Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 21:47
  #1
Medlem
Hej,

Vi ska köpa en vattenspridare till tomten.
Jag har sett att det finns dels sektorspridare (som sprutar vatten i cirklar) och dels de traditionella som bara går från vänster till höger och tillbaka. De som man brukade hoppa igenom när man var barn.

Vad är det som gäller? Jag antar att de fyller olika funktioner och täcker olika stora ytor.
Vi ska dels använda en vattenspridare till att få fart på gräs när vi börjar så frön i höst, men också för att vattna häckar och buskar.

Vad skulle ni rekommendera? Har sneglat på produkter från Gardena.
Citera
2017-08-02, 22:31
  #2
Medlem
Gardena har ett helt system för bevattning. Kan rekommendera Gardena.
Citera
2017-08-02, 23:33
  #3
Medlem
Jo jag vet, men undrar lite över vilket vattenspridarsystem som är bäst till vad.
Citera
2017-08-03, 08:19
  #4
Avstängd
Jag skulle välja en sån som du kallar traditionell för de är mycket lättare att ställa in så de täcker ungefär den yta man vill vattna. (Skulle förmodligen välja Gardena.)
Citera
2017-08-04, 23:24
  #5
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vote
De som man brukade hoppa igenom när man var barn.

Although they do spread a nice rectangle they are merely toys, you could just as well do it by hand.
I can recommend you a simple one like Biltema art 14094. Note that it is not intended for restricted areas as the minimum radius is like 30degrees. It can also do a full 360, throw is about 8-12 metres.
Get a 1/2" Gardena connector with built-in valve at the end. Jula art 712117.

Citat:
till att få fart på gräs när vi börjar så frön i höst

Use a cheap straight handheld nozzle and watch so as not to let any seeds float away.

Citat:
för att vattna häckar och buskar.

Water by hand using the hose as is, no nozzle equals more flow. For garden beds you could consider drip irrigation. Mulch with barch in early spring on top of some manure. Mulched beds greatly reduces the need to water.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback