Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 09:42
  #1
Medlem
Känner mig på kasst humör.
Jag har ont i en kroppsdel och tänkte efter flera månader utan förbättring, kontakta sjukvården där jag bor.
När jag ringde vårdcentralen nu på morgonen så blir jag upplyst av en bandspelare att det inte finns några tider. Slut på meddelandet.

Jaha? Nu då?
Ringer sjukvårdsupplysningen och förklarar mitt problem och de tar noteringar men ber mig kontakta vårdcentralen.
Men hur ska jag kunna prata med en läkare om mitt problem när jag inte ens kan boka en tid där jag får prata med en telefonist om att boka en tid till en läkare?
Hur illa ställt är det med landet när man inte ens får prata med någon om att boka en tid? Man får en bandspelare i örat bara.
Vill jag köpa mat kl 23 på kvällen så är det inga problem. Vill jag tanka bilen så kan jag närsomhelst på dygnet göra det. Men varför kan jag inte ens få kontakt med en levande person när jag ringer till min vårdcentral?
Vi har ju världens högsta skattetryck och jag får lyssna på en bandspelare.

Hur ska jag få mitt icke akuta problem löst?
Ska jag vänta tills imorgon? Vad händer om det är samma telefonmeddelande som spelas upp i mitt öra då?
Sedan är det helg och då är det stängt.
Är det så här en modern civilisation ska fungera?
Citera
2017-08-03, 09:49
  #2
Medlem
Har du provat att använda vårdguiden online? Man loggar in med bankid och kan oftast skriva ett meddelande/boka tid där. Men visst är det kasst att du inte får kontakt på telefon.
Citera
2017-08-03, 09:53
  #3
Medlem
LordHoratioNelsons avatar
Tyvärr har det blivit jäv... tufft, även för sjukvårdspersonalen.
Där jag bor med ganska många vårdcentraler, nej fan det heter hälsocentral numer - så är det bara att slänga sig på telefonen kl 07.30 när de öppnar. Kl 8 är dagens telefontider ofta slut.....
Man kan ju även använda "mina vårdkontakter" (med e-leg) men räkna inte med att meddelandena läses de närmaste 2 veckorna.
Citera
2017-08-03, 10:02
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putinz
Har du provat att använda vårdguiden online? Man loggar in med bankid och kan oftast skriva ett meddelande/boka tid där. Men visst är det kasst att du inte får kontakt på telefon.

Jo, jag blev upplyst om detta från sjukvårdsupplysningen. Men väl inloggad så hade jag två val bara. Jag kunde boka tid på provtagningslabbet och jag kunde boka tid med en distriktssjuksköterska.
Den senare gjorde tydligen bara fyra-fem saker som man radade upp, bland annat ge sprutor.

Inget att jag kunde boka tid hos läkare eller ens boka tid för att prata med någon om att boka en tid hos en läkare.
Citera
2017-08-03, 10:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordHoratioNelson
Tyvärr har det blivit jäv... tufft, även för sjukvårdspersonalen.
Där jag bor med ganska många vårdcentraler, nej fan det heter hälsocentral numer - så är det bara att slänga sig på telefonen kl 07.30 när de öppnar. Kl 8 är dagens telefontider ofta slut.....
Man kan ju även använda "mina vårdkontakter" (med e-leg) men räkna inte med att meddelandena läses de närmaste 2 veckorna.

Jag får sätta väckarklockan på tidigt då.
Förhoppningsvis så får man prata med någon imorgon.

Börjar lika DDR där folk står i kö för att köpa bröd.
Citera
2017-08-03, 13:33
  #6
Medlem
Köp en privat sjukvårdsförsäkring. Du får vård direkt.

Svensk offentlig primärvård har havererat, jag undrar när Svensson vaknar upp ur djupsömnen och inser läget.

Sen kan du ju fundera på om du vill fortsätta betala så mycket skatt när staten inte uppfyller sin del av samhällskontraktet.
Citera
2017-08-03, 23:06
  #7
Medlem
megacoolmans avatar
Byt vårdcentral!

Där jag går, så kan det ibland vara svårt att komma fram på telefon, men man kan välja att bli uppringd. Då brukar de ringa tillbaks iaf inom ett par timmar.

Däremot har akutmottagningen på sjukhuset havererat pga att den brukar befolkas av syrier och andra nyanlända, som åker dit för minsta förkylning.
Sen står de och gapar och för liv, när de inte får komma in direkt.
Citera
2017-08-03, 23:15
  #8
Avstängd
scips avatar
Köp dig en billig solskensresa till något bra land i Europa med en bra reseförsäkring och ta in på något välrenommerat sjukhus.
I stället för att sitta i sverige och i en kö med en massa nysvenskar.
Citera
2017-08-06, 14:20
  #9
Moderator
Pentyls avatar
SOm nämnts ovan finns alltid möjligheten att byta vårdcentral.
I alla fall om man inte bor på någon småort.

Jag letade fram en där man blir anständigt bemött och får komma till med kort varsel och som svarar i telefon typ hela dagen. Ett tag hade de rekryterat en typisk landstingsreceptionist som började dilla på nåt monopolistmanér. Så jag mejlade till klinikchefen, beskrev kort problemet.
Samma eftermiddag fick jag sms och mejl med beklaganden och erbjudanden om omedelbar tid. På hemtelefonen hade de ringt fem gånger och på mobilen hade jag lika många uppringningar när jag slog på ringsignalen efter lång konferens. Jag väntade i fem minuter sen ringde de igen och erbjöd tid. Receptionisten från helvetet har jag inte sett röken av sen dess.

Att det inte funkar så överallt är ett tecken på att vi har för lite konkurrens och för vårdcentraler etablerade.
Citera
2017-08-07, 08:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
SOm nämnts ovan finns alltid möjligheten att byta vårdcentral.
I alla fall om man inte bor på någon småort.

Jag letade fram en där man blir anständigt bemött och får komma till med kort varsel och som svarar i telefon typ hela dagen. Ett tag hade de rekryterat en typisk landstingsreceptionist som började dilla på nåt monopolistmanér. Så jag mejlade till klinikchefen, beskrev kort problemet.
Samma eftermiddag fick jag sms och mejl med beklaganden och erbjudanden om omedelbar tid. På hemtelefonen hade de ringt fem gånger och på mobilen hade jag lika många uppringningar när jag slog på ringsignalen efter lång konferens. Jag väntade i fem minuter sen ringde de igen och erbjöd tid. Receptionisten från helvetet har jag inte sett röken av sen dess.

Att det inte funkar så överallt är ett tecken på att vi har för lite konkurrens och för vårdcentraler etablerade.

Jo, man kanske borde klaga mer istället för att bara knyta näven i fickan.
För några år sedan så ställde jag frågan om hur många patienter en läkare tog emot per dag och fick då ett svar som förvånade mig. Detta gäller alltså min vårdcentral.
Kan ni gissa hur många?

Fick för övrigt en telefontid idag på eftermiddagen.
Då ska jag bli uppringd och jag kommer få prata med en telefonist om att boka en tid till en läkare.
Härliga tider där man bokar en tid för att boka en tid till läkare.
Citera
2017-08-07, 09:13
  #11
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Man använder alternativ. KRY och Min Doktor. Ladda ner apparna. Samma taxa som vårdcentralen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback