Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 21:45
  #1
Medlem
400Bens avatar
Hej. Nu ska vi se här:

Jag har inget internet kopplat till mig hemma. Jag har dock wifi utanför med lösenordet. Jag har en mottagare (nätverkskort) i fönstret och har en usb-sladd 10 meter med förstärkare till usbet i datorn. Tyvärr så går Internet ifrån ibland och det beror nog på störningar i sladden eller vid usbet i datorn och usb-sladden som sitter i där.

Jag har ett modem hemma som jag använde mellan 2009-2011. Jag fick tanken att sätta modemet vid fönstret, koppla in usb-sladden mellan mottagaren och modemet och sedan köra en nätverkssladd mellan modemet och datorn. Det blir en extra väg att gå så, men det kan slippa störningarna som jag har nu då en nätverkssladd är nästan omöjligt att få störningar på eller koppla ifrån.

Kommer detta att funka? Jag har ström till modemet, det blinkar grönt som det ska (Det borde betyda att det finns Internet?) och det finns en USB-port i modemet som jag sätter i usb-sladden med internet i.

Jag har själv testat en gång, men det gick inte, men jag kan ha glömt något eller gjort något fel. Så finns det någon chans i teorin att detta kan funka? Eller är det dödsdömt då man inte kan koppla in internet från en usb-sladd till ett modems usb-uttag och sedan vidare med nätverkssladd sen?
__________________
Senast redigerad av 400Ben 2017-08-02 kl. 21:48.
Citera
2017-08-02, 22:27
  #2
Medlem
Nej, det kommer inte att fungera
Citera
2017-08-02, 23:08
  #3
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Nej det du kallar "modem" är väl en ADSL-router eller "vanlig" router.

I den kan du inte koppla in ett USB-wifi-kort även om det finns en USB-port för något annat.

Det du behöver är någon typ av "pocket router" som kan koppla upp sig mot det trådlösa nätverket du använder.

ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3910568

Sedan drar kopplar du ihop den med ditt "modem" med en ethernetkabel och modemet ger dig ett lokalt wifi.

Alternativt kan du använda en sån "pocket router" som "repeater" utan sladdar och "modem" men då blir det trångt på aktuell kanal.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback