Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 09:51
  #1
Medlem
Hej!

Planerar att resa till Thailand i vinter, 3-4 veckor. Tips på bra ställen att åka?

Det jag är ute efter är: Bra matställen, behöver inte vara fancy/dyrt, men att det finns lite utbud och inte bara en restaurang i hela området. Gärna mycket streetfood(vagnar längs gatan) och markander med mat.
Fina stränder med bra snorkling. Kommer inte dyka, utan mest med snorkel/cyklop.
Kommer inte festa så inget krav på partygata etc.

Tittat lite på Khao lak, där verkar det finnas en del och sen finns det öar i närheten för snorkling som jag förstått det?
Även fått tips om Krabi.

Ni som har erfarenheter, vad säger ni?

Har ni andra resmål som ni rekommenderar, i Thailand eller ett helt annat land, så får ni gärna berätta om dem också.
Måste dock vara ett varmt land!

Tack!
Citera
2017-08-03, 10:24
  #2
Medlem
nittontrettons avatar
Slår ett slag för Koh Chang . Inte världens bästa snorkling men nära och lätt att ta sig till Bkk . Slippa flyga. Sen nära till Kambodja om man vill dit.


Men i södra thai ska snorklingen vara bättre och mera fiskar ,vad jag hört. Typ kring Phi phi

Kolla upp koh samui. Större ställe än Chang.
Citera
2017-08-09, 22:14
  #3
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nittontretton
Men i södra thai ska snorklingen vara bättre och mera fiskar ,vad jag hört. Typ kring Phi phi

Kolla upp koh samui. Större ställe än Chang.
Koh Chang är Thailands största ö, men Koh Samui kanske har allt mer koncentrerat med hotel och restauranger om du menar så? Personligen har jag bara varit på Phi phi och Koh Chang. Phi phi har riktigt bra snorkling, dessutom bra klippor att klättra upp för med rep. Fanns Svenska klätterinstruktörer när jag var där för några år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Hej!

Planerar att resa till Thailand i vinter, 3-4 veckor. Tips på bra ställen att åka?

Det jag är ute efter är: Bra matställen, behöver inte vara fancy/dyrt, men att det finns lite utbud och inte bara en restaurang i hela området. Gärna mycket streetfood(vagnar längs gatan) och markander med mat.
Fina stränder med bra snorkling. Kommer inte dyka, utan mest med snorkel/cyklop.
Kommer inte festa så inget krav på partygata etc.

Tittat lite på Khao lak, där verkar det finnas en del och sen finns det öar i närheten för snorkling som jag förstått det?
Även fått tips om Krabi.

Ni som har erfarenheter, vad säger ni?

Har ni andra resmål som ni rekommenderar, i Thailand eller ett helt annat land, så får ni gärna berätta om dem också.
Måste dock vara ett varmt land!

Tack!
Koh Tao ska ha landets bästa dykning, hur det är med endast snorkling kan du säkert googla upp. Phi phi är som jag redan nämnt väldigt bra för snorkling, for ut med en thaigubbe i hans båt som visade mig bra platser. Kambodja och Vietnam är smutsiga skithål enligt min erfarenhet med urusla vägar. I Kambodja kan man äta och bo mycket billigare än Thailand men folket är tjuvaktigt och om du inte gillar droger så kan du faktiskt skippa att besöka det. Vietnam har en väldigt fin natur med berg, floder och djungel. Nha Trang som jag vistades i var packat med röjande Ryska turister, dom åtnjuter längre visum än de fjorton dagar som vi Västerlänningar får. Bra och billig mat men servicekänslan hos personalen på många hotell var katastrofal. Innan jag avslutar så vill jag ge Saigon/Ho chi min en dänga. Det är nog den hemskaste stad jag vistats i. Det är rush hour dygnet runt, ska finnas över sex miljoner vespor där har jag för mig.
Citera
2017-08-09, 23:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Koh Chang är Thailands största ö

Är det inte så att Koh Chang är thailands tredje största ö?

Phuket är största sedan kommer Koh Samui?
Citera
2017-08-09, 23:13
  #5
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freee
Är det inte så att Koh Chang är thailands tredje största ö?

Phuket är största sedan kommer Koh Samui?
Du har rätt, var fick jag den tanken från? Möjligtvis från de liberala poliserna som tillåter marijuanarökning överallt!
Citera
2017-08-09, 23:18
  #6
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Koh Chang är Thailands största ö, men Koh Samui kanske har allt mer koncentrerat med hotel och restauranger om du menar så? Personligen har jag bara varit på Phi phi och Koh Chang. Phi phi har riktigt bra snorkling, dessutom bra klippor att klättra upp för med rep. Fanns Svenska klätterinstruktörer när jag var där för några år sedan.

Koh Tao ska ha landets bästa dykning, hur det är med endast snorkling kan du säkert googla upp. Phi phi är som jag redan nämnt väldigt bra för snorkling, for ut med en thaigubbe i hans båt som visade mig bra platser. Kambodja och Vietnam är smutsiga skithål enligt min erfarenhet med urusla vägar. I Kambodja kan man äta och bo mycket billigare än Thailand men folket är tjuvaktigt och om du inte gillar droger så kan du faktiskt skippa att besöka det. Vietnam har en väldigt fin natur med berg, floder och djungel. Nha Trang som jag vistades i var packat med röjande Ryska turister, dom åtnjuter längre visum än de fjorton dagar som vi Västerlänningar får. Bra och billig mat men servicekänslan hos personalen på många hotell var katastrofal. Innan jag avslutar så vill jag ge Saigon/Ho chi min en dänga. Det är nog den hemskaste stad jag vistats i. Det är rush hour dygnet runt, ska finnas över sex miljoner vespor där har jag för mig.
Ko Tao har Inte Thailands bästa dykning. Den finns på västkusten, Similan islands,Ko bon, Hin daeng/
mouang. Bra snorkling vid Ko lanta och phi phi. Lanta är en större ö an phi phi don. Enklare att hitta boende på Lanta för vettiga pengar. Phiphi och Phuket provinsen är dom dyraste i Thailand . Ko Lipe är också bra men det är lite krångligare att resa dit. Det ligger nära gränsen till Malaysia. Man slipper horderna med Ryssar,kineser och indier där vilket kan vara väldigt skönt. Cast away resort kör trevliga snorkel turer.
Citera
2017-08-10, 08:34
  #7
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Ryska turister, dom åtnjuter längre visum än de fjorton dagar som vi Västerlänningar får.

Lite halv OffT men det är lätt att få 30 dagar nu som svensk.

"Från och med 1 februari 2017 är det möjligt att ansöka om elektronisk visum för vistelse i Vietnam upp till 30 dagar (e-visa)."

http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Am...ation-Vietnam/
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2860843

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback