Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-07, 11:04
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Tråden handlar om fitnesspersoner som gör löjligt korta lyft. Fitness är inte styrkelyft.

Sedan gjorde någon en parallell till en styrkelyftare. Alltihop är on topic. Att man enligt reglerna inom styrkelyft får bete sig så är irrelevant. Ur träningsperspektiv är det klart suboptimalt och skvallrar om onödig prestige. Styrkelyft ÄR en tramsig sport, vilket visas av hur halvdana de faktiska styrkeproven kan bli i jakt på en siffra. Det är väl ändå styrka som är intressant? Sporten styrkelyft fungerar alltså inte. Ska man tävla i att lyfta så är det tyngdlyftning och strongman som är meningsfullt alls.

Men alltså hallå? Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men i första inlägget länkas till en brud vars utförande i bänk beskrevs som töntigt, fuskigt osv osv. Men bruden i fråga är ju för fan styrkelyftare?

Diskussionen kanske har dragits vidare till mer generella "fitnesspersoner" som ni så fint kallar det, men det är väl fortfarande upp till var och en hur man vill utföra sin bänkpress? Ser inte varför det skulle vara töntigt för en icke-tävlande att vilja bli bra på bänkpress inom regelboken för just bänkpress i styrkelyft?

Blir så leds på träningscommunityn ibland
Citera
2017-08-07, 13:24
  #62
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Tråden handlar om fitnesspersoner som gör löjligt korta lyft. Fitness är inte styrkelyft.
Varför är det så viktigt för dig att stämpla dem med olika epitet?
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Att man enligt reglerna inom styrkelyft får bete sig så är irrelevant.
Det är inte alls irrelevant. De som vill ha referensvärden för hur de ligger till i respektive övning kan jämföra sig med de standarder som finns för styrkelyft respektive tyngdlyftning. Och då är det tämligen meningslöst om man utgår från olika regelverk.
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ur träningsperspektiv är det klart suboptimalt och skvallrar om onödig prestige.
Hur många styrketränande individer - oavsett vilket epitet du vill tilldela dem - tror du enbart tränar med korta lyft och kraftig bryggning? Tror du att alla deras arbetsset är av den sorten, att de aldrig kör full ROM eller med högre volym?
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Styrkelyft ÄR en tramsig sport[...]
Ok, då vet vi din åsikt i frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Ska man tävla i att lyfta så är det tyngdlyftning och strongman som är meningsfullt alls.
Återigen, vilket tur att vi nu vet din vad din definition är av sport respektive styrka.
Citera
2017-08-07, 13:59
  #63
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiadi
Ser inte varför det skulle vara töntigt för en icke-tävlande att vilja bli bra på bänkpress inom regelboken för just bänkpress i styrkelyft?
Jag förstår inte heller varför bara tävlande styrkelyftare ska få lyfta med brygga.
Citera
2017-08-07, 14:32
  #64
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chiadi
Men alltså hallå? Nu har jag iofs inte läst hela tråden, men i första inlägget länkas till en brud vars utförande i bänk beskrevs som töntigt, fuskigt osv osv. Men bruden i fråga är ju för fan styrkelyftare?

Diskussionen kanske har dragits vidare till mer generella "fitnesspersoner" som ni så fint kallar det, men det är väl fortfarande upp till var och en hur man vill utföra sin bänkpress? Ser inte varför det skulle vara töntigt för en icke-tävlande att vilja bli bra på bänkpress inom regelboken för just bänkpress i styrkelyft?

Blir så leds på träningscommunityn ibland

Aha my bad, trodde att hon bara var fitnessbrud.

Min huvudpoäng kvarstår. Bänkpress är en styrkeövning som man använder för att bli starkare. Att ta genvägar i den är bara fånigt. Det är ungefär att förväxla kartan med territoriet.

Det är mycket riktigt upp till var och en hur man vill utföra bänkpress, det är upp till var och en huruvida man vill tävla och det är upp till var och en vad man anser om styrkelyft som sport. Att något är korrekt enligt en regel inom en sport ger inte immunitet mot kritik.
Citera
2017-08-07, 14:39
  #65
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Varför är det så viktigt för dig att stämpla dem med olika epitet?

Det är inte alls irrelevant. De som vill ha referensvärden för hur de ligger till i respektive övning kan jämföra sig med de standarder som finns för styrkelyft respektive tyngdlyftning. Och då är det tämligen meningslöst om man utgår från olika regelverk.

Hur många styrketränande individer - oavsett vilket epitet du vill tilldela dem - tror du enbart tränar med korta lyft och kraftig bryggning? Tror du att alla deras arbetsset är av den sorten, att de aldrig kör full ROM eller med högre volym?

Ok, då vet vi din åsikt i frågan.

Återigen, vilket tur att vi nu vet din vad din definition är av sport respektive styrka.

Jag har inte sagt att någon bara tränar med genvägar. Jag har sagt att det är larvigt att lägga prestige i styrkeprestationer som nås genom genvägar, och att styrkelyft är en bristfällig sport som misslyckas med det enda den är till för dvs att fånga in imponerande styrkeprestation - i synnerhet i jämförelse med tyngdlyftning och strongman.

På vilket sätt utmärker sig mina definitioner av "sport" respektive "styrka"? Använder mig veterligen de gängse definitionerna. Sport är när man tävlar i någonting med verifierbara mätkriterier, styrka är när kroppen utövar kraft på ett objekt, typ. Jag tror att du kanske har en lite speciell definition av "definition".
Citera
2017-08-08, 05:26
  #66
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Aha my bad, trodde att hon bara var fitnessbrud.

Min huvudpoäng kvarstår. Bänkpress är en styrkeövning som man använder för att bli starkare. Att ta genvägar i den är bara fånigt. Det är ungefär att förväxla kartan med territoriet.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Jag har inte sagt att någon bara tränar med genvägar. Jag har sagt att det är larvigt att lägga prestige i styrkeprestationer som nås genom genvägar, och att styrkelyft är en bristfällig sport som misslyckas med det enda den är till för dvs att fånga in imponerande styrkeprestation - i synnerhet i jämförelse med tyngdlyftning och strongman.
Bra formulerat. Det var lite det jag syftade på i mitt startinlägg, att jag tycker det verkar fånigt att ta till alla möjliga "fusk"/genvägar för att få så bra skryt-PB som möjligt som man gärna delar på Instagram.

Tycker det är synd, för de som gör vanliga reps med mer utmaning och påfrestning har nog svårare att relatera till ett sådant genvägs-PB, även om det kanske är imponerande. Lite som att jag har svårt att uppskatta resultatet på gymmet av en person som tränar i en Smith-maskin.
__________________
Senast redigerad av Run3 2017-08-08 kl. 06:01.
Citera
2017-08-08, 07:04
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Bra formulerat. Det var lite det jag syftade på i mitt startinlägg, att jag tycker det verkar fånigt att ta till alla möjliga "fusk"/genvägar för att få så bra skryt-PB som möjligt som man gärna delar på Instagram.

Tycker det är synd, för de som gör vanliga reps med mer utmaning och påfrestning har nog svårare att relatera till ett sådant genvägs-PB, även om det kanske är imponerande. Lite som att jag har svårt att uppskatta resultatet på gymmet av en person som tränar i en Smith-maskin.

Återigen, styrkelyft är en sport och har väldigt klara regler för utförandet. I bänkpress till exempel måste rygg och rumpa vidröra bänken. Det är alltså fullt tillåtet att svanka hur mycket man vill ... Det är inte att ta genvägar, utan att följa reglerna?

Förstår inte vad du inte kan relatera till? Prova själv att lägga på 200 kilo på stången och försök lyfta den från bröstet då, det är ju bara att svanka så går det.. eller?
Citera
2017-08-11, 00:22
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Bra formulerat. Det var lite det jag syftade på i mitt startinlägg, att jag tycker det verkar fånigt att ta till alla möjliga "fusk"/genvägar för att få så bra skryt-PB som möjligt som man gärna delar på Instagram.

Tycker det är synd, för de som gör vanliga reps med mer utmaning och påfrestning har nog svårare att relatera till ett sådant genvägs-PB, även om det kanske är imponerande. Lite som att jag har svårt att uppskatta resultatet på gymmet av en person som tränar i en Smith-maskin.


Kan förstå vissa som gör dåliga reps men att påstå att någon som använder ett visst redskap i sin träning skulle vara "mindre" värd visar snarare att du har skev syn på din omgivning.
Citera
2017-08-11, 18:03
  #69
Medlem
LaLocas avatar
Byggare får ont i axlarna av bänkpress...många styrkelyftare klarar att köra bänk varje dag. Det varieras en del med Rom bland många styrkelyftare t ex köra med fötterna upp men då får man ju ta bort 10 kg elle mer, det tränar lite olika saker. Styrkelyft handlar om att lyfta så mycket som möjligt inte att vara så stark som möjligt. Det är lixom som att undra varför häcklöpare tränar med häckar och så kommer en löpare och säger att de borde springa plant.
Citera
2017-08-18, 05:46
  #70
Medlem
libbens avatar
Orkar inte läsa alla svar.

Många har redan sagts det som behövs sägas. Hon bänkar enligt SL reglement och att hon inte nuddar med rumpan helt handlar troligen även om att hantera tyngre vikter för att kunna bli starkare i slutändan.

Oavsett. Reglerna inom SL borde ju ändras. Finns noll intresse av det som publiksport och styrkelyft växer i princip aldrig. Enbart klubb för inbördesbeundran känns det som.

Det borde införas regler som ser till att mega bryggorna försvinner och bort med utrustningen. Lägg den i utrustningslyften istället.

Här ser vi ett fint lyft av en herre i 65 kgs klassen. Uppenbarligen går det alldeles utmärkt att bänkpressa utan allt vad megabrygga heter. https://youtu.be/UfzI6JarMeE

Folk som kommer hoppa på det man skriver nu gör det för de är inlärda med sin stil. Men inför man nytt reglement så kommer alla rätta sig efter det och vi slipper alla nollromslyft.
__________________
Senast redigerad av libben 2017-08-18 kl. 05:56.
Citera
2017-08-18, 10:14
  #71
Medlem
Phil.Hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av libben
Orkar inte läsa alla svar.

Många har redan sagts det som behövs sägas. Hon bänkar enligt SL reglement och att hon inte nuddar med rumpan helt handlar troligen även om att hantera tyngre vikter för att kunna bli starkare i slutändan.

Oavsett. Reglerna inom SL borde ju ändras. Finns noll intresse av det som publiksport och styrkelyft växer i princip aldrig. Enbart klubb för inbördesbeundran känns det som.

Tror du att det är p.g.a ett fåtal lyftare har en "megabrygga" som sporten inte växer? Det finns 8956 st olika förbund, med olika regler. Att få tv-sända tävlingar är nästa omöjligt då alla förbund vill olika saker, bästa lyftarna är i olika förbund.

(Ja, megabryggor förekommer i alla förbund)
Citera
2017-08-18, 12:34
  #72
Medlem
Snap city kommer hem till de snart oroa er inte
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback