Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 20:08
  #1
Medlem
Hysteria90s avatar
Har ett gravt femårigt blandmissbruk i bagaget av tabletter och alkohol som jag på riktigt tagit mig ur nu utan att ljuga för mig själv.

Har varit utan Bensodiazepiner i snart 9 månader och alkohol i 26 dagar.

Benson kom jag ifrån genom att flytta till Norge och avskärma mig från min tidigare destruktiva miljö. Alkoholen lyckades jag sluta med först när en tjej jag träffat här ställde ultimatum på mig.

Är självgående i min motivation till nykterhet nu och presterar bra på jobb, tränar varje dag. Mår oerhört bra och känner mig taggad på livet. Ångrar inte att jag slutat dricka för en sekund.

Till saken hör att jag upptäckt alkoholfri öl som ett sorts substitut. Känner mig lugn av humlen och det smakar mycket bra.

Kan i alla lägen dricka detta på fester och ute i solen. Känns fräscht, smart och coolt.

Nu är det ju dock så att alkoholfri öl egentligen innehåller ca 0,5% alkohol. Vilket får mig att fundera lite över riskerna. 4st stora öl motsvarar t.e.x. 2,5 cl 40%-ig sprit.

Vad säger ni nyktra alkoholister?

Är det nåt jag bör hålla mig undan eller kommer det gå fint?
__________________
Senast redigerad av Hysteria90 2017-08-02 kl. 20:18.
Citera
2017-08-02, 20:25
  #2
Avstängd
FrassesTigrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Har ett gravt femårigt blandmissbruk i bagaget av tabletter och alkohol som jag på riktigt tagit mig ur nu utan att ljuga för mig själv.

Har varit utan Bensodiazepiner i snart 9 månader och alkohol i 26 dagar.

Benson kom jag ifrån genom att flytta till Norge och avskärma mig från min tidigare destruktiva miljö. Alkoholen lyckades jag sluta med först när en tjej jag träffat här ställde ultimatum på mig.

Är självgående i min motivation till nykterhet nu och presterar bra på jobb, tränar varje dag. Mår oerhört bra och känner mig taggad på livet. Ångrar inte att jag slutat dricka för en sekund.

Till saken hör att jag upptäckt alkoholfri öl som ett sorts substitut. Känner mig lugn av humlen och det smakar mycket bra.

Kan i alla lägen dricka detta på fester och ute i solen. Känns fräscht, smart och coolt.

Nu är det ju dock så att alkoholfri öl egentligen innehåller ca 0,5% alkohol. Vilket får mig att fundera lite över riskerna. 4st stora öl motsvarar t.e.x. 2,5 cl 40%-ig sprit.

Vad säger ni nyktra alkoholister?

Är det nåt jag bör hålla mig undan eller kommer det gå fint?
troligtvis inga risker med såpass låg alkoholhalt, men illusionen du skapar till dig själv med öl är inte hållbar. sluta, hitta något annat att ge dig dopaminpåslag om du inte i slutändan vill sitta och vara full och nöjd.

börja drick mjölk istället.
Citera
2017-08-02, 20:28
  #3
Medlem
cybergrodans avatar
Nu är jag inte nykter alkoholist, men jag känner ett par stycken som är det. De skulle aldrig dricka alkoholfri öl och det tror jag de gör rätt i. Precis som du skriver - ölen innehåller en viss halt alkohol, men egentligen så tror jag inte att det är där problemet ligger. Öl är i grunden en dryck innehållandes alkohol, och du kommer alltid att associera ölen men just öl, oavsett om det är alkohol eller inte. Risken är stor att du om några år (eller tidigare) tycker att det är ok med lättöl, sedan går du över på folköl och resten kan du räkna ut själv.

Du ska inte ha några kopplingar kvar vad gäller smaker när det kommer till ditt tidigare missbruk, försök bryta helt istället. Substitut är alltid skönt, men tyvärr väldigt farligt.
Citera
2017-08-02, 20:35
  #4
Medlem
Det stämmer att alkoholfri öl får/kan innehålla max 0,5 % alkohol, men det finns även alkoholfri öl som verkligen är helt alkoholfri (0%)
https://www.systembolaget.se/dryck/a...amm-n-a-190312
Citera
2017-08-02, 21:47
  #5
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Har ett gravt femårigt blandmissbruk i bagaget av tabletter och alkohol som jag på riktigt tagit mig ur nu utan att ljuga för mig själv.

Har varit utan Bensodiazepiner i snart 9 månader och alkohol i 26 dagar.

Benson kom jag ifrån genom att flytta till Norge och avskärma mig från min tidigare destruktiva miljö. Alkoholen lyckades jag sluta med först när en tjej jag träffat här ställde ultimatum på mig.

Är självgående i min motivation till nykterhet nu och presterar bra på jobb, tränar varje dag. Mår oerhört bra och känner mig taggad på livet. Ångrar inte att jag slutat dricka för en sekund.

Till saken hör att jag upptäckt alkoholfri öl som ett sorts substitut. Känner mig lugn av humlen och det smakar mycket bra.

Kan i alla lägen dricka detta på fester och ute i solen. Känns fräscht, smart och coolt.

Nu är det ju dock så att alkoholfri öl egentligen innehåller ca 0,5% alkohol. Vilket får mig att fundera lite över riskerna. 4st stora öl motsvarar t.e.x. 2,5 cl 40%-ig sprit.

Vad säger ni nyktra alkoholister?

Är det nåt jag bör hålla mig undan eller kommer det gå fint?
Grattis till din drogfria tid!

Personligen har jag inte rört alkoholfria alternativ sedan jag blev drogfri. Känner att jag bara skulle bli besviken om jag provade liksom..

Så mitt råd är att låta bli, inte för denna lilla %:en alkohol utan för att det kan väcka ditt undermedvetna och därmed skapa ett onödigt sug.
Citera
2017-08-03, 17:10
  #6
Medlem
Intressant fråga! Grattis till din nykterhet också ☺

Jag tror det här är mycket upp till dig själv faktiskt. 0,5 % är ju riskfritt i sig. Frågan är väl egentligen om det här triggar dig på något sätt och om du på något sätt använder det som ett slags substitut eller inte.
Du får vara jävligt ärlig mot dig själv helt enkelt.
Verkligen rannsaka dig själv utan att hitta på massa ursäkter i din hjärna. Spontant tycker jag det låter som en kass idé att dricka alkoholfri öl om du klassar dig själv som alkis. Samtidigt så kan det ju faktiskt vara så att du bara tycker det är väldigt gott med en kall öl ibland och att alkoholen i sig kvittar. Är det på det viset så finns det ju inget hinder som jag ser det.
Men som sagt. Va brutalt ärlig mot dig själv och följ din magkänsla.

Lycka till ☺

Mvh
Citera
2017-08-05, 00:22
  #7
Medlem
gersmans avatar
Nja det funkar så här - Vill du ha kvar smaken vill du ha kvar kontakten med det riktiga. Du söker en ursäkt för att "testa för att se att du klarar". Det fungerar inte så, du lurar dig själv. Du faller dit för att du föll dit innan du drack alkoholfritt. Du har inte slutat.
Citera
2017-08-05, 13:50
  #8
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Nja det funkar så här - Vill du ha kvar smaken vill du ha kvar kontakten med det riktiga. Du söker en ursäkt för att "testa för att se att du klarar". Det fungerar inte så, du lurar dig själv. Du faller dit för att du föll dit innan du drack alkoholfritt. Du har inte slutat.
Jag är inne på min 29:e nyktra dag nu iaf
Det är rekord på 10 år typ. Det är jag glad över.

Jo jag gillar smaken men vill inte ha nån kontakt med alkohol och vill inte bli berusad.

Dricker inte alkoholfritt varje dag men ibland när det är sol och så.

Kanske bör sluta med det helt, du har en poäng iofs.

Men det att jag skulle vilja ha kontakt med alkohol är helt fel.
Citera
2017-08-12, 00:24
  #9
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Jag är inne på min 29:e nyktra dag nu iaf
Det är rekord på 10 år typ. Det är jag glad över.

Jo jag gillar smaken men vill inte ha nån kontakt med alkohol och vill inte bli berusad.

Dricker inte alkoholfritt varje dag men ibland när det är sol och så.

Kanske bör sluta med det helt, du har en poäng iofs.

Men det att jag skulle vilja ha kontakt med alkohol är helt fel.
Mitt fel i så fall, sorry. Jag har iofs druckit pepsi på mina gamla stamkrogar Gröne Jägaren, Kellys och Charles Dickens. Kändes jävligt ok.
Iofs skiter jag i alkon, jag vill ha kontroll över mitt liv. Jag är gammal nu och vill dö förnöjd. Jag vill inte dö i slaveri under diagnoser och alkohol.
Citera
2017-08-12, 14:27
  #10
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Mitt fel i så fall, sorry. Jag har iofs druckit pepsi på mina gamla stamkrogar Gröne Jägaren, Kellys och Charles Dickens. Kändes jävligt ok.
Iofs skiter jag i alkon, jag vill ha kontroll över mitt liv. Jag är gammal nu och vill dö förnöjd. Jag vill inte dö i slaveri under diagnoser och alkohol.
Låter bra det,

Har börjat köpa coca-cola efter jobbet nu också, så att det inte bara blir alkoholfri öl. Känns faktiskt bättre.

Hur länge har du hållit dig nykter nu då?
Uppe i 36 dagar själv här nu. Är sjukt vilken skillnad det blir psykiskt.
Citera
2019-02-01, 00:14
  #11
Medlem
Jag är i grund och botten amfetaminist men dricker i perioder på tok för mycket och anser mig ha ett visst problem.
Men jag har börjat byta ut alkohol öl mot alkoholfria vissa gånger och tycker det är toppen att kunna unna sig en bira på kvällen efter hård träning.
Men det är nog olika från person till person men för mig funkar det
Citera
2019-02-01, 11:10
  #12
Medlem
Helt individuellt, det beror helt enkelt på vad du klarar av. Det finns absolut f.d alkoholister som klarar av att dricka ett par öl utan problem, men om allt känns bra och du är taggad på livet så känns det väl inte värt att riskera det? Alkoholfri öl 0,5 max tror jag inte att du behöver oroa dig om dock...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback