Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 18:12
  #1
Medlem
Skämmigt! Har varit uppe i enorma doser av citodon och treo comp pga stark ångest (fick det utskrivet mot värk iof men men...), höll väl på i ett år sen slutade jag ct men fick istället stilnoct och oxascand utskrivet. Märkte att Stilnoct tog bort all ångest (för några timmar) och började ta på dagtid också. Till slut var jag uppe i minst 10 stilnoct om dygnet (struntade i oxascand då den inte hjälper så mycket). Fick efter ett halvår den lysande idén att börja med citodon igen och tog till slut 8, 9, 10 citodon PLUS minst 10 Stilnoct om dygnet. Den dagen jag räknade ut att jag tagit 14 citodon och lika många Stilnoct på ett dygn åkte jag till akuten och hamnade på en avgiftningsklinik. Hur som helst, varit upp och ner med tabletterna efter det. I december förra året började jag nedtrappning (låg då på 6-7 Stilnoct och ca 5 citodon om dygnet). Minskade citodonet till 3 om dygnet och till 5 stilnoct, samt tog tio mg oxascand/ dygn. Allt i samråd med vårdgivaren. Nu sedan ett tag ser situationen ut så här; fyra och en halv stilnoct + en till en och en halv citodon + fem till sju och en halv mg oxascand / dygn. Och nu har jag fastnat med stilnocten. Kan och kommer ta max en citodon och max fem mg oxascand om dygnet - men klarar inte av att sänka från fyra och en halv stilnoct till fyra. Har redan abstinens ibland och klarar inte av hårdare abstinens och ännu mer ångest. Har satt mig i en moment 22 situation. Någon erfaren (gärna av de här tabletterna och då stilnoct i synnerhet) som har tips, råd, idéer att dela med sig av? Tack på förhand. Har inte använt droger på gatan sas, detta är ett läkemedelsmissbruk som eskalerade extremt. Tar ju mycket mindre nu än förut uppenbart, men fortfarande är det för mycket och som sagt jag har fastnat här på denna dos. Mvh
Citera
2017-08-03, 14:20
  #2
Medlem
Ingen?

Vill bara påpeka för dem som evt läst första inlägget och inte vet mycket om läkemedel;
Jag byggde upp toleransen under lång tid både med citodonet och stilnocten!!!
Därför tålde jag så stora mängder till slut. Det var rejäla överdoseringar och inget som ovana skulle ha klarat.
Citodon är nåt av det absolut farligaste för levern (att överdosera),
och jag hade tur som inte drabbades av andningsstopp eller liknande med den avskyvärda kombinationen (var inte medveten om riskerna då).
Eftersom opiater som tex citodon helst inte bör kombineras med benso så har jag bestämt mig för att from nu sluta helt med antingen oxascanden (tagit 5-7,5 mg per dygn bara) alternativt citodonet (varit nere på 1 tablett/dygn det senaste), trots att jag har recept på stilnoct och oxascand och citodon från samma vårdgivare.
Citodon är skitjobbigt att sluta med men stilnoct är 300 gånger svårare, akta er för att bli beroende av det rävgiftet.
Och ta inte fler än läkarens rekommendation (det rådet ska jag ta fasta på)!
Paracetamol (alvedon/citodon mfl) kan förstöra levern vid överdosering!
Det var ett väldigt rännande hos läkaren med blodprover stup i ett under det året då jag överkonsumerade.
Treo comp kan jag inte ta längre fick magkatarr och blev allergisk mot det.
Usch
Citera
2017-08-03, 15:19
  #3
Medlem
Den kemiska ångesten som man får vid abstinens är helt vedervärdig. Har själv levt i detta helvete, och var då rädd för precis allt. Hade helst satt för fönsterna även om jag bor ett par våningar upp. Man får ångest bara vid tanken på att någon ska ringa på dörren. Det är även svårt att vara bland folk eftersom man inte klarar ögonkontakt eller hålla tråden. Denna ångest är det värsta jag har varit med om. Det som besvärade mig innan, var jämfört med detta ingenting. Så inte var det värt att stoppa i sig en massa tabletter för att sedan få uppleva detta. Så jag förstår precis hur du har det med ångest. Misstänker att det är något som de flesta drabbas av, även om man inte hade några problem innan.

Edit: Hänger inte riktigt med, hur länge du har tagit benso? Gör du en nedtrappning av två preparat samtidigt?
__________________
Senast redigerad av sabrina56 2017-08-03 kl. 15:27.
Citera
2017-08-03, 17:32
  #4
Medlem
Hej Sabrina. På avgiftningen gav de stesolid i höga doser men jag gillar inte hur man känner sig på den så trappade ner den å slutade med den redan där. Då erbjöds jag lyrica men vågade inte bli beroende på den så jag avstod. Så när jag kom hem blev det ju stilnoct igen och och ett halvår senare citodon igen tills jag fick nog och gick till vården å berättade allt det var i december förra året och det var då de skrev ut oxascand för att underlätta nedtrappning av c och s. Men jag har sällan använt den, för gillar inte den heller. Senaste månaden har det blivit liten dos nästan dagligen ju mer jag sänkt stilnocten och citodonet. Mer förut men senaste veckan tagit bara 5 mg oxascand/dygn. Vården vill ju att jag ska ersätta stilnoct och citodon med 30-45 mg oxascand/dygn i fortsättningen men det kommer jag inte göra. De hjälper något mot ångest men inte mycket och dessutom vill jag definitivt inte hamna i något nytt beroende! Är så trött på tabletter å hur de playar med hjärnan. Känner igen mig helt i detta du skriver om kemisk ångest och hur man knappt vågar gå ut å handla eller träffa folk (om man inte har en tablett i sig). Har nu börjat ta promenader flera gånger om dagen utan att "stärka" mej först och idag gick jag faktiskt till en kompis utan att ta tablett först. Nervöst, men överlevde
Så jag har insett att jag får väl fightas mot ångest och AT (även om jag är väldigt rädd för den, avskyr alla underliga symptom ) för jag är trött på tabletter och "bara våga göra saker å träffa folk" när jag tagit dem. Och tänker inte ersätta dessa med nåt annat lugnande, benso eller whatever för vill inte hamna i samma sits igen!
Första steget är ju att träffa kompisar å gå och handla osv utan att ta en tablett först, befinner mig där nu, på steg 1.
Hur går det för dig då? Får man fråga vad du var beroende av och är du helt ren nu? Är den kemiska ångesten borta? Hur lång tid tog det?
Tack att du skrev, mvh vitbjörk
Citera
2017-08-05, 09:10
  #5
Medlem
Med risk för att skrämma dig så hoppar vi över detta med hur länge min ångest varade Jag tillhör de äldre här, och slutade CT efter många år. Så därför är det dumt att jämföra med mig. Det är jättebra att du vill sluta med tabletterna, i längden är det helt ohållbart. Ångesten kommer att sitta i ett tag, men efterhand så blir den mer och mer lindrig. Men det är segt, så det är bara att härda ut, och veta att det här är det bästa beslut som du någonsin tagit! Undrar du något så är det bara att fråga, kan dock inget om nedtrappning.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback