Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-08-11, 12:53
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Det är ju inte helt sant, de svenskar som utvandrade till USA hade svenska namn på sina städer, svensk-luthersk kyrka och i mycket svensk kultur.

"New Sweden", "New Uppsala", "New Stockholm", "Swedesboro".

"Rural cemeteries such as the Moline Swedish Lutheran Cemetery in central Texas also serve as a valuable record of the first Swedish people to come to America."

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swedish_emigration_to_the_United_States#


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Swed...f_the_Americas

Jag var lite ironisk med tanke på TS, givetvis försöker alla inklusive svenskar att behålla sin kultur när man utvandrar och umgås i stort sett bara med sina landsmän.
Citera
2017-08-18, 13:32
  #26
Moderator
evilhoneys avatar
OM jag skulle skaffa barn och inte vara bosatt i Sverige längre så skulle jag nog försöka nå en kompromiss. Det skulle kännas konstigt med ett barn som hade ett allt för annorlunda namn från vad jag är van/uppväxt med då jag som invandrare inte känner till värderingar kring namnet eller kanske inte ens kan uttala det korrekt samtidigt som ett alltför svenskt namn inte skulle fungera i det land jag bosatt mig i.
Jag skulle nog försöka hitta namn som finns i båda landen eller snarlika och som kan uttalas och kännas "hemtama" både i Sverige och det nya landet.
Om min plan inte vore att bo i det nya landet permanent så skulle jag kanske döpa dem till något mer svenskt.

Så, självklart förstår jag att invandrare i Sverige inte döper sina ungar till något genomsvenskt.
Citera
2017-08-19, 19:41
  #27
Medlem
P4n0pl147h305s avatar
Troligtvis för att de vet att dagen kommer när de åker ut med huvudet före, varför då försöka assimilera sig? Verkar ju dumt om du ändå ska ut.

Det vet vad de är för avskum så de förutsätter givetvis att sötebrödsdagarna försvinner och de försvinner ut ur landet, så korkade är inte korandjuren att de inte fattar att de är hatade och icke önskvärda.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback