Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 13:38
  #1
Medlem
Hej! Har nyligen fått ett nytt modem/router (TG799vac) från Telia efter en månad av problem, problemen var att jag tappade anslutning ungefär en gång i timmen/varannan timme och att min spel-ping gick från ungefär 25 till 300-500 och stannade där 5-20 minuter innan jag fick tillbaka rätt ping.

Nu i helgen har jag kopplat in allt och allt verkar fungera schysst, ingen har klagat och min dator har hittills inte tappat anslutningen någon gång.
Vi är ungefär 12-18 anslutna enheter totalt då vi är 3 hus som delar på en 24mbit lina (lite jag vet, men det har funkat schysst iaf det senaste året förutom senaste månaden) Det är egentligen bara min dator som används aktivt för spel, så det är jag som tydligt märker när problem uppstår, resten av enheterna är mest prylar som skrivare, AppleTV, mobiler och någon surfplatta.

Utöver TG799vac som vi får internet av via telejacket som står i mittenhuset går det trådat till grannhusens routrar/AP som givetvis har DHCP avstängt.

Problemet jag precis upptäckt är att jag får olika resultat på Bredbandskollen på min stationära speldator. Att byta webbläsare spelar ingen roll och jag är ansluten med kabel.

Första mätning blev typ 28 mbit ner och 1,6 mbit upp, blev helnöjd. Efter 5 minuter provade jag igen och fick då 10 mbit ner och 1,6 mbit upp. Blev missnöjd och försökte söka efter lösningar på nätet.
En halvtimme senare testade jag igen och fick då urdåliga 4 mbit ner och 1,6 upp.

Har mätt ett tiotal gånger och det normala värdet verkar vara 10 mbit ner och 1,6 upp, vilket ska vara dåligt enligt hemsidan. Jag är dock nöjd så länge jag kan spela CS GO med min ping runt 20, har dock inte hunnit testa att spela sen allt blev inkopplat.

Hur kan det bli så konstiga resultat? Från snabba 28 mbit ner till acceptabla 10 mbit för att helt plötsligt visa 4 mbit.

Kan man spela cs med 4 mbit, eller kan det vara så att "ping-problemet" kvarstår? Att det är när min hastighet går ner till runt 4 mbit som pingen hamnar runt 300-500 en stund? Svårt att gå in och testa då det har skett helt random.

Det är ingen på nätverket som laddar ner. Det har som sagt fungerat att spela det senaste året förutom den senaste månaden då problemen av okänd anledning började. Har satt statisk ip på min dator, AP(WNR2000v5) och mobil (datorn av praktiska skäl pga spelande), som alla ligger utanför TG799vac DHCP-range, som för övrigt jag ställt in på att förnya adresser var 24h timme enligt rekommendationer.

Tacksam för hjälp då jag under helgen när allt kopplades in och konfigurerades har tagit över efter min bror som familjens nya nätverkstekniker. Kunde absolut ingenting om sånt här tidigare men efter intensivt läsande på nätet de senaste dagarna så vet jag plötsligt lite mer än honom vilket är viktigt då jag flyttat hem igen och är den som behöver ett fungerande nätverk för bla. mitt spelande.
Kan inte ringa hit honom varje gång och fråga om saker han heller inte kan svara på.

Tips?

Säg till om ni behöver någon mer information.
Citera
2017-08-03, 13:13
  #2
Medlem
Har upptäckt inne på routern att grannarna i ena huset verkar använda någon Apple-Device som fördelar internet till två Apple-TV samt flera andra Apple produkter såsom mobiler, Ipads och en Applewatch. Dessutom står det att de använder IPTV.

Så jag antar att det huset tar upp mycket av bandbredden.
Ser också att det är 30mbit bredband vi har, de har gjort om så det är 30mbit som är det gamla 24mbit, men det kanske är för lite bandbredd helt enkelt?

CS:GO använder tydligen bara någon enstaka mbit för att kunna spela, så jag borde klara mig.
Men 30mbit kanske ändå är för lite om grannarna streamar TV och sånt från sina apparater.

Så när min cs-ping går upp till 300-500 helt random så kanske det är för att grannarna slår på sina Apple-TV samtidigt?

Någon som har koll? Kan det vara så att 30mbit helt enkelt är för lite?

Fick nyss återigen runt 28mbit ner på min dator enligt bredbandskollen...konstigt.
Citera
2017-08-03, 13:42
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av charliew
Vi är ungefär 12-18 anslutna enheter totalt då vi är 3 hus som delar på en 24mbit lina
Och du undrar varför din anslutning uppför sig ryckigt med varierande prestanda?

Vojne...
Citera
2017-08-04, 06:56
  #4
Medlem
Min första lina var på 0,25 Mbit, spelade CS 1.0-1.6 (lika "krävande" som GO) det behövs inte alls mycket bandbredd till spel av den typen utan det är en liten ström på ca. 3-10 Kb/s, gäller bara att få ha den ostörd, stabiliteten på linan är viktigast inte bandbredden. Jag hade 5-25 i ping, oftast runt 10 samt noll choke/loss. Detta var inte ens fiber men bodde förhållandevis nära stationen. Så det ska inte vara några problem att spela med dom förutsättningarna. Men om andra maxar linan så blir det ju problem, men med QOS här hemma så kan jag spela och tanka max samtidigt som det inte påverkar spelandet, men det är på en 100 Mbit-lina.

Optimerar du allt rätt så ska du kunna spela med max 25-30 ping på hyfsade servers och mindre på bra servers samt noll loss/choke. Noll loss/choke är viktigast, hellre 50 i ping och noll loss/choke än 5-15 med loss och elände, och det kan man ha om det är störningar i nätet. Så försök uppnå stabilitet och eliminera störningar istället för att stirra dig blind på upp/ned, det räcker utmärkt även om man såklart vill ha det man betalar för.
Citera
2017-08-05, 12:47
  #5
Medlem
PeterNosters avatar
Det där med pingtider kan du kolla med programmet pingplotter. Där kan du se om det beror på din utrustning eller något ute på internet.

Det där med hastigheten. Telia säljer en produkt som de kallar Bredband 30. Bor du högst 1500 meter från telefonstationen så får du VDSL2 ,"upp till 30" nedåt och även snabbt uppåt.
Bor du längre ifrån så får du ADSL2 "upp till 24" nedåt och 1 eller 2 uppåt.
De har liksom slagit ihop det till en produkt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback