Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 12:43
  #1
Medlem
Ducadreams avatar
Jag har alltid varit begåvad med en röst och kan sjunga. Inget jag vill hålla på professionellt, men jag vill tjäna lite pengar på att sjunga bröllop och andra evenemang. Måste man skatta dessa pengar om de ges som "gåvor"?
__________________
Senast redigerad av Ducadream 2017-08-03 kl. 12:45.
Citera
2017-08-03, 12:48
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Jag har alltid varit begåvad med en röst och kan sjunga. Inget jag vill hålla på professionellt, men jag vill tjäna lite pengar på att sjunga bröllop och andra evenemang. Måste man skatta dessa pengar om de ges som "gåvor"?

Pengar som du får för en motprestation är skattepliktig.
Citera
2017-08-03, 12:50
  #3
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Pengar som du får för en motprestation är skattepliktig.

Men om de ges som "gåvor", behöver jag verkligen skatta då? Finns det inga kryphål så att jag slippar skatta pengarna?
Citera
2017-08-03, 13:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Men om de ges som "gåvor", behöver jag verkligen skatta då? Finns det inga kryphål så att jag slippar skatta pengarna?

Bara om du totalt sett för året tjänar under minimumnivån för att ens betala skatt.

Så börja skatta om du har fast jobb i övrigt.
Citera
2017-08-03, 13:20
  #5
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Men om de ges som "gåvor", behöver jag verkligen skatta då? Finns det inga kryphål så att jag slippar skatta pengarna?

Jag kan inte det här riktigt (eller är osäker på om det är i usa det gäller). Men många talar om att när man skänker pengar via Patreon och mottagaren fixar det så att han/hon inte ger någon motprestation för det så ses det som gåva och behöver inte skattas för. Men man måste vara noga och inte ha som en del har på Patreon med olika nivåer där man får ditten och datten för att det verkligen skall räknas som att folk skänker utan krav på motprestation.

Men som sagt så kan jag inte det här så kanske inte skulle svarat detta ens.
Citera
2017-08-03, 13:23
  #6
Medlem
Läs om hobby på skatteverket.se
Citera
2017-08-03, 14:03
  #7
Medlem
Flaskhalsats avatar
Hobby: (Skatteverket)

En hobby är

något du utövar på din fritid
inte din huvudsakliga försörjning
inte arbete som du utför på uppdrag av någon annan.


En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

https://www.skatteverket.se/privat/s...680003940.html
Citera
2017-08-03, 17:30
  #8
Medlem
om ingen vet .. hush
Citera
2017-08-03, 20:31
  #9
Medlem
Skattetekniskt är det jättelätt, du ska betala skatt på din inkomst som sångerska. Jämställs med vilket annat jobb som helst.
Citera
2017-08-05, 09:42
  #10
Medlem
https://www.skatteverket.se/privat/s...a80002439.html
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback