Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-02, 02:25
  #1
Medlem
Ruger89s avatar
Jag är osäker på om jag ska posta här eller i Integration och invandring, men postar här eftersom jag tycker namngigivandet av barn inom familj är det centrala.

Okej, jag har sökt och hittade nästan en likadan tråd få en 07, men jag har andra frågeställningar.

Varför ger invandrare sina barn namn från sina hemländer?

Varför ger inte invandrare sina barn mer svenskklinggande namn?

Tänker de inte på sånt som arbetsmarknad osv? Idag borde väl alla känna till att Muhammad kan få svårt att få jobb, fastnar i utanförskap osv? Eller drivs de av en vänsterövertygelse eller religiösa skäl?

Hur skulle du som förälder göra om du bodde i ett annat land och skulle namnge ditt barn?
Citera
2017-08-02, 02:33
  #2
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Till att börja med skulle jag aldrig bosätta mig i ett land med såpass främmande kultur att namngivning hade blivit ett problem. Detta ej sagt på ett rasistiskt sätt, utan ett krasst konstaterande att migration bör genomföras mellan länder där kulturkrockar minimeras.

Till din fråga så beror det på flera saker.

1. Hålla kontakten med ursprungslandet/-kulturen.

2. Tradition inom andra kulturer.

3. En logisk följd av den veka svenska mångkulturspolitiken där det uppmuntras ("Ali är ett svenskt namn nu! Det är bara att gilla läget!" och dylikt trams).

4. Ovilja att integrera sig.

5. Religiösa skäl där äldsta barnet ska heta Muhammed oavsett vad.

Dom flesta av dessa punkterna går att komma förbi med lite välvilja. Namn kan försvenskas med lite jobb och många av dom "svenska" bibliska namnen har ursprung i Mellanöstern.
Citera
2017-08-02, 02:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Till att börja med skulle jag aldrig bosätta mig i ett land med såpass främmande kultur att namngivning hade blivit ett problem. Detta ej sagt på ett rasistiskt sätt, utan ett krasst konstaterande att migration bör genomföras mellan länder där kulturkrockar minimeras.

Till din fråga så beror det på flera saker.

1. Hålla kontakten med ursprungslandet/-kulturen.

2. Tradition inom andra kulturer.

3. En logisk följd av den veka svenska mångkulturspolitiken där det uppmuntras ("Ali är ett svenskt namn nu! Det är bara att gilla läget!" och dylikt trams).

4. Ovilja att integrera sig.

5. Religiösa skäl där äldsta barnet ska heta Muhammed oavsett vad.

Dom flesta av dessa punkterna går att komma förbi med lite välvilja. Namn kan försvenskas med lite jobb och många av dom "svenska" bibliska namnen har ursprung i Mellanöstern.
Rättelse: Hat mot västerländska kulturen. MENA folk hatar i regel västerländska kulturen och därför integrerar de sig inte, de kommer helt enkelt aldrig släppa in den "i sitt hjärta". För dem är vi alltid fienden som någon dag under Allahs namn kommer avrättas, så att den ståtliga mellanöstern kan härska över hela världen, för det är ju självklart att ett land med sådan hög position som mellanösterländer kommer att dominera över hela världen, jag menar de har ju allt, pengar, välfärd, militärmakt, teknologi...

Jävla apor som har blivit hjärntvättade helt enkelt.
Citera
2017-08-02, 02:50
  #4
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Till att börja med skulle jag aldrig bosätta mig i ett land med såpass främmande kultur att namngivning hade blivit ett problem. Detta ej sagt på ett rasistiskt sätt, utan ett krasst konstaterande att migration bör genomföras mellan länder där kulturkrockar minimeras.

Till din fråga så beror det på flera saker.

1. Hålla kontakten med ursprungslandet/-kulturen.

2. Tradition inom andra kulturer.

3. En logisk följd av den veka svenska mångkulturspolitiken där det uppmuntras ("Ali är ett svenskt namn nu! Det är bara att gilla läget!" och dylikt trams).

4. Ovilja att integrera sig.

5. Religiösa skäl där äldsta barnet ska heta Muhammed oavsett vad.

Dom flesta av dessa punkterna går att komma förbi med lite välvilja. Namn kan försvenskas med lite jobb och många av dom "svenska" bibliska namnen har ursprung i Mellanöstern.

Jag håller med dig helt angående att flytta till en alltför annorlunda kultur. Den engelsktalande världen delar ju många namn, inte minst de med kristet ursprung. Det är ju en lyx.

Men ska vi alltså tro att folk ger sig katten på att ungen ska heta något för svenskar främmande trots att de själva erfar eller iaf i någon mån är medvetna om att detta kan komma att medföra svårigheter för ungen? Sedan kan ju pk-bögar säga vad de vill, Ali kommer ändock sannolikt att möta mer problem och bli sedd annorlunda än Erik.

Det finns ju folk som på många sätt är pursvenska och heter något väldigt utländskt pga föräldrarna, fast de kanske inte ens talar föräldrarnas språk. Det kan ju då knappast kännas mer märkligt att heta något svenskt då än utländskt?
Citera
2017-08-02, 02:53
  #5
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Rättelse: Hat mot västerländska kulturen. MENA folk hatar i regel västerländska kulturen och därför integrerar de sig inte, de kommer helt enkelt aldrig släppa in den "i sitt hjärta". För dem är vi alltid fienden som någon dag under Allahs namn kommer avrättas, så att den ståtliga mellanöstern kan härska över hela världen, för det är ju självklart att ett land med sådan hög position som mellanösterländer kommer att dominera över hela världen, jag menar de har ju allt, pengar, välfärd, militärmakt, teknologi...

Jävla apor som har blivit hjärntvättade helt enkelt.

Jo visst har du poäng i det. Hur resonerar du kring eritreaner, öststatare m.m? De älskar väl inte Sverige som sitt eget, men de är ju inte muslimer heller.
Citera
2017-08-02, 03:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Jo visst har du poäng i det. Hur resonerar du kring eritreaner, öststatare m.m? De älskar väl inte Sverige som sitt eget, men de är ju inte muslimer heller.
Vet inte hur situationen är kring Eritreaner. Frågan är hur illa deras förakt är mot västerländsk kultur. Så öststatare är in the clear redan.

Se det från ditt egna perspektiv. Du är kanske ingen Japan, men hade det varit ett helvete att bo där? Skulle du avsky allt och ändå vilja ha din surströmming? Du kanske hade velat leva relativt svenskt där, men hade du hatat japans och östasiens kultur?

MENA folk är lite speciella i just det här fallet. Det är inte det att "det är inte deras kultur, och de är uppvuxna med en annan". Utan det finns ett faktiskt hat emot våran kultur. Våra kvinnor är slampor som klär sig lätt, våra män är mesar som inte kan hålla våra kvinnor i styr och utfärda ordentliga straff mot brottslingar (eller mot en otrogen fru). Stenar vi inte folk så är vi svaga. Får en kvinna bestämma vem hon ska ligga med och hur hon ska klä sig så är hon en hora och ligger med djävulen.

När de kommer hit så ser de en massor av horor och mesiga män som ska trampas på. De ser djur, för dem är vi apor.
Citera
2017-08-02, 03:10
  #7
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Vet inte hur situationen är kring Eritreaner. Frågan är hur illa deras förakt är mot västerländsk kultur. Så öststatare är in the clear redan.

Se det från ditt egna perspektiv. Du är kanske ingen Japan, men hade det varit ett helvete att bo där? Skulle du avsky allt och ändå vilja ha din surströmming? Du kanske hade velat leva relativt svenskt där, men hade du hatat japans och östasiens kultur?

MENA folk är lite speciella i just det här fallet. Det är inte det att "det är inte deras kultur, och de är uppvuxna med en annan". Utan det finns ett faktiskt hat emot våran kultur. Våra kvinnor är slampor som klär sig lätt, våra män är mesar som inte kan hålla våra kvinnor i styr och utfärda ordentliga straff mot brottslingar (eller mot en otrogen fru). Stenar vi inte folk så är vi svaga. Får en kvinna bestämma vem hon ska ligga med och hur hon ska klä sig så är hon en hora och ligger med djävulen.

När de kommer hit så ser de en massor av horor och mesiga män som ska trampas på. De ser djur, för dem är vi apor.

Jo jag tror att du har rätt. Eritrea nämnde jag för de sägs vara "kristet" och de som kommer när kristna namn, men våldtar mer än kanske någon annan grupp.

Visst skulle jag kunna trivas i Japan om jag fick lite svenskt käk ibland. Å andra sidan har jag svårt att se att jag skulle vilja döpa en unge till Ching eller TaiPai eller TjongLee.
Citera
2017-08-02, 03:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruger89
Jo jag tror att du har rätt. Eritrea nämnde jag för de sägs vara "kristet" och de som kommer när kristna namn, men våldtar mer än kanske någon annan grupp.

Visst skulle jag kunna trivas i Japan om jag fick lite svenskt käk ibland. Å andra sidan har jag svårt att se att jag skulle vilja döpa en unge till Ching eller TaiPai eller TjongLee.
Däremot hade det varit att föredra eftersom att dina barn kommer växa upp i Japan och lära sig språket ordentligt, de namn som de kommer vänja sig vid kommer främst vara japanska. Så från deras perspektiv hade det varit trevligare med ett japanskt namn än ett svenskt.

Jag tror jag hade döpt mina "japanska" ungar i ett japanskt namn av den anledningen. Vill man kanske man hittar något namn som låter likt ett västerländskt, finns säkert.
Citera
2017-08-02, 03:26
  #9
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sipofa
Däremot hade det varit att föredra eftersom att dina barn kommer växa upp i Japan och lära sig språket ordentligt, de namn som de kommer vänja sig vid kommer främst vara japanska. Så från deras perspektiv hade det varit trevligare med ett japanskt namn än ett svenskt.

Jag tror jag hade döpt mina "japanska" ungar i ett japanskt namn av den anledningen. Vill man kanske man hittar något namn som låter likt ett västerländskt, finns säkert.

Ja det är ju argumentet. Klart att ungarna får det svårt om de heter Gunnar och Gösta. Kanske finns neutrala namn. Iaf bör man väl rimligen snarare tänka på barnens framtid än försöka förmedla sig själv genom dem till varje pris? Grattis din som bär Muhammeds namn, muslimerna är glada och nöjda, men hans framtid är begränsad.
Citera
2017-08-02, 03:34
  #10
Medlem
för att det skulle låta dummare än när svenska föräldrar ger sina barn amerikanska namn
Citera
2017-08-02, 06:24
  #11
Medlem
borrizs avatar
Bland kineser i medelklassen är ett anglosaxist andranamn mer regel än undantag.
Citera
2017-08-02, 16:20
  #12
Medlem
Ruger89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnish
för att det skulle låta dummare än när svenska föräldrar ger sina barn amerikanska namn
De tänker alltså mer estetiskt än praktiskt. Det känns oansvarigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback