Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-02, 05:08
  #1
Medlem
Hej jag har en polare som ska åka en sträcka på ca 50 mil.. Var tvungen att tänka lite "men du har väl fått barn?".
Hur okej är det egentligen att åka med en några veckor gammal bebis. Säg 2-4 veckor gammal.

Är det bara jag eller är det inte farligt att resa så långt med bebisen fast i bilbarnstol. Tänker på all belastning på rygg osv.

Vad tycker ni? Erfarenheter?
Citera
2017-08-02, 05:57
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillidutt1
Hej jag har en polare som ska åka en sträcka på ca 50 mil.. Var tvungen att tänka lite "men du har väl fått barn?".
Hur okej är det egentligen att åka med en några veckor gammal bebis. Säg 2-4 veckor gammal.

Är det bara jag eller är det inte farligt att resa så långt med bebisen fast i bilbarnstol. Tänker på all belastning på rygg osv.

Vad tycker ni? Erfarenheter?

Det går säkert bra. Man får stanna och "rasta" bebben mellan varven. Se till att ha barnstolen i varierande positioner beroende på om barnet sover eller inte.

Av erfarenhet vet jag att det är enklare att resa med små barn (0-1) än koltbarn som har egen fri vilja och dåligt tålamod.
Citera
2017-08-02, 06:21
  #3
Avstängd
Bloodybiffs avatar
Bebisen kommer förmodligen sova väldigt mycket mellan mat och blöjbyte.
Små kids älskar att sova i bilar med lite motorljud i bakgrunden.

Ser inga som helst problem i detta, har mer problem med dig du verkar oskön!
Citera
2017-08-02, 06:25
  #4
Medlem
SkepticalHippos avatar
Att en bebis får göra en sådan resa är ingen fara. Dom brukar dessutom säga till ljudligt om de behöver byta ställning eller får ont någonstans.

Men som tidigare skrev så får man stanna emellanåt. De små rackarna äter ju dessutom varannan-var fjärde timme och behöver blöjbyten.

Men bilåkande brukar göra underverk för bebisars sömn. Om jag var ni så skulle jag brassa på och åka non stop tills att den lilla säger ifrån och först då stanna och ta en ordentlig rast med matning, tid för barnet att bajsa och byte. Sedan finns god chans att den somnar om då färden fortsätter. Bebisar sover löjligt mycket och känner man sin bebis så kan man nog styra upp även en långfärd riktigt bra.
Citera
2017-08-02, 08:41
  #5
Medlem
Det beror väl på vad man har inställning, du verkar ju rätt negativ och då blir det såklart jobbigt. Tycker inte att det är fel att resa med små barn och nej, det är inte farligt. Är lättare när de är så pass små eftersom de mest sover och man ju stannar ju och tar rast när det behövs. Så det brukar inte vara några problem.
Citera
2017-08-02, 10:55
  #6
Medlem
Man kan göra (men väldigt få undantag) allt man normalt skulle göra med barn i de flesta åldrar, det handlar mest om planering och att vissa saker kan bli jobbigare.
Ett barn som får styra ens liv från början kommer fortsätta med det, ett barn som tidigt vänjer sig vid familjens livsstil kommer anpassa sig.
Sen bör man ju alltid se till att barnet har all trygghet och får det hen behöver hela tiden, men jag tror man blir bättre på att tillgodose barnets behov långsiktigt om man inte gör det så lätt som möjligt för sig hela tiden.
Citera
2017-08-13, 08:35
  #7
Medlem
ninjatorrents avatar
Rekomendationen jag fick från BVC var att köra max en timma sen ta loss ungen och låta den sträcka sig =)
Citera
2017-08-13, 08:51
  #8
Medlem
Med hänsyn till deras imunförsvar ska man undvika platser där det rör sig mycket folk under deras första månad. Har sett folk med nyfödda på fullbelastade fik eller i sittvagnar på stan, men där gör natural selection ett ganska fint jobb med rv virus osv..
Citera
2017-08-13, 10:12
  #9
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aleczs
Med hänsyn till deras imunförsvar ska man undvika platser där det rör sig mycket folk under deras första månad. Har sett folk med nyfödda på fullbelastade fik eller i sittvagnar på stan, men där gör natural selection ett ganska fint jobb med rv virus osv..
Du får det att låta som om spädbarn dör på löpande band pga att deras föräldrar tar ut dem bland folk för tidigt. Det stämmer givetvis inte.
Citera
2017-08-13, 10:26
  #10
Medlem
Nej det gör det givetvis inte, speciellt inte under sommarmånderna. Däremot finns det en förhöjd risk och ingen förälder vill stå där med facit i hand och en psd som eventuellt kunde ha undvikits.

Det är ingen hemlighet att nyfödda har svagare immunförsvar

Citat:
"Under det första halvåret har barnet ett visst skydd mot infektioner eftersom antikroppar har förts över från mamman till barnet. Om barnet ammas får det också lite extra skydd genom bröstmjölken. Ett nyfött barn är ändå känsligt för infektioner, speciellt under den första månaden. Där det finns mycket folk finns det också infektioner. Om det går, är det därför bra att undvika kollektivtrafik, kaféer och affärer där det samlas mer folk, särskilt på hösten och vintern då många är sjuka."
från vårdguiden
Citera
2017-08-13, 10:50
  #11
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aleczs
Det är ingen hemlighet att nyfödda har svagare immunförsvar
Nej, det är det inte, men ditt påstående att det naturliga urvalet tar hand om spädbarnen du ser på stan är trams.
Citera
2017-08-13, 10:58
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av buzzkillington
Nej, det är det inte, men ditt påstående att det naturliga urvalet tar hand om spädbarnen du ser på stan är trams.

Ja, givetvis en överdrift men tyvärr en sanning i några enstaka fall
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback