Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 13:33
  #1
Medlem
Kravallens avatar
Så är det snart dags för en ny säsong av innebandyns SSL igen. Säsongen drar igång 23-24/9 och följande matcher spelas i premiären:

Team Thorengruppen SK - Storvreta IBK
AIK IBF - IBK Dalen
IK Sirius IBK - IBF Falun
Höllvikens IBF - Pixo Wallenstam IBK
Linköping IBK - Växjö IBK
Mullsjö AIS - Jönköpings IK

Märkvärdigt är att redan första matchen möts Mullsjö och Jönköping. Grym match direkt alltså! IBF Örebro och FC Helsingborg verkar spela sina första matcher först i andra omgången vilket jag inte alls förstår anledningen till. Men, nu kan vi få personer på Flashback som faktiskt är intresserade av innebandy diskutera säsongen och allt som hör den till. Jag inbjuder till diskutioner, matchprat, tips på tabeller och ranking av lagen! Jag tänkte vara först ut och ranka lagen. Jag gör det dock i ett seperat inlägg så tråden ser snyggare ut.

Vad tror ni om årets säsong?
Citera
2017-08-02, 13:52
  #2
Medlem
Kravallens avatar
Börjar min ranking av lagen nedan. Drar tre lag idag och återkommer med resten löpande.

14. Team Thorengruppen
Thorengruppen måste ses som det svagaste laget i SSL i år. Man kommer att få slåss mot Jönköping om att undvika jumboplatsen. Man besitter en stark defensiv iofs men framåt är där det stora frågetecknet ligger. Man har ju iaf värvat Albin Andersson från "kollegan" Dalen vilket är en okej värvning för en nykomling. Lyfter även ett litet frågetecken kring dom nya norrmännen, landslagsmålvakten Falkeid och unge "supertalange" Marius Pedersen. Ingen vet riktigt hur bra dom egentligen är och frågan är om de klarar av nivån i SSL. Marius är ung och har iaf 1-2 säsonger på sig att lära innan det ska komma att krävas någonting extra av honom.

13. Jönköpings IK
Kan ärligt säga att jag har sämre koll på just JIK från förra året i Allsvenskan. Jag vet att Richard Hessmer gjorde en bra säsong, likaså Martin Glimberg. Dock bara två av flera. Deras nyförvärv känner jag till lite bättre. Bland annat målvakten Filip Bergman från Onyx. Han var ju extremt bra i Allsvenskan förra året. David Östergren flyttar inte långt, han hämtas in från Växjö Vipers. Joel Wadsten från Piteå kommer också. Hans poängsnitt senaste två säsongerna ligger strax över 2,2p per match vilket är grymt imponerande. Bättre värvningar än Thorengruppen? Ja. Bättre än Örebros? Nej. Stommen är dessutom i mina ögon bättre i JIK än i Thoren, därav tar dom plats nr 13.

12. Höllvikens IBF
Klarade sig med nöd och näppe kvar i SSL förra året efter en ganska omtalad match mot Växjö Vipers. Man har fått behålla många nyckelspelare från förra året, bland annat Johannes Willhelmsson som stod för 59 poäng förra året. Likaså Pontus Karlsson, 42p förra året. Går inte glömma Daniel Persson och Christoffer Andersson heller. Har gjort rockader inom ledarstaben vilket den smått legendariske tränaren Vidar Jonsson lyft fram som en av de viktiga pusselbitarna inför detta året. Men, vad är egentligen bättre i Höllviken i år? Tar man ett kliv framåt eller står man bara och stampar? Man har ett talangsfullt H2-lag som backup mot en tunn trupp men är det nog om man drabbas av skador? Jag har extremt svårt att placera Höllviken och tyvärr så "fegar jag" och lägger dom på samma plats som förra året på lite automatik.

11. IBF Örebro
Nykomling som fick ny tränare i Gabriel Brandberg först för två veckor sedan. Örebro har tydligen letat länge efter honom pga att man verkligen ville hitta ett "guldkorn" till tränare. Ska efter Brandberg blev tillsatt börjat snickra på de sista namnen i truppen. Inte vilka namn som helst heller för den delen. Förutom att man droppade Simon Palmén från Falun så ryktas det att Joel Kanebjörk är på G in i laget + två andra med SSL-rutin. Man har ju redan ett ganska intressant bygge där nästan alla(förutom en eller två) spelare har minst två säsongen i föreningen bakom sig. Kul namn som Simon Jirebeck, Aron Ohlsson, Marcus Hjelm, Markus Lindgjerdet och Emil Lundmark. Alla dom har varit bra nog för Allvenskan. Räcker det i SSL? Ja, man undviker nedflyttning iaf - garanterat.
__________________
Senast redigerad av Kravallen 2017-08-02 kl. 14:03.
Citera
2017-08-03, 14:01
  #3
Medlem
Kravallens avatar
Örebro kallar till presskonferans på lördag. Verkar som att Kanebjörk är klar ändå.

https://www.laget.se/OREBRO_HERRAR/n...PRESSKONFERENS
Citera
2018-01-21, 21:45
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Så är det snart dags för en ny säsong av innebandyns SSL igen.
... Vad tror ni om årets säsong?

Gott trådförsök, synd att flashbackarna inte nappade.

Vet du om man någonstans kan se +/-? Jag följer inte herrarna utan är mest intresserad av damerna.

Moa Tschöp leder ju poängligan. Men attans vad svag hon kan vara defensivt. De senaste helgerna har hon varit inne på massor av baklängesmål.
Citera
2018-01-22, 21:07
  #5
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Gott trådförsök, synd att flashbackarna inte nappade.

Vet du om man någonstans kan se +/-? Jag följer inte herrarna utan är mest intresserad av damerna.

Moa Tschöp leder ju poängligan. Men attans vad svag hon kan vara defensivt. De senaste helgerna har hon varit inne på massor av baklängesmål.

Hej,

Tack. Tänkte fortsatt men hade någon varit intresserade att diskutera SSL hade de nappat. Jag försökte hitta men inte ens ibxstats har +/-

http://services.mjukvarukraft.se/ib/
Citera
2018-01-24, 21:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Hej,

Tack. Tänkte fortsatt men hade någon varit intresserade att diskutera SSL hade de nappat. Jag försökte hitta men inte ens ibxstats har +/-

http://services.mjukvarukraft.se/ib/

Tack själv. :-) Nä, jag antar att statistiken ifråga inte loggas. Hittar inget om den i matchprotokollen heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback