• 1
  • 2
2017-08-03, 02:21
Medlem
Har försökt googla info om det men inget jag hittar än så länge. Medans det är kosttillskott i USA och andra länder men inte här, någon som vet varför? Det är väl inte som att man kan bli hög på det, ändå är det lagligt att knapra läkarens rävgift, ssri osv
Senast redigerad av Nemesiz8139 2017-08-03 kl. 02:33.
Citera
2017-08-03, 03:43
Moderator
Arne.Ankas avatar
narkotika? har du verkligen läst rätt? vad jag känner till är det läkemedelsklassat.
Citera
2017-08-03, 03:44
Medlem
saxat från http://fibromyalgi.ifokus.se/discuss...-ett-lakemedel

När det gäller 5-htp är detta också klassat som ett läkemedel se nedan

5-hydroxitryptofan (5-htp) är en substans som används för att påverka serotoninhalten i hjärnan. Serotonin och dess effekter, framförallt som en faktor vid depression, har på senare tid fått allt större uppmärksamhet. Det finns flera godkända läkemedel som påverkar serotoninbalansen i hjärnan. 5-htp har ingen livsmedelsanvändning. 5-HTP klassificeras därför som läkemedel.
Om man säljer 5-htp via internet eller i hälsokosthandeln är detta olaglig läkemedelsförsäljning i Sverige eftersom det endast är Apoteket AB som får försälja läkemedel här.

Med vänliga hälsningar
Karin Klintberg
Receptarie
Medicinsk information

---
personlig notering jag köpte detta innan det blev olagligt.
för mig hade det effekten att jag mådde betydligt bättre
redan efter första pillret.
Citera
2017-08-03, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
narkotika? har du verkligen läst rätt? vad jag känner till är det läkemedelsklassat.

ah, blev ett fel. Menar egentligen varför det är olagligt*

Det finns ju ingenstans att köpa i Sverige om man inte beställer från England exempelvis, brukade säljas förr i Sverige vad jag har läst om jag inte har fel nu. Finns inte på recept med?
Senast redigerad av Nemesiz8139 2017-08-03 kl. 04:17.
Citera
2017-08-03, 04:47
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesiz8139
ah, blev ett fel. Menar egentligen varför det är olagligt*
Sverige landet där det snart är förbjudet att andas....en annan möjlig orsak är att 5htp kan leda till döden vid felaktig användning.
Citera
2017-08-03, 10:07
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesiz8139
Har försökt googla info om det men inget jag hittar än så länge. Medans det är kosttillskott i USA och andra länder men inte här, någon som vet varför? Det är väl inte som att man kan bli hög på det, ändå är det lagligt att knapra läkarens rävgift, ssri osv

Kanske för att det bevisligen kan ha en positiv effekt på människor som då väljer 5htp istället för läkemedelsverkets giftigare preparat, de förlorar då några kronor...
Citera
2017-10-09, 16:33
Medlem
AmazonenRosas avatar
Har inte fått hem det än men återkommer om resultat.
60 tabletter för bara 97 kronor på Hälsokosthuset i Borlänge nu. Finns såklart på nätet.....
Blir spännande....
Citera
2017-10-09, 16:58
Medlem
Hupats avatar
Likaså med melatonin. Borde dock vara lätt att beställa hem iom att jag får mina 100-pack med melatonin trots att jag saknar recept
Vad väntas för straff om man blir påkommen med att inneha 5-htp?
Citera
2017-10-09, 18:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat
Likaså med melatonin. Borde dock vara lätt att beställa hem iom att jag får mina 100-pack med melatonin trots att jag saknar recept
Melatonin är liksom 5htp läkemedelsklassat så straffet är lågt, värsta jag hört om är beslagtagning av tullen.
Citera
2017-11-09, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hupat

Det är inte olagligt att inneha 5-HTP. Det är bara olagligt att sälja i Sverige. Det är en byråkratteknisk idiotdetalj.
Men så luddigt lagarna kring detta är skrivet så är det upp för godtycklig tolkning känns det som. (Mer om det längre ned.)

Det finns till exempel en rad örter som är upppiggande och innehåller till exempel L-Dopa som är ett vanligt förekommande ämne i naturen, men tack vare att L-Dopa används som läkemedel så måste örter som man konstaterat innehåller det läkemedelsklassas och får då inte längre säljas. Det är till och med så puckat att det räcker med att det står på förpackningen att någonting påstås vara antiinflammatoriskt så är det att betrakta som potentiellt läkemedel. Så summa summarum är ALLT som kan ha en farmakologisk verkan (antiinflammatoriskt, smärtstillande, ångestdämpande m.m.) att betrakta som läkemedel. Detta utraderar i princip alla verksamma hälsokostpreparat på marknaden. Det enda som får säljas utanför apoteken, och det enda du kan importera utan problem, är farmakologiskt helt verkningslösa preparat. Så vill du vara en laglydig Svensson och samtidigt läka dig själv med naturläkemedel och hälsokost så kan du glömma det. Det är inte möjligt. Du måste välja. Läs vidare så fattar du hur det ligger till.

https://lakemedelsverket.se/malgrupp...r-min-produkt/

Det är inte olagligt att importera någonting för eget bruk som är läkemedelsklassat om det är tillåtet i ett annat EES-land och du har det förskrivet av en behörig läkare.

FRÅN TULLVERKETS sida: ( https://www.tullverket.se/sv/privat/...e9e7108b1.html )

"Du får beställa läkemedel från annat land inom EES förutsatt att läkemedlet är

för ditt personliga bruk
godkänt i det andra EES-landet och har införskaffats på ett apotek eller motsvarande i det landet
godkänt och receptfritt i Sverige eller, i fråga om receptbelagda läkemedel, har förskrivits av en behörig förskrivare inom EES.

Däremot får du bara beställa en mängd läkemedel som motsvarar högst ett års förbrukning. Kom ihåg att det är du som ska styrka att förutsättningarna är uppfyllda."

mIN kommentar: Det är svårt att uppfylla alla dessa kriterier även om det går om man har läkarkontakter utomlands.

Och

"Läkemedel

Med läkemedel avses alla ämnen som påstås kunna användas för att behandla eller förebygga sjukdomar, och alla ämnen som kan användas för att behandla sjukdomar hos människor och djur. Det är inte bara ett läkemedels egenskaper som gör den som läkemedel, utan även säljarens avsikt med produkten."

mIN kommentar: Observera att det räcker med att säljarens avsikt för att tullen ska betrakta det som läkemedel. Ett gäng tallbarr som jag påstår på paketet ska bota cancer ska alltså betraktas som läkemedel.

och

"Missbrukssubstanser

Den 1 april 2011 trädde en ny lag i kraft som gör det möjligt för Tullverket att omhänderta och förstöra missbrukssubstanser som ännu inte är klassade som narkotika eller hälsofarlig vara. Den här lagen gör det möjligt för tulltjänstemän och polismän att omhänderta substanser som innehåller ämnen som ännu inte blivit klassificerade som narkotika eller hälsofarlig vara, men som kan antas få en sådan klassificering."

mIN kommentar: Här räcker det med att Tullen ANTAR att något okänt ämne kanske kan vara farligt för att det ska kunna beslagtas.

Ja, det är svårt att inte bli bitter på svenska lagar och regler... jag fattar inte hur det kan ha blivit så här på några hundra år. Från en krigande stormakt till ett samhälle som är drabbat av tung, skadlig trygghetsnarkomani där, folk inte hälsar på varandra på gatorna, är rädda för tamej fan allt och knappt vågar titta på varanda och det snart är krimminellt att ramla å slå sig. I förlängningen betyder denna läkemedelsklassning av olika naturligt förekommande aminosyror och reglering av medicinalväxter att staten säger så här: "Staten äger din kropp. Den är statens egendom. Och staten vill skydda dig mot dig själv."

Det är faktiskt vi som får skylla oss själva för att vi tillåter det här. Vi bör sluta att sitta på våra små och stora rumpor och bara ta skit. Vi borde göra något. Det är helt sinnessjukt, men de flesta är så vana vid det att vi inte reagerar. Det är väl bra att vi är skyddade mot allt farligt? ÄR DET VERKLIGEN DET??
Citera
2018-11-01, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sverige landet där det snart är förbjudet att andas....en annan möjlig orsak är att 5htp kan leda till döden vid felaktig användning.

Vatten kan leda till döden vid felaktig användning har jag för mig.
Citera
2018-11-01, 09:03
Medlem
L-tryptophan blev olagligt i samma veva som anti deppresiva kom ut av den anledningen att dem inte ville ha någon naturlig konkurrent men detta höll inte allt för länge för folk insåg sen att det är skit skumt att göra en amino syra olaglig, av samma anledning är 5-htp olagligt läkemedelsföretagen vill ju såklart att du ska knarka ner dig på deras starka kemikalie skräp istället och bli sjuk för livet istället för att gå den naturliga vägen som faktiskt funkar tillskillnad från deras skit som bara gömmer symptomen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in