Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-08-04, 09:18
  #61
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucioFontana
Prova nåt annat då när ni tröttnat o tälta för en lax om dagen.

Här har ni en guide till 200 stugor runt om i landet där man får bo gratis. Ligger i anslutning till vandringsleder och ägs an kommunerna lr länstyrelsen på orten. Går med all säkerhet att tälta där med och bara använda faciliteterna om man vill.

https://www.etc.se/klimat/de-guidar-...-du-bor-gratis
Tror du inte riktigt förstått iden med att campa. Man bor inte i tält för att man måste utan för att man vill. Det är en livsstil. Vill man ha det bekvämt kan man köpa en charter till Mallorca. Vill man lta tar man bilen till medelhavet. En tältare är inte ute efter bekvämligheten även om ett visst krav på servicen ändå finns.

Många åker ju iväg bara några mil hemifrån och campar.
Citera
2017-08-04, 09:38
  #62
Medlem
Pre 1914s avatar
Låter fint att spara pengar på att strunta i campingen och slå upp det någon annanstans.
Men gör man det och sätter sig i bilen och börjar leta efter en plats så kan man få leta väldigt länge efter en plats som som är tillräckligt långt ifrån allmän väg, känns säker, inte för nära bostäder/industri, en plats där man kan ställa bilen utan att hindra framkomligheten och inte minst att själva tältplatsen är plan, utan för mycket myror, knott eller vattensjuk mark.
Risken är stor att man kompromissar för att få upp tältet någon gång och på morgonen ser natten som förlorad och något man bara vill glömma.
Citera
2017-08-08, 19:30
  #63
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Har du blivit bortkörd någon gång? De kanske inte är så brydda i glesbygden men gissar på att de inte räknas in till allemansrätten när det är kommunala badplatser?

Senast i sommar på en kommunal badplats med tydlig skyltning om att camping var förbjuden, i obygd utspelar sig följande;

Jag, min vän, hans tre barn och hund smäller upp tält, dricker pilsner och skjuter med luftgevär från tidig eftermiddag. Senare grillar vi och under tiden kommer flera kvällsbadare från omkringliggande sommarstugor för kvällsdopp som efter ett hej och snabbkoll att vi inte är slödder skiter i oss. På morgonen drar kommunens parkförvaltning in och börjar klippa gräs vid 07 vilket kanske inte var så skoj men de verkade helt nöjda med att klippa lite runt parkeringen, leka lite med hunden, ta en snabbfika och dra. De var borta efter typ 45 minuter.

Kontentan tror jag är att om man sköter det snyggt och inte är ett dödsknarkande fyllegäng med attityd så bryr sig inte folk i glesbygd. Har gjort detta i hela mitt liv och aldrig blivit ens tillsagd.
Citera
2017-08-09, 13:57
  #64
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Senast i sommar på en kommunal badplats med tydlig skyltning om att camping var förbjuden, i obygd utspelar sig följande;

Jag, min vän, hans tre barn och hund smäller upp tält, dricker pilsner och skjuter med luftgevär från tidig eftermiddag. Senare grillar vi och under tiden kommer flera kvällsbadare från omkringliggande sommarstugor för kvällsdopp som efter ett hej och snabbkoll att vi inte är slödder skiter i oss. På morgonen drar kommunens parkförvaltning in och börjar klippa gräs vid 07 vilket kanske inte var så skoj men de verkade helt nöjda med att klippa lite runt parkeringen, leka lite med hunden, ta en snabbfika och dra. De var borta efter typ 45 minuter.

Kontentan tror jag är att om man sköter det snyggt och inte är ett dödsknarkande fyllegäng med attityd så bryr sig inte folk i glesbygd. Har gjort detta i hela mitt liv och aldrig blivit ens tillsagd.

Pratar vi glesbygd där de kommer endel folk till stranden på helger/när de är lediga eller de där mindre ställena som kommunen sköter men där det kommer sporadiskt folk/någon enstaka då och då. Det kanske inte är någon skillnad?
Citera
2017-08-09, 17:16
  #65
Medlem
cirkuspoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Pratar vi glesbygd där de kommer endel folk till stranden på helger/när de är lediga eller de där mindre ställena som kommunen sköter men där det kommer sporadiskt folk/någon enstaka då och då. Det kanske inte är någon skillnad?

Exemplet gäller en badplats med ett flertal närliggande sommarstugor som är närmsta bys enda bad, dvs. mestadels välbesökt. Jag har genom åren tältat på ett antal liknande ställen utan bekymmer. Är det mycket badare så väntar man bara tills det börjar tunnas ut framåt kvällen innan man reser tältet. Ett annat bra ställe är runt parkeringar vid naturreservat och dylikt. Är det nån där framåt kvällen är chansen stor att de oxå tänker tälta. Sköt det snyggt, skräpa inte ner, elda ansvarsfullt och uppför dig som folk så kan du nog tälta nästan vartsomhelst utanför tätorten utan bekymmer.
Citera
2017-08-10, 14:16
  #66
Moderator
Elrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkuspolis
Exemplet gäller en badplats med ett flertal närliggande sommarstugor som är närmsta bys enda bad, dvs. mestadels välbesökt. Jag har genom åren tältat på ett antal liknande ställen utan bekymmer. Är det mycket badare så väntar man bara tills det börjar tunnas ut framåt kvällen innan man reser tältet. Ett annat bra ställe är runt parkeringar vid naturreservat och dylikt. Är det nån där framåt kvällen är chansen stor att de oxå tänker tälta. Sköt det snyggt, skräpa inte ner, elda ansvarsfullt och uppför dig som folk så kan du nog tälta nästan vartsomhelst utanför tätorten utan bekymmer.

Låter som en trevlig sommar måste jag säga, jag hade nog antagligen inte heller brytt mig om folk skötte det snyggt, bara kul att folk vill campa och vara ute mer.
Citera
  • 5
  • 6
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2860525

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback