Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 19:47
  #1
Medlem
FB-Kissens avatar
Har en sketen Peugeot som jag tänkt slänga med som inbyte (bilhandlare) vid köp utav nästa bil, mest för att bli av med den.

Men vad skall man tänka på? Skall jag rada upp alla småfel? Informera om kommande kamremsbyte, eller kollar de upp sådant själv? Vad har jag för ansvar? Tips?
Citera
2017-08-01, 20:02
  #2
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av FB-Kissen
Har en sketen Peugeot som jag tänkt slänga med som inbyte (bilhandlare) vid köp utav nästa bil, mest för att bli av med den.

Men vad skall man tänka på? Skall jag rada upp alla småfel? Informera om kommande kamremsbyte, eller kollar de upp sådant själv? Vad har jag för ansvar? Tips?
Du har inget ansvar alls, bilhandlaren kommer troligtvis att göra en konditionskoll på bilen och betala inbyte baserat på det, är det en riktigt billig bil kanske de skiter i det eftersom du ändå får så lite för bilen att det inte spelar nån roll.
Citera
2017-08-01, 20:06
  #3
Medlem
TeEsErs avatar
Hur gammal är bilen? Sannolikt kommer handlaren inte att behålla bilen utan sälja den vidare till en annan handlare som handlar med bilar på lägre nivåer än din handlare. Tittar du hos någon som säljer nybil så har de oftast inga begagnade bilar äldre än max 3-4 år. Sen finns det handlare med äldre och äldre bilar.

Är det en riktigt gammal häck du har så säljs den antagligen i klump med andra bilar.
Var beredd på att du får ett riktigt lågt bud på din bil. Du behöver inte göra något för att "sälja" bilen. Bara håll käften och invänta deras bud.

/T
Citera
2017-08-10, 22:00
  #4
Medlem
Bilhandlaren kommer försöka lura dig på allt du äger och har så du skall inte bry dig!
Kolla vad bilar på blocket i samma årsmodell, miltal och skick kostar på blocket. Ta ett medelpris och dra av 15-20% cirka, då vet du på ett ungefär vad du kommer få för den. De kommer göra en egen uppskattning utifrån just årsmodell, miltal och skick.

Om du inte är så brydd vad du får för den så gör det det samma, försök istället pruta lite på bilen du skall köpa.

Jag brukar göra så och om säljaren skambjuder på min bil och verkar allmänt oseriös så går jag bara därifrån. Ja, jag förstår att bilhandlare är intresserade av att tjäna pengar, men man behöver inte gå över lik bara för ett par kronor som 99% av dom verkar göra!
Citera
2017-08-12, 12:40
  #5
Medlem
Bytte in min 12 år gamla Volvo för en tid sen hos en större bilhandlare. Säljaren tittade på den i cirka 15 sekunder och förklarade att den kommer att hamna hos en handlare som säljer billiga bilar, vilket den också gjorde. Volvon hade en rad småfel men eftersom han inte frågade sa jag inget. Firman jag bytte in den på ägde den i 1 dag innan skrutthandlaren tog över den. Ingen har sagt något om felen.
Citera
2017-08-12, 13:04
  #6
Medlem
godboys avatar
Som sagts, så ska du inte förvänta dig att du får någon dunderdeal när du kommer dragande med ett lik till en "finare" handlare. Det bästa hade väl kanske varit att avyttrat den gamla skorven själv, privat, först och sen kommit med reda pengar till handlaren. Handlaren är mer intresserad av pengar än, för honom osäljbara bilar, kan väl tänka mig att handlaren inte vill förknippas med skrotbilar, och just därför kommer den att hamna hos Hassan på hörnet.

Sen fattar jag att du inte vill sälja privat, är ju ett j-vla mök att hålla på med. Massa bruschor som kommer ringa och vara allmänt stökiga vid försäljning.
Citera
2017-08-12, 13:10
  #7
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Du får antagligen ett ganska dåligt bud.
Men slipper allt tjafs, som det är att sälja bilar på olika säljsidor, och det kan vara värt en slant.
Citera
2017-08-12, 13:17
  #8
Medlem
Ja men precis så tänkte jag. Eftersom min gamla V50 hade en del fel, samt några grejer som var på gång så var det ett enkelt val. Vill ts slippa en massa araber som ringer så är det skönt att bara lämna liket i inbyte hehe.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback