Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 21:33
  #1
Medlem
Adobes avatar
Jag äter för det mesta kött och kyckling, som jag då oftast äter med mycket isbergssallad för mätta mig bättre, försöker deffa så jag räknar kalorier och tycker isbergssallad är gott hjälper fylla mig fortare.

Saken är jag tycker de flesta dressingar är för mycket kalorier inom, oftast över 300 kcal per 100g.
Medans jag kikat på t.ex tacosås som är runt 30 kcal per 100g eller något liknande.

Jag funderar ifall ni har tips på sås, dressing eller något som kan passa ihop med isbergssallad, kyckling eller något kött som t.ex en köttig hamburgare. Något som har lågt i kalorier och ej för jobbig eller dyr att göra.
Tänkte runt 100 kcal per 100g eller lägre.

Tips?
Citera
2017-08-02, 21:49
  #2
Medlem
Något som jag kan rekommendera som jag själv kör är kvarg med dipmix i - ganska sparsamt med kalorier och smakar fint + att du får i dig extra protein!
Citera
2017-08-02, 22:53
  #3
Medlem
Hax.Pains avatar
En bra grunddressing till sallader är 1/3 vinäger och 2/3 god olja, krydda efter behag. Det behöver ju inte vara så mycket, man ska bara vända in den i salladen.

En annan grundsås är tomatgegga, skala 4-5 tomater, lite vitlök och kör det med stavmixer, emulgera med neutral olja och avsluta med lite olivolja. God att blanda med gräddfil, tabasco och färska örter.

En annan salladsdressing är citronett, saften från 3 citroner, sest från 1, 1 msk flytande honung, vispa ihop med neutral olja och avsluta med lite olivolja.
Om du vill ha fler recept får du citera mig, sitter på bärldens sämsta telefon just nu.
Citera
2017-08-07, 20:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Jag äter för det mesta kött och kyckling, som jag då oftast äter med mycket isbergssallad för mätta mig bättre, försöker deffa så jag räknar kalorier och tycker isbergssallad är gott hjälper fylla mig fortare.

Saken är jag tycker de flesta dressingar är för mycket kalorier inom, oftast över 300 kcal per 100g.
Medans jag kikat på t.ex tacosås som är runt 30 kcal per 100g eller något liknande.

Jag funderar ifall ni har tips på sås, dressing eller något som kan passa ihop med isbergssallad, kyckling eller något kött som t.ex en köttig hamburgare. Något som har lågt i kalorier och ej för jobbig eller dyr att göra.
Tänkte runt 100 kcal per 100g eller lägre.

Tips?

Testa broccoli istället.
Citera
2017-08-08, 22:40
  #5
Medlem
Titta runt på recept och ersätt de feta produkterna med lightvarianter. Kommer ju förstås smaka därefter.

Men några tips:

Gör dressingar på yoghurt/gräddfil. T ex med örter, nån syra, kryddor eller smaksättare som senap, pepparrot osv. Kolla recept på creme fraiche dressing.

Sojadressing med ljus soja, gärna nån syra, t ex risvinäger/risvin, kanske tillföra sötma, o krydda upp med t ex vitlök, ingefära, chili. Gärna nån fettkälla, förutom neutral olja kan det passa med nötsmör och tahini eller en gnutta sesamolja.

Blanda vit miso med lime/citron. Gott till t ex grönsaker.
Citera
2017-08-09, 18:17
  #6
Medlem
Bogomils avatar
Förslag till dressing/sås:

1 liter filmjölk eller soygurt, 1 matsked tämligen flytande tahin (sesampasta), 2 kryddmått torkat dill, 1 kryddmått vitlökspulver. Tillsät nån typ av sötning och vinaigre i såpass stora mängder, att en sur-söt effekt uppnås.

Rör om tills tahinen är fördelat och låt "dra" i några minuter.
Citera
2017-08-09, 18:48
  #7
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Jag äter för det mesta kött och kyckling, som jag då oftast äter med mycket isbergssallad för mätta mig bättre, försöker deffa så jag räknar kalorier och tycker isbergssallad är gott hjälper fylla mig fortare.

Saken är jag tycker de flesta dressingar är för mycket kalorier inom, oftast över 300 kcal per 100g.
Medans jag kikat på t.ex tacosås som är runt 30 kcal per 100g eller något liknande.

Jag funderar ifall ni har tips på sås, dressing eller något som kan passa ihop med isbergssallad, kyckling eller något kött som t.ex en köttig hamburgare. Något som har lågt i kalorier och ej för jobbig eller dyr att göra.
Tänkte runt 100 kcal per 100g eller lägre.

Tips?
Nästan allt är oljebaserat och socker baserat, där av högt energivärde.
Tacosås har lite olja eller ingen olja och väldigt lite socker.
Därav den stora skillnaden.

Ett sätt är att ta en smakrikare dressing/sås, så går det inte åt samma mängd och då innebär mindre kalorier.
Annan är skippa de som ger massor av kcal.
Citera
2017-08-09, 19:06
  #8
Medlem
Hummus (utan olja) är relativt kalorisnålt och går att göras "såsigare" genom att helt enkelt tillsätta vatten. Testa det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback