Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 21:36
  #1
Medlem
Hej!

Jag ska börja studera Civilingenjör Industriell ekonomi om en månad och tänkte därför investera i en laptop. Jag själv är inte särskilt kunnig, men efter lite läsning på nätet kom jag fram till att dator borde ungefär se ut som följande.

Minst 13 tums skärm, minst 8 GB RAM, en SSD-hårddisk på över 128 GB lagringsutrymme, Full-HD och en hyfsad processor.

Någon som tycker att mina krav är för höga eller för låga? Motivera gärna varför i så fall!

Hittade den här datorn: https://www.elgiganten.se/product/da...nature-edition

Datorn går på 10 000:- och frågan är om man vill lägga det, eller är man rent av tvungen att minst lägga det? Skriv vad ni tycker!
Citera
2017-08-02, 21:45
  #2
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Ja inte behöver du en laptop för 10 000:- för att studera till civilingenjör.

Surfa, läsa PDF-filer, köra lite Excel och Word räcker väl?

Kanske något enklare graf-ritande program behövs ibland också.

Om det krävs mer avancerade IT-resurser för simuleringar, programmeringskurser och liknande så finns det väl datorer till detta på högskolan. Använd dessa istället.

Det är jävligt skönt att inte plugga hemma utan vara ledig när man kommer hem så undvik att göra sånt på din privata dator även om det går.
Citera
2017-08-02, 22:08
  #3
Medlem
Om jag behöver ställa den frågan - har jag då valt rätt utbildning?
Citera
2017-08-02, 23:09
  #4
Medlem
Verkar fungera. Med tanke på att det mest avancerade du kommer göra är att köra excel och powerpoint samtidigt, så lär det flyta. Den programmering du kommer göra skulle du kunna göra på en 10 år gammal dator. Om du kommer CADa så lär det väl bli svårare, men det kommer du nog ändå göra på skolans datorer.

Det man kan notera är att det inte är en mac och därmed kommer väl vissa kolla lite snett på dig. "vem har en gammal windows dator 2017" är ju en klassiker bland kommentarer man kan höra i föreläsningssalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bluis
Om jag behöver ställa den frågan - har jag då valt rätt utbildning?
TS ska inte läsa till datortekniker direkt.
Citera
2017-08-02, 23:16
  #5
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iclypso
Det man kan notera är att det inte är en mac och därmed kommer väl vissa kolla lite snett på dig. "vem har en gammal windows dator 2017" är ju en klassiker bland kommentarer man kan höra i föreläsningssalen.

Då svarar man att den iaf duger till att visa bilder och demonstrerar detta genom att visa den här:
http://static.fjcdn.com/pictures/4ch...8a8_462853.jpg
Citera
2017-08-02, 23:27
  #6
Medlem
hakro807s avatar
Vill inte uttala mig om just den modellen, men tror du är på rätt spår vad gäller specifikation. Hyfsat smidig, lätt och med lång batteritid är vad jag skulle kollat på. Prestandamässigt krävs väldigt lite för din utbildning.

https://www.notebookcheck.net/Acer-S....190916.0.html

Möjligen kolla på bärbara som kan laddas via usb-c eftersom det med tiden kommer bli en "standardkontakt" för laddning. Smidigt att kunna lämna laddaren hemma och ladda hos polare typ.

Sedan skulle jag heller inte utesluta en ännu mindre dator, typ 12 tum. Liten viktskillnad, men tar mindre plats i väskan.
Citera
2017-08-02, 23:36
  #7
Medlem
zaimans avatar
Köp en macbook
Citera
2017-08-03, 00:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Köp en macbook
Han skulle studera till Civ.ing inte journalist .

Folk är inne på helt rätt linje, tänk: smidig, lätt, lång batteritid, en i3/i5 klarar av mathlab så inga problem där. Läser du autocad så kan det bli lite klurigare.
Citera
2017-08-03, 05:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Han skulle studera till Civ.ing inte journalist .

Folk är inne på helt rätt linje, tänk: smidig, lätt, lång batteritid, en i3/i5 klarar av mathlab så inga problem där. Läser du autocad så kan det bli lite klurigare.

Av ren nyfikenhet, är det några speciella program du menar inte finns till OSX som han behöver använda?

Utöver att jag skulle dra mig för en i3:a idag, så får man ju komma ihåg att en laptop ska upp och ner ur en väska. Hela tiden. Varje dag. Finns ju även risk att den av misstag trillar i backen. Tycker alldeles för många när de köper bärbara verkar se förbi det där sistnämnda.

Något jag har på min laptop är vattensäkrat tangentbord. Även om man inte ska dricka framför datorn, så har det hänt att olyckan varit framme.
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-08-03 kl. 05:39.
Citera
2017-08-03, 13:29
  #10
Medlem
zaimans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Han skulle studera till Civ.ing inte journalist .

Folk är inne på helt rätt linje, tänk: smidig, lätt, lång batteritid, en i3/i5 klarar av mathlab så inga problem där. Läser du autocad så kan det bli lite klurigare.

Föreläsningssalen brukar vara proppad med vita äpplen, även om man studerar till civ ing, iaf på industriell ekonomi
Citera
2017-09-07, 18:44
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zaiman
Föreläsningssalen brukar vara proppad med vita äpplen, även om man studerar till civ ing, iaf på industriell ekonomi

Hahahahaha kul skämt
Citera
2017-09-07, 18:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Av ren nyfikenhet, är det några speciella program du menar inte finns till OSX som han behöver använda?

Utöver att jag skulle dra mig för en i3:a idag, så får man ju komma ihåg att en laptop ska upp och ner ur en väska. Hela tiden. Varje dag. Finns ju även risk att den av misstag trillar i backen. Tycker alldeles för många när de köper bärbara verkar se förbi det där sistnämnda.

Något jag har på min laptop är vattensäkrat tangentbord. Även om man inte ska dricka framför datorn, så har det hänt att olyckan varit framme.

Se det som att komma med en flanell skjorta till en nobelmiddag.
Klart att det kan gå men man bör inte göra det helt enkelt.

Nu finns det iofs programmerare och tekniker som väljer Äpplen men då av helt andra anledningar än att det är en "bra" dator.

Och det är lite olika kulturer på lite olika linjer+skolor också. Men generellt så är ett äpple något jag inte hade införskaffat för en Civ.ing utbildning om man inte tänkt att ha den exclusivt till att skriva rapporter osv på. Vilket är tertiära eller ännu värre användningsområdet för en Civ.ing.

Ps ursäkta svengelskan
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback