Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-01, 20:49
  #1
Medlem
Tja, är growkits för svamp lagligt att sälja? Enligt hemsidor från Amsterdam är de det, i sverige alltså.
Citera
2017-08-01, 22:34
  #2
Medlem
Du tror inte att det skulle vara en storsäljare i Sverige om det var lagligt? Varför tror du ingen svensk shop säljer det?
Svaret är rätt självklart..
Citera
2017-08-02, 00:04
  #3
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Du tror inte att det skulle vara en storsäljare i Sverige om det var lagligt? Varför tror du ingen svensk shop säljer det?
Svaret är rätt självklart..

De är inget olagligt i growkitet. Det blir olagligt när man tillsätter vattnet väl. För sporer är ju lagligt att köpa.
Citera
2017-08-02, 01:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
De är inget olagligt i growkitet. Det blir olagligt när man tillsätter vattnet väl. För sporer är ju lagligt att köpa.

Dom innehåller mycel (eller vad det heter) som innehåller en liten mängd Psilocybin som är det aktiva ämnet i svampen.
Sporer vet jag dock inte om det är olagligt, men troligtvis. Annars skulle de ju säljas på svenska sidor öppet.
Citera
2017-08-02, 06:25
  #5
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Dom innehåller mycel (eller vad det heter) som innehåller en liten mängd Psilocybin som är det aktiva ämnet i svampen.
Sporer vet jag dock inte om det är olagligt, men troligtvis. Annars skulle de ju säljas på svenska sidor öppet.

Man tar sporer och injicerar det i ett medium där mycel kommer växa när man aktiverar den. Kanske growkiten är gjorda annorlunda doxk
Citera
2017-08-02, 23:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Dom innehåller mycel (eller vad det heter) som innehåller en liten mängd Psilocybin som är det aktiva ämnet i svampen.
Sporer vet jag dock inte om det är olagligt, men troligtvis. Annars skulle de ju säljas på svenska sidor öppet.

All svamp behöver väl mycelium?? Hur kan det vara ett riktigt ''bevis'' på psilocybin svamp?
Citera
2017-08-03, 18:55
  #7
Medlem
Jag har aldrig odlat svamp så är egentligen fel person att svara på det. Men självklart skulle growboxar och sporer säljas öppet i sverige om det vore så att det var lagligt.

Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Man tar sporer och injicerar det i ett medium där mycel kommer växa när man aktiverar den. Kanske growkiten är gjorda annorlunda doxk

Growkits innehåller redan sporer och vad jag har läst kan det uppstå mycel redan innan man vattnar mediumet i boxen. Men om growboxen inte skulle innehålla sporer skulle de självklart vara lagliga, som jord till cannabisodling.

Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
All svamp behöver väl mycelium?? Hur kan det vara ett riktigt ''bevis'' på psilocybin svamp?

Eftersom myceliumet innehåller spår av psilocybin.
Citera
2017-08-03, 21:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MemePojken
All svamp behöver väl mycelium?? Hur kan det vara ett riktigt ''bevis'' på psilocybin svamp?
Mycel är fungus-roten så att säga, ja. All svamp kräver mycel likt växter vill ha rötter.
Citera
2017-08-04, 15:34
  #9
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seanprice
Jag har aldrig odlat svamp så är egentligen fel person att svara på det. Men självklart skulle growboxar och sporer säljas öppet i sverige om det vore så att det var lagligt.



Growkits innehåller redan sporer och vad jag har läst kan det uppstå mycel redan innan man vattnar mediumet i boxen. Men om growboxen inte skulle innehålla sporer skulle de självklart vara lagliga, som jord till cannabisodling.



Eftersom myceliumet innehåller spår av psilocybin.

Growkit= medium + sporer.
Man injicerar sporerna in i mediumet oberoende om det är DIY eller growkit. Sista är det bara gjort redan.
Citera
2017-08-05, 20:16
  #10
Medlem
professor_knass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 199702042
Growkit= medium + sporer.
Man injicerar sporerna in i mediumet oberoende om det är DIY eller growkit. Sista är det bara gjort redan.

När man säger growkit så brukar man vanligtvis mena färdigkoloniserade myceliumlådor som man bara dränker i vatten i 12 timmar och sen sätter i en påse och så börjar det växa svamp.

Men det är lite olyckligt att dessa lådor och den produkten du menar delar samma namn och skapar förvirring.

De färdiga mycelielådorna är olagliga, och de andra med steriliserat substrat osv. är lagliga.
Citera
2017-08-06, 12:45
  #11
Medlem
199702042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av professor_knas
När man säger growkit så brukar man vanligtvis mena färdigkoloniserade myceliumlådor som man bara dränker i vatten i 12 timmar och sen sätter i en påse och så börjar det växa svamp.

Men det är lite olyckligt att dessa lådor och den produkten du menar delar samma namn och skapar förvirring.

De färdiga mycelielådorna är olagliga, och de andra med steriliserat substrat osv. är lagliga.

Och hur blir det koloniserat?
Citera
2019-02-25, 10:36
  #12
Medlem
Har också för mig att det är olagligt med dessa kits men jag beställer hem såna på löpande band då de är de enda grönsakerna jag tål.. (Och staten rekommenderar ett dagligt intag av grönsaker så vem är jag att säga emot?)

Under 10 år har inte ett enda kit blivit stoppat så antingen är det inofficielt ok enligt tull & CO pga av något obskyrt direktiv gällande handel inom EU eller så har nån instans inom rättsväsendet smygändrat reglerna.

Shopparna som skickar begår ju annars narkotikabrott. Med tanke på att rättsväsendets samlade kunskap om hallucinogener kommer från Ronald Reagan så.. ..förvånar det mig inte att nån inom polis/åklagarmyndigheterna putsat upp sin rustning, hissat moralens flagga och rattat sin hbqt-certifierade stjärtlandsponny mot ondskan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback