Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-03, 15:10
  #1
Medlem
Köpte en bostadsrätt, fann skador på udda ställen som gömda bakom föremål som man vanligtvis inte flyttar. Anticimex kollade igenom huset och fann inte dessa dolda fel. Igår tänkte jag köpa ny badkar och hittar då ett stort hål på väggen som någon har fyllt i med silvertejp.

Det finns en lag mot dolda fel jordabalken, men vem exakt är det jag ska kontakta? Tidigare säljaren eller föreningen?
Citera
2017-08-03, 15:19
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gingerejl
Köpte en bostadsrätt, fann skador på udda ställen som gömda bakom föremål som man vanligtvis inte flyttar. Anticimex kollade igenom huset och fann inte dessa dolda fel. Igår tänkte jag köpa ny badkar och hittar då ett stort hål på väggen som någon har fyllt i med silvertejp.

Det finns en lag mot dolda fel jordabalken, men vem exakt är det jag ska kontakta? Tidigare säljaren eller föreningen?

Hur det nu än ligger till så har man stor undersökningsplikt trots allt. Oftast klarar säljaren många gånger fast man tycker den har "dolt" skumma saker. Men det är bara att försöka komma åt säljaren.
Haha! Silvertejp som döljer ett hål!! Uppfinningsrikedomen är stor tydligen.
Lycka till iaf.

/Benny
Citera
2017-08-03, 15:24
  #3
Medlem
Är verkligen jordabalken tillämpar på bostadsrätt? Jag trodde inte det men jag kan ha fel.
Citera
2017-08-03, 15:50
  #4
Medlem
Om du anlitade Anticimex för en besiktning kontakta dom.
Om säljaren anlitade dom så kontakta säljaren för besiktningar brukar inte gälla mot 3:e person.


Tyvärr kan jag säga att det ser mörkt ut då en "besiktning" oftast gäller i nått år.

Sen har man skyldighet att kolla bakom badkar men vem gör det (inte Anticimex iallafall).
Citera
2017-08-03, 16:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farzan73
Är verkligen jordabalken tillämpar på bostadsrätt? Jag trodde inte det men jag kan ha fel.

Nä jag tror att du har rätt, man köper ju inte LGH utan en del i föreningen,och jordabalken handlar ju om fastigheter, dvs Villor, Tomtmark, Industri, Jordbruk.
Citera
2017-08-03, 16:43
  #6
Medlem
Inaniss avatar
Prata med anticimex det är deras uppgift att upptäcka felen, ett hål i en vägg är inte ett dolt fel även om det sitter på ett sånt sätt att det är jobbigt att kontrollera. Det skulle vara om tätskiktet är skadat och det inte kunde ses utan ingrepp, då skulle det eventuellt kunna handla om ett dolt fel. Eller något säljaren borde informerat om.
Citera
2017-08-03, 17:11
  #7
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belgarhuset
Hur det nu än ligger till så har man stor undersökningsplikt trots allt. Oftast klarar säljaren många gånger fast man tycker den har "dolt" skumma saker. Men det är bara att försöka komma åt säljaren.
Haha! Silvertejp som döljer ett hål!! Uppfinningsrikedomen är stor tydligen.
Lycka till iaf.

/Benny


Kolla med mäklare först
Citera
2017-08-03, 18:53
  #8
Medlem
TeEsErs avatar
Köp av bostadsrätt går inte under jordabalken utan under vanliga köplagen och begreppet dold fel finns i princip inte för bostadsrätter.

Att köpa en BR är att jämföra med att köpa ett föremål; en cykel eller en bil. Du köper ingen fastighet, du köper bara rätten att bo i lägenheten. Om det bara är att ta bort badkaret för att hitta hålet så har du inte undersökt tillräckligt.

Bostadsrättsföreningen äger själva den fysiska byggnaden och ansvarar för byggnadens stomme. Du som BR-innehavare ansvarar för ytskikten och att de är godtagbara och täta. Om det är ett hål i väggen bakom badkaret så är föreningens ansvar att se till att stommen är torr och sen fylla hålet med betong. Du kan se få kravet på dig att förse hela badrummet med ett tätt ytskikt eller att inte använda badrummet på ett sätt som gör att vatten kommer på väggar och golv.

När man köper en BR blir man medlem i en förening som äger fastigheten. Man går med på att följa föreningens stadgar. I stadgarna bestäms vilka ansvarsområden man har som BR-innehavare och vad föreningen ansvarar för.

/T
__________________
Senast redigerad av TeEsEr 2017-08-03 kl. 19:02.
Citera
2017-08-03, 19:38
  #9
Medlem
Veasellls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Köp av bostadsrätt går inte under jordabalken utan under vanliga köplagen och begreppet dold fel finns i princip inte för bostadsrätter.

Att köpa en BR är att jämföra med att köpa ett föremål; en cykel eller en bil. Du köper ingen fastighet, du köper bara rätten att bo i lägenheten. Om det bara är att ta bort badkaret för att hitta hålet så har du inte undersökt tillräckligt.

Bostadsrättsföreningen äger själva den fysiska byggnaden och ansvarar för byggnadens stomme. Du som BR-innehavare ansvarar för ytskikten och att de är godtagbara och täta. Om det är ett hål i väggen bakom badkaret så är föreningens ansvar att se till att stommen är torr och sen fylla hålet med betong. Du kan se få kravet på dig att förse hela badrummet med ett tätt ytskikt eller att inte använda badrummet på ett sätt som gör att vatten kommer på väggar och golv.

När man köper en BR blir man medlem i en förening som äger fastigheten. Man går med på att följa föreningens stadgar. I stadgarna bestäms vilka ansvarsområden man har som BR-innehavare och vad föreningen ansvarar för.

/T

Haha vad är det här för goja?

För dolt fel, se Köplagen 18-20 §§...

Om Anticimex undersökte bostadsrätten i egenskap av besiktningsmän åt dig föreligger det framförallt ett besiktningsansvar för Anticimex del. Om det är så att detta dolda fel borde ha upptäckts av Anticimex ligger det närmast till hands att rikta ett skadeståndsanspråk hit.

Huruvida du kan rikta en klagan mot förra ägaren av bostadsrätten antar jag får prövas med utgångspunkt i huruvida detta är ett dolt fel som du borde ha upptäckt eller ej. Här kan det tyvärr vara så att det tyvärr är så att du "borde" ha upptäckt dessa felen vid köpets tillkomst. Besiktningsmannens ansvar sträcker sig emellertid längre än vad köplagens regler för säljaren stadgar.
Citera
2017-08-03, 20:49
  #10
Medlem
Det där får du aldrig igenom.
- Du köper i befintligt skick
- Du är skyldig till att själv inspektera, har det dessutom blivit granskat av branschfolk och de inte heller fann något, så är det ännu svårare.
- Dessutom handlar det om inom en rimlig tid och 2 år är för lång tid som du bott i lägenheten.
- Om du har bott där i 2 år så är det en ren bevisfråga det handlar om, där du verkligen måste bevisa att det har varit där innan du flyttade in och att detta inte är åsamkat av dig.

Problemet är helt enkelt att skulle man godkänt på liknande sätt, så skulle det blivit hur många som helst som skulle "hitta" diverse fel efter några år i samband med man ska renovera badrummet och där man hade åberopat att felet har varit där sedan tidigare, samt att badrummet behöver totalrenoveras pga fuktskador, sedan hade man lobbat över räkningen till den förra ägaren.

...Men du förlorar ju visserligen inte heller på att försöka.
Citera
2017-08-03, 21:17
  #11
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gingerejl
Köpte en bostadsrätt, fann skador på udda ställen som gömda bakom föremål som man vanligtvis inte flyttar. Anticimex kollade igenom huset och fann inte dessa dolda fel. Igår tänkte jag köpa ny badkar och hittar då ett stort hål på väggen som någon har fyllt i med silvertejp.

Det finns en lag mot dolda fel jordabalken, men vem exakt är det jag ska kontakta? Tidigare säljaren eller föreningen?

Vad är det för fel på dagens generation människor som hela tiden försöker hitta fel hos någon annan, försöker hitta en "ansvarig" till problemet, och jagar försäkringsklausuler i hopp om lösning istället för att lösa det verkliga problemet?
Jaha, du har ett hål i väggen?
Laga hålet o sluta gnäll, det är DIN bostad nu, ingen annans.

Behövde du verkligen göra en tråd om sådana dumheter?

-jaaa men jag köpte ju en bil förra sommaren och säljaren loooovade att kamremmen var bytt. Så nu räknar jag med att NÅGON ANNAN fixar MITT PROBLEM.
Väx upp
Citera
2017-08-04, 02:28
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Vad är det för fel på dagens generation människor som hela tiden försöker hitta fel hos någon annan, försöker hitta en "ansvarig" till problemet, och jagar försäkringsklausuler i hopp om lösning istället för att lösa det verkliga problemet?
Jaha, du har ett hål i väggen?
Laga hålet o sluta gnäll, det är DIN bostad nu, ingen annans.

Behövde du verkligen göra en tråd om sådana dumheter?

-jaaa men jag köpte ju en bil förra sommaren och säljaren loooovade att kamremmen var bytt. Så nu räknar jag med att NÅGON ANNAN fixar MITT PROBLEM.
Väx upp

Tack alla för svaret

Förutom Kapten Pajas här. Du förstår att enligt lagen måste säljaren berätta om vilka fel som finns i lägenheten, iallafall det som finns i säljarens vetskap, det här är inte det enda felet jag hitta, men jag kan hålla med om att flera fel var väldigt svårt och är tveksam att tidigare ägaren hade lagt märke till det själv, men däremot när man hittar en vägg med ett väldigt uppenbart hål och någon har placerat silvertejp, den hamnade inte där av ren magi men din hjärna klarar inte av logik att fatta att någon har PLACERAT det där.

Jag är väl mest besviken på Anticimex som inte kollade igenom det tillräckligt samt ägaren som inte berättade det i god tid. Jag har helt klart pengarna för att laga det och hade säljaren sagt det innan hade jag fortfarande köpt BR till samma pris.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback