Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-03, 06:27
  #1
Medlem
Hur länge i sträck kan du spela elgitarr utan att få problem med fingrarna?

Jag har inte spelat så mycket elgitarr senaste tiden, var flera år sedan... Men man läser ibland hur folk får problem med fingrarna ifall de spelar för mycket... Eller gitarr överhuvudtaget

Hur mycket kan du spela i sträck?
__________________
Senast redigerad av Magnetbord 2017-08-03 kl. 06:57.
Citera
2017-08-03, 06:41
  #2
Medlem
Oerhört individuellt. Beror på vilket skick dina händer är i, din gitarr, vad du spelar och hur du spelar etc. Går inte att ge en siffra. Tipset jag kan ge är att lyssna på dina händer. Gör det ont gör du fel.
Citera
2017-08-03, 06:52
  #3
Medlem
Istället för "man" så kan du fråga "Hur länge kan du spela el-gitarr innan du får ont i fingrarna?".
Citera
2017-08-03, 08:01
  #4
Medlem
jipeesss avatar
beror på vad man spelar,

att bara stå o slökompa barrè klarar man flera timmar,
men att sola yngwiegrejer med 09-or får fingertopparna att blöda efter 1/2 gig
__________________
Senast redigerad av jipeess 2017-08-03 kl. 08:03.
Citera
2017-08-03, 08:40
  #5
Medlem
JanTalibans avatar
Tydligen finns det individuella spelstilar (och kroppsskick). Själv har jag aldrig någonsin lyckats få problem med fingrarna; däremot förekommer det att handleden börjar säga ifrån redan efter några minuter. När det är mycket jox med pekfingret över bassträngarna.

(Vill minnas att det finns något som kallas ”runkmuskel”, som i så fall på en gitarrist är vältränad i vänsterarmen, eller?)
Citera
2017-08-03, 15:24
  #6
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Hur länge i sträck kan du spela elgitarr utan att få problem med fingrarna?

Jag har inte spelat så mycket elgitarr senaste tiden, var flera år sedan... Men man läser ibland hur folk får problem med fingrarna ifall de spelar för mycket... Eller gitarr överhuvudtaget

Hur mycket kan du spela i sträck?

Det varierar... Men viktigast är att hitta en gitarr som verkligen passar dig, den ska verkligen kännas lite som en naturlig förlängning av dig när hänger på dig den (ja man spelar elgitarr stående, inget annat) när du väl har den så ska du lära dig att inte spänna dig... Det måste va avslappnat spel.. Då kan du lira väldigt mycke längre utan att få ont, både rygg, axlar och fingrar mår bra av detta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback