan få CSN eller sådär eftersom jag börjar plugga snart (speciellt ifall vi någon gång gör slut).
Sen jag flyttat hit har jag bara dragit ut kontanter från min Amerikanska bank på bankomat men jag vill helst inte göra så mer då detta märker nog både IRS och SKV.. och har undvikit att ta ut så mycket som jag egentligen ville. Har redan koll att IRS inte brukar kolla med de summor jag haft i mitt USA konto men är osäker med SKV

Kan SKV se att jag tar ut kontanter med min amerikanska bank? Och finns det något tillförlitligt sätt att få kontanter hit när jag är här??

P.S. har inte möjlighet att resa till USA varenda månad så behöver helst lösningar utan att resa dit
Citera
2017-08-03, 17:07
  #2
Medlem
Ja alla utländska kort som används i Sverige loggas och kort lär ha ditt namn. Så efter en viss tid och mönster lär system se inte är en turist som använder sitt kort i Sverige.
Citera
2017-08-03, 17:49
  #3
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SojaPudding
Hej, har flyttat tillbaka till Sverige från USA. Min partner brukar ge mig pengar varje månad till diverse, brukar variera ca 3-10k USD. Det gick lätt när vi både bodde i USA att göra detta utan att IRS märkt. Vill inte att det ska påverka något här i framtiden, så att jag kan få CSN eller sådär eftersom jag börjar plugga snart (speciellt ifall vi någon gång gör slut).
Sen jag flyttat hit har jag bara dragit ut kontanter från min Amerikanska bank på bankomat men jag vill helst inte göra så mer då detta märker nog både IRS och SKV.. och har undvikit att ta ut så mycket som jag egentligen ville. Har redan koll att IRS inte brukar kolla med de summor jag haft i mitt USA konto men är osäker med SKV

Kan SKV se att jag tar ut kontanter med min amerikanska bank? Och finns det något tillförlitligt sätt att få kontanter hit när jag är här??

P.S. har inte möjlighet att resa till USA varenda månad så behöver helst lösningar utan att resa dit

Be din "sugardaddy" att skicka pengar via Western Union eller dyl. Har aldrig använt det, så jag vet inte om de kan spåra det.
Annars kan ni upprätta ett konto i bådas namn - han sätter in pengar på det och du spenderar.
Citera
2017-08-03, 19:27
  #4
Medlem
Gåvoskatten är avskaffad i Sverige. What's the problem?
Citera
2017-08-03, 20:41
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Be din "sugardaddy" att skicka pengar via Western Union eller dyl. Har aldrig använt det, så jag vet inte om de kan spåra det.
Annars kan ni upprätta ett konto i bådas namn - han sätter in pengar på det och du spenderar.
Inte sugardaddy, plus att ditt inlägg hjälper inte med en massa gissningar. Men tack ändå or whatever. Borde ha nämnt han vill inte ha in det på något konto själv då det är svart, så det handlar om att få kontanter från USA till Sverige

Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Gåvoskatten är avskaffad i Sverige. What's the problem?
Jo, jag vet. Men reagerar skatteverket inte på att min pengar i Sverige går från 0/året (skattade inte hit när jag bodde utomlands) till ca 600.000/året? Kommer inte detta påverka mitt CSN eller bostadsbidrag?

Undanber moraliska åsikter, söker endast svar på fråga
Citera
2017-08-09, 10:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SojaPudding
Inte sugardaddy, plus att ditt inlägg hjälper inte med en massa gissningar. Men tack ändå or whatever. Borde ha nämnt han vill inte ha in det på något konto själv då det är svart, så det handlar om att få kontanter från USA till Sverige


Jo, jag vet. Men reagerar skatteverket inte på att min pengar i Sverige går från 0/året (skattade inte hit när jag bodde utomlands) till ca 600.000/året? Kommer inte detta påverka mitt CSN eller bostadsbidrag?

Undanber moraliska åsikter, söker endast svar på fråga

Frågar Skatteverket så får du väl säga som det är att det är en gåva från din partner (jag förmodar att du menar att ni är partner i ett förhållande, inte affärspartner). Du kanske måste visa uppgifter från din partner att han eller hon sätter över pengarna och har egna inkomster/tillgångar som räcker till (så att inte Skv får för sig att det är en inkomst du får).
CSN påverkas inte av gåvor eller tillgångar.
Bostadsbidragets storlek påverkas om du har tillgångar över 100 000 kr. 15% av tillgång över 100 tkr räknas som inkomst.
Citera
2017-08-09, 20:15
  #7
Medlem
Ratozs avatar
Är kortet i hans namn istället för ditt minskar problemen drastiskt.

Att ge gåvor via sitt eget kort med muntlig fullmakt till sin partner är ok.

Han kan bli uppringd ibland av kortbolaget. Håll en annan utgivare än den han brukar använda och allt är lugnt så länge han svarar ärligt lugnt och sansat.

Viss reservation för att jag inte vet ett skit om amerikanska regler kring penningtvätt etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback