Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 14:53
  #1
Medlem
Är Atarax neuroleptika?

År Atarax sockerpiller? Varför säger folk att det är sockerpiller?

Vad är skillnaden mellan Atarax och Lerigan?
Citera
2017-08-03, 15:03
  #2
Medlem
quts avatar
Attarax är inte socker piller.
Citera
2017-08-03, 15:11
  #3
Medlem
Ravenboxs avatar
Sockerpiller vet jag inte, men fruktansvärt tamt preparat egentligen. Som jag ser det är Hydroxizin och Prometazin snarlika preparat, det ena är ett antihistamin (lergigan pratar jag om nu) som motverkar klåda bland annat, som jag upplever man får myror i bena utav och det andra är antagonist med snarlik verkan.
Bägge är icke-beroendeframkallande.

För ångestlindring är det nog mer placeboeffekten som spelar in, men man känner sig absolut lite lugnare, precis som man har tagit en propavan för första gången.
Citera
2017-08-03, 15:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Sockerpiller vet jag inte, men fruktansvärt tamt preparat egentligen. Som jag ser det är Hydroxizin och Prometazin snarlika preparat, det ena är ett antihistamin (lergigan pratar jag om nu) som motverkar klåda bland annat, som jag upplever man får myror i bena utav och det andra är antagonist med snarlik verkan.
Bägge är icke-beroendeframkallande.

För ångestlindring är det nog mer placeboeffekten som spelar in, men man känner sig absolut lite lugnare, precis som man har tagit en propavan för första gången.

Antoganist?

Är Atarax neuroleptika?
Citera
2017-08-03, 15:39
  #5
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Summer2017
Antoganist?

Är Atarax neuroleptika?
Nej för i helvete.

Däremot har jag själv käkat ett potent preparat som kallas quetiapin, det däremot är ett neuroleptika.
Neuroleptika är samma sak som antipsykotika, man använder det som behandling mot psykossjukdomar bland annat.

I mitt fall käkade jag en ganska låg dos på 300mg som stämningsstabiliserande/ångestlindrande, men det resulterade i att jag blev apatisk och självmordsbenägen.
Citera
2017-08-03, 15:57
  #6
Medlem
Atarax är främst en allergimedicin som verkar bra mot nässelallergi. Dock har den börjat användas som alternativ till sobril o dylikt då den inte är beroendeframkallande . Du blir lite sömnig (dåsig ) av den i början men som ångestmedicin är den svag . En mycket snäll medicin.
Citera
2017-08-03, 16:36
  #7
Medlem
Vill man få problem med hjärtrytmen är Atarax och Lergigian väldigt bra läkemedel.

Sjukt att den skrivs ut till allt och alla. ''de är ju inte beroendeframkallande i alla fall''

Använd om du har klåda eller Nässelfeber. Annars käka annat.
__________________
Senast redigerad av blaha95 2017-08-03 kl. 16:40.
Citera
2017-08-03, 16:56
  #8
Medlem
Sqrbankens avatar
Lergigan tycker jag är det mest ångstdämpande av de nämnda preparaten men för den sakens skull inte effektiv alls (på mig). Ångestknippe som man är känns det heller inte så kul att det står "plötslig död" under sällsynta biverkningar på Lergiganet.
Citera
2017-08-03, 17:41
  #9
Medlem
Atarax är det lättaste av alla ångestdämpande mediciner, den gör dig lite trött i bästa fall dom första gångerna du tar dom. Dom hjälper föga mot svår ångest.
Quetiapin som nån skrev här är lite bättre på och göra dig trött men även hungrig (vilket kan vara kroppens reaktion på trötthet och orkelöshet)
Båda är skitpreparat i långa loppet.
Citera
2017-08-03, 17:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b-bist
Atarax är det lättaste av alla ångestdämpande mediciner, den gör dig lite trött i bästa fall dom första gångerna du tar dom. Dom hjälper föga mot svår ångest.
Quetiapin som nån skrev här är lite bättre på och göra dig trött men även hungrig (vilket kan vara kroppens reaktion på trötthet och orkelöshet)
Båda är skitpreparat i långa loppet.

Blir man hungrig av Atarax och Lerigan?
Citera
2017-08-03, 18:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summer2017
Blir man hungrig av Atarax och Lerigan?
När man känner sig trött och slut brukar den normala reaktionen vara att man vill äta nåt för att bli piggare.
Det är därför man blir tjock av mediciner....ett piller som väger 600mg får ingen att gå upp 10 kg på en månad.
Det ökar aptiten helt enkelt.
Citera
2017-08-03, 19:29
  #12
Medlem
Atarax, Lergigan och Theralen är en "go-to" triad (antihistaminikum) som man använder vanligtvis på psykiatriska akutmottagningar och när man inte vill tillämpa benso. Till skillnad från benso så har dessa en sederande effekt och inte direkt anxiolytisk. Man utgår ifrån att den sederande effekten dämper också ångesten vilket, trots en del sanning, är inte effekten patienter önskar sig.
Både Atarax och Lergigan har mer eller mindre samma profil, men Atarax kan i vissa fall interreagera medvisa SSRI som te.x Escitalopram (Cipralex) med aritmy och, enligt vissa läkare, kan ha negativa biverkningar i det långa loppet.

Lergigan är mildare och säkrare, även för gravida kvinnor. Jag har dock märkt att Atarax har en relativ god effekt på patienter som har inte testat dessa preparat innan att sova på.

Man går inte upp i vikt av det, men många får muntorrhet.

mvh

EDIT: Quetiapin kan användas i 25-50 mg som lugnande medel, men detta har metabola biverkningar även i låga doser (hög blodtryck, risk för diabetes, ökad kolesterol osv)
__________________
Senast redigerad av Guanxi 2017-08-03 kl. 19:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback