Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 20:40
  #1
Medlem
Hej.

Jag har kört en 250 mg Test Enanthate e5d kur i 11 veckor och nu har det nått sitt slut.
Sista sticket togs onsdagen för en vecka sedan (26/7).

Bakgrund:
Jag är 27 år och tränat seriöst i seriöst i fyra år.
Jag gjorde ett werlabstest på mitt testosteron 6 veckor in i kuren som visade bara 38 nmol/L. Normalt för min kur vad jag läst mig till brukar vara 50-100 nmol/L. Så oljan jag använde var troligen inte 100% 250 mg Test.

Jag fortsatte köra oljan. Bättre än inget kände jag.
På mitt werlabstest så var östrogen högt på 228 pmol/L. Mina bröstvårtor har fått lite ilningar och kliat under kuren. Det här fick jag panik av och fixade hem arimidex som jag tog 0.25 eod i fyra dagar. Varför bara fyra dagar? Jo för jag fick en akuttid hos läkaren pga att jag haft bröstsmärtor i ungefär två veckor.
Läkaren konstaterade att det var magkatarr och jag fick sluta med arimidexen för att kurera med annan medicin (omeprazol). Berättade då för min läkare att jag tog Anastrozole (arimidex). Och visade mina tester från werlabs på mitt höga östrogen. Läkaren skrattade till och sa att en man kan ha upp till 280 pmol/L östrogen som en man, så det var normala nivåer jag hade. Då försvann ångesten över gyno och jag slutade som sagt med arimidexen därefter.
Magkatarren kom nog ifrån att jag känt stress och ångest över att kanske få gyno sen jag såg mina provresultat från werlabs och fått veta att jag haft höga östrogennivåer.

Efter magen var löst så tänkte jag inte mer på gyno. Bröstvårtorna kliar ibland och ibland lite ilningar men eftersom läkaren sa att jag hade okej östrogennivåer så på något sätt så försvann mycket av mitt fokus på mina nipples.

Kuren har rullat på och nått sitt slut som sagt.
Jag har puffy nipples men jag känner inget under mina bröstvårtor förutom fett och bröstmuskeln. När mina nipples är i kallt och styvt tillstånd så ser de helt normala ut.

Nu till trådens huvudfråga:
Jag har läst runt en hel del om Nolvadex (tamoxifen). Jag har en bulgariska förpackningar från märket Sopharma. 10 mg per piller.
Vad jag har läst om När man ska börja ta nolvadexen så var det Otroligt många olika svar vart jag än tittade. Endel sa att jag skulle ta det när jag skulle tagit mitt stick. Dvs fem dagar efter mitt stick i mitt fall.
En annan sa efter 14 dagar från senaste stick på Test E.
I min kurrapport sa någon efter 21 dagar.
Och på ett annat forum skrev någon att man ska ta det när man har under 200 mg Test i blodet och vänta ut halveringstiden.

Populärast verkade 14 dagar efter sista stick vara.
Problemet är att 14 dagar efter stick fanns de inga belägg på vad det var man hade tagit.
Det måste ju vara skillnad på någon som tagit 1000 mg test och någon annan som tagit 250 mg test?
Eller i mitt fall så fick jag säkert i mig något under 200 mg test.

Baserat på all den här faktan så tänkte jag ta 10 mg per dag i en vecka för att se hur jag mår. Läst endel om hur folk mår på nolvadex och alla mår inte så bra. Samt att jag är ganska psykiskt känslig emot läkemedel överlag.

Så jag började ta 10 mg Nolvadex, 6 dagar från mitt sista stick. Tänkte att jag har så lågt testo i mitt blod som det är och jag vill känna hur jag mår på 10 mg nolva innan jag skulle höjja. Om jag ens kommer att höjja. Och eftersom mina nipples kliat och ilat under kuren lite så kanske det är bra o börja lite tidigare.
Hittills har jag tagit nolva under två dagar nu. Totalt 20 mg. Och det är alltså nu en vecka sedan mitt senaste stick.
Tycker ni jag tänker och handlar i rätt banor? Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag vänder mig till er expertis och egna erfarenheter.
Tacksam för bra svar.
Citera
2017-08-02, 23:52
  #2
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raczoo
Tycker ni jag tänker och handlar i rätt banor? Eller är jag helt ute och cyklar?

Det är bra att du kör en PCT. Generellt sett är biverkningarna på nolvadex inte särskilt farliga så det är helt ok att börja "för tidigt" (nu vet ju dock ingen med säkerhet när det är för tidigt eller för sent). Din kur var inte jättehård och ditt preparat var sannolikt inte korrekt doserat, detta är faktorer som gör det svårt att ge dig en exakt rekommendation om när du ska börja med nolvadex.

När du nu har börjat så fortsätt att köra på 10 mg per dag i säg tre till fyra veckor. Vid behov eller för att testa hur du reagerar kan du höja till 20 mg i några dagar och se hur det går.

Kolla dina värden om 4-6 månader igen.
Citera
2017-08-04, 14:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Det är bra att du kör en PCT. Generellt sett är biverkningarna på nolvadex inte särskilt farliga så det är helt ok att börja "för tidigt" (nu vet ju dock ingen med säkerhet när det är för tidigt eller för sent). Din kur var inte jättehård och ditt preparat var sannolikt inte korrekt doserat, detta är faktorer som gör det svårt att ge dig en exakt rekommendation om när du ska börja med nolvadex.

När du nu har börjat så fortsätt att köra på 10 mg per dag i säg tre till fyra veckor. Vid behov eller för att testa hur du reagerar kan du höja till 20 mg i några dagar och se hur det går.

Kolla dina värden om 4-6 månader igen.

Tack för ett bra och konstruktivt svar.

Är inte 4-6 månader en lång tid tills mina värden har återställts?
Citera
2017-08-04, 14:43
  #4
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raczoo
Tack för ett bra och konstruktivt svar.

Är inte 4-6 månader en lång tid tills mina värden har återställts?

De långsiktiga biverkningarna av AAS-bruk kan visa sig efter flera år. Alarmistiskt och dystert men ack så sant. Att ta tester efter 4-6 månader ger en bild av den kortsiktiga återhämtningen. Följ sedan upp den om ytterligare 6 månader.

Glöm inte delar med dig av dina erfarenheter och dina resultat i din kurrapport.
Citera
2017-08-04, 18:22
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
De långsiktiga biverkningarna av AAS-bruk kan visa sig efter flera år. Alarmistiskt och dystert men ack så sant. Att ta tester efter 4-6 månader ger en bild av den kortsiktiga återhämtningen. Följ sedan upp den om ytterligare 6 månader.

Glöm inte delar med dig av dina erfarenheter och dina resultat i din kurrapport.

Det är ingen mening att ta Nolvadex för annat än om du börjar få ömma bröstvårtor!
Citera
2017-08-05, 17:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RitalinConcerta
Det är ingen mening att ta Nolvadex för annat än om du börjar få ömma bröstvårtor!

Har läst att de ska ska sätta igång egna produktionen av testosteron på något sätt. Har ingen fakta men det måste väl någon annan här veta?
Citera
2017-08-05, 19:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raczoo
Har läst att de ska ska sätta igång egna produktionen av testosteron på något sätt. Har ingen fakta men det måste väl någon annan här veta?


basis basic och enkelt förklarat utan några konstiga läkar termer

kroppen vill ha både testosteron och östrogen i sig

om du tar en jävla massa testo så har kroppen tillräckligt med testo right?

detta aromatisas till östrogen i efterhand

bra kroppen har både och precis som det ska vara

alla är nöjda men vad händer när du hoppar av?

kroppen får inget exogent testo och ingen egenproduktion eftersom du har haft överflöd och kroppen inte vill ha det

inte så bra för sjunker ditt testo sakta emot botten medans ditt östro fortfarande aromatiseras i samma takt.. du har alltså östro i kroppen men inget testo

med en AI eller en SERM så får du kroppen att tro att du inte har något östrogen vilket ger kroppen ännu större anledning till att slå på egen produktionen, du lurar kroppen att slå på produktionen snabbare eftersom den som sagt vill ha både östro och testo

du kan göra en PCT utan eller med nolva, utan eller med AI över lag och du kommer få exakt samma återhämtning men det tar längre tid och vem fan vill vara nedstängd längre än vad man behöver? det motverkar ju allas mål med att preppa

ni erfarna kan utveckla detta om ni vill men som sagt det här är bara för att alla ska fatta och det finns en hel jävla del info att tillägga så jag ber ödmjukt om att slippa märkningar på ord o hela rabaldren
Citera
2017-08-05, 23:00
  #8
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max-gainz
basis basic och enkelt förklarat utan några konstiga läkar termer

kroppen vill ha både testosteron och östrogen i sig

om du tar en jävla massa testo så har kroppen tillräckligt med testo right?

detta aromatisas till östrogen i efterhand

bra kroppen har både och precis som det ska vara

alla är nöjda men vad händer när du hoppar av?

kroppen får inget exogent testo och ingen egenproduktion eftersom du har haft överflöd och kroppen inte vill ha det

inte så bra för sjunker ditt testo sakta emot botten medans ditt östro fortfarande aromatiseras i samma takt.. du har alltså östro i kroppen men inget testo

med en AI eller en SERM så får du kroppen att tro att du inte har något östrogen vilket ger kroppen ännu större anledning till att slå på egen produktionen, du lurar kroppen att slå på produktionen snabbare eftersom den som sagt vill ha både östro och testo

du kan göra en PCT utan eller med nolva, utan eller med AI över lag och du kommer få exakt samma återhämtning men det tar längre tid och vem fan vill vara nedstängd längre än vad man behöver? det motverkar ju allas mål med att preppa

ni erfarna kan utveckla detta om ni vill men som sagt det här är bara för att alla ska fatta och det finns en hel jävla del info att tillägga så jag ber ödmjukt om att slippa märkningar på ord o hela rabaldren

En bra basic förklaring.

Strunta i vad RitalinConcerta skriver. En bra PCT kan vara skillnaden mellan en ok och ganska snabb återhämtning kontra problem i flera år, eventuellt för livet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback