Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-02, 10:57
  #1
Medlem
felstavadds avatar
Står i begrepp att antagligen köpa ny mac och padda men har en äldre imac (ca 5-6 år gammal) som kanske kan trimmas upp lite med extra minne, tror bara att den har 2 gb ram för tillfället.

Har sett att dagens macar ofta har ssd-diskar som är betydligt mindre än t.ex min gamla dator som har 500gb.
Problemet är att jag har fotat väldigt mkt genom åren och har säkert uppåt 200gb foton som ligger på min gamla dator och är backuppade på två externa hårddiskar. Jag fotar fortfarande rätt mkt så samlingen kommer fortsätta öka i storlek.

Nu är jag förvirrad, vad har jag för olika alternativ för att kunna lagra mina foton om de inte får plats på en ny dator som kanske har en ssd-disk på 250gb, är det externa hårddiskar som är lösningen eller är det molntjänster typ icloud som är att föredra. -Eller är det bäst skippa ny dator och piffa den gamla, vet ej hur mkt snabbare den blir faktiskt, den har några år på nacken och laggar nåt otroligt för tillfället, vet inte ens vilket operativ det är i den, antagligen det innan capitan, tar ca 5 min bara att starta den.

Tips och råd tas gärna emot, har gått vilse bland bildströmmar, bilddelning, bidbibliotek, iclouds och alla varianter som finns nuförtiden, det var lättare för, kanske inte bättre men iaf mindre förvirrande.
Citera
2017-08-02, 12:10
  #2
Medlem
Molnet, molnet, molnet skulle jag säga.

1tb på google drive kostar dig 99kr/mån, vilket är överkomligt. Samtidigt kan du komma åt dina filer vart du vill, när du vill.

EDIT: Alternativt finns även dropbox, funkar som google drive men kostar cirkus 75kr/mån
__________________
Senast redigerad av landqvist00 2017-08-02 kl. 12:14.
Citera
2017-08-02, 13:21
  #3
Medlem
Min lösning är att undvika lagring på datorn helt och hållit. Din dator använder du för att hantera dina bilder och filer. Inte för att lagra.
Jag använder Google Drive för filer och Google Photos för bilder. Sen har jag även en Raspberry Pi med en extern hårddisk på 1 TB som delas ut på nätverket via Samba som lagrar alla våra filer som backup och kör fullstorlek på bilderna om jag av någon anledning behöver bilder som är större än 12 MP (eftersom Google Photos "bara" tar 12 MP i gratisvarianten). Det går ju att betala en liten slant för att få fullstorlek på bilderna men 12 MP räcker ju för semesterbilderna.
Citera
2017-08-02, 14:56
  #4
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landqvist00
Molnet, molnet, molnet skulle jag säga.

1tb på google drive kostar dig 99kr/mån, vilket är överkomligt. Samtidigt kan du komma åt dina filer vart du vill, när du vill.

EDIT: Alternativt finns även dropbox, funkar som google drive men kostar cirkus 75kr/mån

Hyser den djupaste skepsis mot molnet. Lagrar allt på egna diskar och USB minnen. Vissa saker har jag i låst säkerhetsskåp. Har inte så stort lagringsbehov men hade jag det skulle jag kolla efter en egen serverlösning kanske lägga minnen i bankfack etc. hellre än att låta molnet ta hand om det.

Jag tror att det här handlar om personlighetstyp. För molnet; politiskt korrekt, internationalist, det finns många världar med liv där ute i universum, tror alla om gott, även de med horn från planeten Alfa Centauri. Allt kommer att bli så bra, det finns inget kontrollbehov, du kan lita på dom.

Anti molnet; kontrollfreak, vill ha överblick över ett begränsat territorium, vill veta vad saker ligger i min byrålåda, alla data är mina data. De onda finns överallt utanför våra gränser ute i universum.


Kanske lite OT men det kommer avgöra om molntjänsternas framtid i en värld full av virus bedrägerier och dataintrång. Eller om personliga mer näraliggande tjänster vinner, Säkerhetskopiera hos din bror eller syster och vise versa. Shurgard datastorage Ltd/ AB etc. "Logga in i ditt dataförråd", på sin höjd inte mer avlägset än så.
__________________
Senast redigerad av Returpapper 2017-08-02 kl. 14:59.
Citera
2017-08-07, 17:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landqvist00
Molnet, molnet, molnet skulle jag säga.

1tb på google drive kostar dig 99kr/mån, vilket är överkomligt. Samtidigt kan du komma åt dina filer vart du vill, när du vill.

EDIT: Alternativt finns även dropbox, funkar som google drive men kostar cirkus 75kr/mån

Som info

För 89kr/mån får man 2TB lagring i iCloud.
Citera
2017-08-07, 19:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Hyser den djupaste skepsis mot molnet. Lagrar allt på egna diskar och USB minnen. Vissa saker har jag i låst säkerhetsskåp. Har inte så stort lagringsbehov men hade jag det skulle jag kolla efter en egen serverlösning kanske lägga minnen i bankfack etc. hellre än att låta molnet ta hand om det.

Jag tror att det här handlar om personlighetstyp. För molnet; politiskt korrekt, internationalist, det finns många världar med liv där ute i universum, tror alla om gott, även de med horn från planeten Alfa Centauri. Allt kommer att bli så bra, det finns inget kontrollbehov, du kan lita på dom.

Anti molnet; kontrollfreak, vill ha överblick över ett begränsat territorium, vill veta vad saker ligger i min byrålåda, alla data är mina data. De onda finns överallt utanför våra gränser ute i universum.


Kanske lite OT men det kommer avgöra om molntjänsternas framtid i en värld full av virus bedrägerier och dataintrång. Eller om personliga mer näraliggande tjänster vinner, Säkerhetskopiera hos din bror eller syster och vise versa. Shurgard datastorage Ltd/ AB etc. "Logga in i ditt dataförråd", på sin höjd inte mer avlägset än så.

Inget fel på moln egentligen bara man tänker på att ha man måste ha sin data på flera ställen, annars är det ingen backup. Och man måste ha ansvar för den, hålla koll på den regelbundet och se så att allt fungerar.

Tänk även många molntjänster använder andra molntjänster som backend. Så kolla upp hur det ligger till så att du inte går och tror att du har data på två helt olika företag men att det är i själva verket är samma företag som hanterar båda.
Citera
2017-08-09, 00:04
  #7
Medlem
proconsuls avatar
Ny dator med ssd, lagring på extern hårddisk. Molnet är oekonomiskt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback