Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 12:18
  #1
Medlem
FanMorrans avatar
Jag letar efter högupplösta scans av gamla böcker. Alternativt så har jag en kamera att fixa mina egna scans med, men jag letar helt enkelt efter äldre verk (16/17/1800-tal) som ligger i public domain som jag kan köpa en kommersiell licens av.

Förstår HELT om detta inte är rätt forum, men det är en ganska niche fråga och jag hittade ingen bättre rubrik. Stort tack
Citera
2017-08-03, 22:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Jag letar efter högupplösta scans av gamla böcker. Alternativt så har jag en kamera att fixa mina egna scans med, men jag letar helt enkelt efter äldre verk (16/17/1800-tal) som ligger i public domain som jag kan köpa en kommersiell licens av.

Förstår HELT om detta inte är rätt forum, men det är en ganska niche fråga och jag hittade ingen bättre rubrik. Stort tack
Är det slumpmässiga verk du letar efter? Hela verk eller utdrag?
Det är inga problem att gå till landsarkiven och fotografera av äldre skrifter, antingen med egen utrustning eller av arkiven tillhandahållen dito.
Citera
2017-08-04, 01:38
  #3
Medlem
FanMorrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Är det slumpmässiga verk du letar efter? Hela verk eller utdrag?
Det är inga problem att gå till landsarkiven och fotografera av äldre skrifter, antingen med egen utrustning eller av arkiven tillhandahållen dito.


Teckningar, ritningar, kartor, allt möjligt sådant. Allt som potentiellt kan se vackert ut på min vägg, kort sagt! Just nu har jag snöat in mig specifikt på fina kartor (till exempel), ritades väldigt många vackra sådana på 1600-talet
Citera
2017-08-04, 05:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FanMorran
Teckningar, ritningar, kartor, allt möjligt sådant. Allt som potentiellt kan se vackert ut på min vägg, kort sagt! Just nu har jag snöat in mig specifikt på fina kartor (till exempel), ritades väldigt många vackra sådana på 1600-talet
Kartor går att köpa från lantmäteriet.... Högupplösta. Ta en titt på deras sida.
https://www.lantmateriet.se/sv/Karto...oriska-kartor/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback