Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-20, 21:17
  #8749
Medlem
EnLitenFryss avatar
Spelade för ovanlighetens skull lite online ikväll. Har inte spelat denna upplaga så mycket då jag inte är så förtjust i gameplayet. Har gnällt på det förut, så här kommer en gnällig rant till. Hoppa över om du inte pallar

Fick vatten på min kvarn ang kantspel. Kantspel är så nerfat att det inte ens är kul. Fast jag passningstrianglar mig förbi ytterbacken och har världens yta för Mane/Salah/Dembele så trampar de bara vatten. Kommer inte loss mot kortlinjen, kan inte vika inåt och skjuta eller nånting. Jag gillar spela upp en yta att jobba med men upplever att spelet kompenserar trots att min motståndare går bort sig.

De man möter som är duktiga skiter helt i kantspel. Det är 2 strikers och en CAM, pass and move i närheten av boxen tills försvaret öppnar sig som en sardinburk sen driven shot i bortre hörnet.

Ögonblicket då jag tänkte fuck this game var när NIF Koscielny med 75 pace löper ifatt en Salah som är loss och avväpnar honom som om det vore ingenting. Jag använder right stick för att slå bollen långt och bara löpa, Kos kom dessutom snett bakifrån - och det var ändå som att ta godis från småbarn för Kos.

Mer konkret vad som är fel med kantspel:

1. Paciga yttrar har svårt att löpa ifrån sina ytterbackar/mittbackar trots öppna ytor. En situation som är livsfarlig i riktig fotboll när en genomskärare hittar fram till en ytter med yta är inte så farligt i FIFA18.
2. Ytterbackarna är betydligt sämre på att slå den raka passningen mot sin ytter. I tidigare upplagor har jag kunnat slå en hög boll på ytan om motståndarens ytterback inte har koll på min ytter. De bollarna flyger direkt till inkast 50% av gångerna numer, vilket är helt bisarrt.
3. Inspel i boxen är sjukt nerfat - låga inlägg, driven pass från kortlinjen + tap-in är väldigt mycket sämre i år. Blir ingen fart på låga inlägg alls, strumprullare jämnt.
4. Berbaspin långsammare och mer okontrollerad i år.
5. Fast yttrarna har instruktioner "stay forward" och "get in behind" så joggar de i spelvändningar. Ska vara fullt ös medvetslös och fiska på kanten. Sker inte.
6. Vika inåt ineffektivt. Mittback eller ytterback kliver fram 2-3 steg och trycker bort yttern från bollen. Försöka göra Robbens signaturmål - vika inåt, kruta på i bortre - går typ inte. Vägen ner mot kortlinjen plus inspel är också klart sämre i år.
7. Höga inlägg är precis lika random och värdelöst som i tidigare upplagor, så det är ju bara glömma. Visst gör man något mål ibland men det är mer slump än skicklighet.

Nog med gnäll, åter till Mass Effect
Citera
2018-02-20, 23:32
  #8750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnEasy
Jo han finns redan i laget. Dock inte som IF då har är ruggigt dyr. Även OTW Tolisso är ganska pricefixad. Allt brukar vara billigare på PC men han går för +140k



Origi är jag sugen på. Kanske han EG skulle vara längre fram och köra Yarmolenko som RM. Pengarna har inte räckt till riktigt. Jag pressar inget, låter dem inte gå förbi bara Gillar stora tunga monsterbackar

Origi tycker jag absolut du ska testa. Jag körde toppen Reus - Origi PTG - Yarmolenko OTW innan och det är bland det vassaste jag kört i år. Bytte enbart då jag inte trivdes vidare bra med mittfältarna i Bundesliga.
Så mitt tips är att du kör Origi som striker och Yarmolenko som RF.
__________________
Senast redigerad av Oraleorale 2018-02-20 kl. 23:35.
Citera
2018-02-21, 00:05
  #8751
Medlem
Stjerna7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrence1313
Grattis! Vilken jäkla känsla det måste varit!!

Tack! Ja fyfan, trodde knappt det var sant Bara glodde på mobilen. Höll på att somna strax innan jag öppnade packet, var så uppe i varv efteråt så kunde inte lägga mig på flera timmar
Citera
2018-02-21, 01:40
  #8752
Medlem
Halvdan-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Spelade för ovanlighetens skull lite online ikväll. Har inte spelat denna upplaga så mycket då jag inte är så förtjust i gameplayet. Har gnällt på det förut, så här kommer en gnällig rant till. Hoppa över om du inte pallar

Fick vatten på min kvarn ang kantspel. Kantspel är så nerfat att det inte ens är kul. Fast jag passningstrianglar mig förbi ytterbacken och har världens yta för Mane/Salah/Dembele så trampar de bara vatten. Kommer inte loss mot kortlinjen, kan inte vika inåt och skjuta eller nånting. Jag gillar spela upp en yta att jobba med men upplever att spelet kompenserar trots att min motståndare går bort sig.

De man möter som är duktiga skiter helt i kantspel. Det är 2 strikers och en CAM, pass and move i närheten av boxen tills försvaret öppnar sig som en sardinburk sen driven shot i bortre hörnet.

Ögonblicket då jag tänkte fuck this game var när NIF Koscielny med 75 pace löper ifatt en Salah som är loss och avväpnar honom som om det vore ingenting. Jag använder right stick för att slå bollen långt och bara löpa, Kos kom dessutom snett bakifrån - och det var ändå som att ta godis från småbarn för Kos.

Mer konkret vad som är fel med kantspel:

1. Paciga yttrar har svårt att löpa ifrån sina ytterbackar/mittbackar trots öppna ytor. En situation som är livsfarlig i riktig fotboll när en genomskärare hittar fram till en ytter med yta är inte så farligt i FIFA18.
2. Ytterbackarna är betydligt sämre på att slå den raka passningen mot sin ytter. I tidigare upplagor har jag kunnat slå en hög boll på ytan om motståndarens ytterback inte har koll på min ytter. De bollarna flyger direkt till inkast 50% av gångerna numer, vilket är helt bisarrt.
3. Inspel i boxen är sjukt nerfat - låga inlägg, driven pass från kortlinjen + tap-in är väldigt mycket sämre i år. Blir ingen fart på låga inlägg alls, strumprullare jämnt.
4. Berbaspin långsammare och mer okontrollerad i år.
5. Fast yttrarna har instruktioner "stay forward" och "get in behind" så joggar de i spelvändningar. Ska vara fullt ös medvetslös och fiska på kanten. Sker inte.
6. Vika inåt ineffektivt. Mittback eller ytterback kliver fram 2-3 steg och trycker bort yttern från bollen. Försöka göra Robbens signaturmål - vika inåt, kruta på i bortre - går typ inte. Vägen ner mot kortlinjen plus inspel är också klart sämre i år.
7. Höga inlägg är precis lika random och värdelöst som i tidigare upplagor, så det är ju bara glömma. Visst gör man något mål ibland men det är mer slump än skicklighet.

Nog med gnäll, åter till Mass Effect

Jag tycker man märker på det du skriver att du inte har spelat så mycket FIFA 18. Du har absolut flera poänger i det du skriver, jag håller med om mycket.

Kantspel är (tyvärr) inte särskilt effektivt på FIFA 18. Men det är inte fullt så dåligt som du verkar tycka. Låga inlägg är inte alls som det varit tidigare upplagor. De har inte bara gjort låga inlägg sämre, utan även ändrat hur man gör. Nu ska man hålla in R1/RB och inläggsknappen. Men det är väldigt få som använder sig av låga inlägg, istället är hårt pass att rekommendera (R1+ passning)

Inläggsspel går inte alls att jämföra med djupledsspel men FIFA 18 har ändå förbättrat precisionen på inläggen, och framförallt har de gjort det möjligt att t.ex slå inlägg på en mittfältare som springer in i straffområdet och sätter dit en volley. Valmöjligheterna är betydligt fler i år. Höga inlägg är bra om du är inne i straffområdet och slår mot bortre. Håll då in R1/RB innan inlägget och pressa så hårt du kan (förutsätter att det finns en medspelare som står/löper mot bortre stolpen.

Lång touch, som du gjorde med Salah, är extremt ineffektivt på det här FIFA. Det slutar oftast som det gjorde för dig, genom att försvareren kommer ikapp. Fråga mig inte varför den offensiva spelaren blir segare med en lång touch, men så är det.

Berbaspin är bedrövlig, vilket jag tycker om då den varit överboostad flera upplagor i rad nu. Robbens signaturmål tycker jag fortfarande funkar utan problem. Jag har Messi i mitt lag och det är löjligt hur enkelt det är att knorra in bollarna med vänsterfoten precis utanför straffområdet.

Jag tänker inte kommentera allting, men även om jag köper kritiken mot gameplayet på FIFA 18 så går det att bli bättre, det gäller bara att lära sig spelet.

Det tråkiga med FIFA är att man bara verkar kunna bemästra spelet via ett typ av spelsätt. Jag har lirat mycket FUT Champs senaste månaden och samtliga som man möter spelar på ungefär samma sätt. Och självklart blir det så när djupledsspel är överboostat år efter år. Den här upplagan har low driven shot blivt helt otroligt OP så då använder sig ju alla av det. Jag förstår varför, det går ju ut på att vinna.

Jag längtar till dagen då tekniska spelare som Kroos, Busquets och D.Silva dominerar mittfältet snarare än Bakayoko.
__________________
Senast redigerad av Halvdan- 2018-02-21 kl. 01:46.
Citera
2018-02-21, 05:21
  #8753
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Förslag på spelare lag för detta? Gjorde precis det du nämner på Fifa 16 ett lag med brassar med typ 4 guld, 4 silver, två brons, och TOTY Neymar på topp. Helvete vad dödligt det laget var och minns att mina ytterbackar som var brons gjorde sjuka mål och assists då, och Neymar presterade bättre

Exakt så det funkar !
Blir en helt annan spelupplevelse.

Är inte så haj på bronspelare än.
Men brukar söka lite på futhead å kollar runt.
Hittat en silver cdm tysk med 82 i pace inatt. Ska prova imon

Kan länka ett engelskt lag imon från datorn , som funkade väldigt bra. Va 3 silver . 1 brons . 3 non rare. Resten guld
Å 2 liga kort special på bänken å brons. Fick 3,5 stjärna

Lb brons då väljer jag en snabb jävel
Hb vill jag ha en guld spelare som e snabb å skicklig . Då jag spelar mer på högersidan i 2a halvlek

Men pyssla med det nu. Det e skoj å hitta guldkorn

Cb . Så väljer jag guld eller IF kort

Gk funkar väldigt bra med non rare 80 rating

CAM guld
ST en silver
ST guld

Cdm cm kan man ta en non rare , en silver och en brons
Tar backbone eller powerhouse på dem

Men inte mer än 2 IF eller specialkort i laget.
Brons på bänken under 50 rating
Finns många skottar runt 47-50
Du har säkert i klubben redan

Ni som vill göra helt silverlag så rekommenderar jag 74 rating på cb med bra marking

Sök på futhead . Marking . Silver . Den ligan ni vill ha . Så kommer de bästa upp högst upp.

Ni kan även ta på lb och rb oxå
Å cdm å cm
Marking är en väldigt viktig egenskap !

Nu kommer man säkert bli påhoppad om att non rare å silver suger. Men ni kan va lugna . Spelat såpass mycket FIFA så jag vet att man får fördel med dessa lag. Å spelkänslan är mycket mer rogivande.

Lycka till !
Citera
2018-02-21, 09:02
  #8754
Medlem
vapor21s avatar
Och nu blev det underhåll... Var är framförhållningen? Varför kan de inte gå ut med det någon dag innan. Nu är det ju så att det helt plötsligt bara dyker upp "för tillfället går det inte att gå med i matcher […] Försök ingen senare".
Citera
2018-02-21, 09:13
  #8755
Medlem
Baldersways avatar
Är ny på fifa o fifa 18 är mitt första fifa förrutom några strö matcher mot kompisar tidigare upplagor, hur fördelas matcherna i säsongerna ( ex div 5 ) möts man mot de som spelar i div 5 eller är de nått annat upplägg ?, idag kör jag mellan 4-2-3-1 o 4-1-2-1-2, tappar man mkt i försvar spelet då man släpper 1 cdm ? , tacksam för lite tips o kommentarer/ Nicke
Citera
2018-02-21, 09:24
  #8756
Medlem
vapor21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldersway
Är ny på fifa o fifa 18 är mitt första fifa förrutom några strö matcher mot kompisar tidigare upplagor, hur fördelas matcherna i säsongerna ( ex div 5 ) möts man mot de som spelar i div 5 eller är de nått annat upplägg ?, idag kör jag mellan 4-2-3-1 o 4-1-2-1-2, tappar man mkt i försvar spelet då man släpper 1 cdm ? , tacksam för lite tips o kommentarer/ Nicke
Jag har för mig att du möter spelare som är i div 4-6. Ställ in "stanna i försvar vid anfall" på din CDM i spelaranvisningar, samma sak på ytterbackarna. Då kommer du ha 5 spelare som inte trycker på framåt vid anfallen. När du sedan bemästrar det kan du återgå till balanserat på ytterbackarna så att du då får överlappningar vid anfallen.

om du kör 4-1-2-1-2 så rekommenderar jag den andra versionen med endast centrala mittfältare. Mycket mer välbalanserad, yttermittfältare har en tendens i denna upplaga att försvinna i matchen.
Citera
2018-02-21, 09:50
  #8757
Medlem
Baldersways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vapor21
Jag har för mig att du möter spelare som är i div 4-6. Ställ in "stanna i försvar vid anfall" på din CDM i spelaranvisningar, samma sak på ytterbackarna. Då kommer du ha 5 spelare som inte trycker på framåt vid anfallen. När du sedan bemästrar det kan du återgå till balanserat på ytterbackarna så att du då får överlappningar vid anfallen.

om du kör 4-1-2-1-2 så rekommenderar jag den andra versionen med endast centrala mittfältare. Mycket mer välbalanserad, yttermittfältare har en tendens i denna upplaga att försvinna i matchen.
. Tack för svaret, uppskattas
Citera
2018-02-21, 11:02
  #8758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordahl69
https://www.futbin.com/18/squad/573706

Tips på förbättringar mottages gärna!
Inte supermycket coins att spendera, men drygt 100k finns.

Ingen?
Citera
2018-02-21, 11:34
  #8759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nordahl69
Ingen?

Kasta Bakayoko och köp Aaron mooy, 84. Otroligt well-rounded spelare, duktig på allt mer eller mindre
Citera
2018-02-21, 12:26
  #8760
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvdan-
Jag tycker man märker på det du skriver att du inte har spelat så mycket FIFA 18. Du har absolut flera poänger i det du skriver, jag håller med om mycket.

Kantspel är (tyvärr) inte särskilt effektivt på FIFA 18. Men det är inte fullt så dåligt som du verkar tycka. Låga inlägg är inte alls som det varit tidigare upplagor. De har inte bara gjort låga inlägg sämre, utan även ändrat hur man gör. Nu ska man hålla in R1/RB och inläggsknappen. Men det är väldigt få som använder sig av låga inlägg, istället är hårt pass att rekommendera (R1+ passning)

Inläggsspel går inte alls att jämföra med djupledsspel men FIFA 18 har ändå förbättrat precisionen på inläggen, och framförallt har de gjort det möjligt att t.ex slå inlägg på en mittfältare som springer in i straffområdet och sätter dit en volley. Valmöjligheterna är betydligt fler i år. Höga inlägg är bra om du är inne i straffområdet och slår mot bortre. Håll då in R1/RB innan inlägget och pressa så hårt du kan (förutsätter att det finns en medspelare som står/löper mot bortre stolpen.

Lång touch, som du gjorde med Salah, är extremt ineffektivt på det här FIFA. Det slutar oftast som det gjorde för dig, genom att försvareren kommer ikapp. Fråga mig inte varför den offensiva spelaren blir segare med en lång touch, men så är det.

Berbaspin är bedrövlig, vilket jag tycker om då den varit överboostad flera upplagor i rad nu. Robbens signaturmål tycker jag fortfarande funkar utan problem. Jag har Messi i mitt lag och det är löjligt hur enkelt det är att knorra in bollarna med vänsterfoten precis utanför straffområdet.

Jag tänker inte kommentera allting, men även om jag köper kritiken mot gameplayet på FIFA 18 så går det att bli bättre, det gäller bara att lära sig spelet.

Det tråkiga med FIFA är att man bara verkar kunna bemästra spelet via ett typ av spelsätt. Jag har lirat mycket FUT Champs senaste månaden och samtliga som man möter spelar på ungefär samma sätt. Och självklart blir det så när djupledsspel är överboostat år efter år. Den här upplagan har low driven shot blivt helt otroligt OP så då använder sig ju alla av det. Jag förstår varför, det går ju ut på att vinna.

Jag längtar till dagen då tekniska spelare som Kroos, Busquets och D.Silva dominerar mittfältet snarare än Bakayoko.

Tack för ett konstruktivt och matigt svar från dig som spelat mer än mig! Tror jag har runt 150 matcher totalt denna upplaga, har blivit mycket squad battles eftersom jag måste kunna pausa då och då.

Ska testa låga inlägg som du beskrev, den varianten har jag inte kört. Har kört två tryck på X vilket ger en fjösare in i boxen som enkelt rensas undan. Stenhårt in framför mål ska det vara, där funkar driven pass bättre. Höga inlägg ska jag kolla lite videos på, jag upplever att det är totalt random om min gubbe är först på dem eller ej.

Jag håller helt med dig om att i det finns ett "rätt sätt" att spela FIFA vilket är mest effektivt. Och kollar man på verkligheten så ser man att det finns många bra sätt - possession a la Barca, gegenpress som Liverpool, vad vi nu ska kalla Citys dominans i år, Mourinhos solida defensiv osv.

För att jämföra spel med IRL mera - Om en snabb spelare får en yta eller löpduell mot en långsammare IRL är det livsfarligt. Därför dödar lagen ytorna för sådana spelare så att de inte kan utnyttja sin spetsegenskap. Bra spelare och lag lyckas hitta sätt att få användning för snabbheten ändå, t.ex. Liverpool. Medan spelare som Adama Traore typ gjorde en poäng för Middlesboro i PL när de var uppe, fick inga ytor alls.

Om vi kollar på spelet då - i FIFA 17, om en motståndare spelade aggressivt med sina ytterbackar eller för offensivt, letade jag en passning till Mane/Hazard/Neymar på den fria ytan och hade till 90% en målchans på det. De jag hade svårt med var dem som spelade försiktigt med ytterbackarna eller körde fembackslinje, då fanns inte riktigt den ytan. I FIFA 18 är det inga problem för mina motståndare även fast de slarvar med sina ytterbackar. Jag har som sagt svårare att få fram passen från mina spelare, när jag väl får den är min ytter segare och även om jag är helt förbi brukar mittbacken kunna lösa det där för honom ändå. Spelet kompenserar trots hans slarv, han behöver inte spela disciplinerat med ytterbackarna, det går ändå.

Just lång touch retar mig som fan. Om Salah/Mane är förbi och har 2-3 meter på sin gubbe samt gata ner mot hörnflaggan, då är det meep meep och hejdå i verkligheten (det är därför de aldrig får de ytorna, typ). I spelet så hinns de ifatt eller gör en dålig touch om de ska marginellt byta riktning, och är snabbt avväpnade.

Robbens signaturmål - skottmomentet brukar funka fint, finesse shot med rätt kraft i bortre brukar sitta. Men det är så lätt för min motståndare att stoppa inåtvikningen, kommer jag förbi ytterbacken tar bara hans mittback 2 steg upp i banan och tar bollen helt enkelt. Eller blockerar skottet. Svårt att hitta ytan tycker jag, ska oftast till enormt slarv av min motståndare för att få iväg skottet.

Som du skriver vidare, spelare som bevisligen är världsklass IRL men som saknar rätt "FIFA-egenskaper", de blir inte använda. Finns gott om sådana mittfältare - Coutinho, Özil, Cazorla, David Silva, osv. Stör mig också att de är helt hopplösa ingame, de är bara SBC-foder.

I vår kommer jag ha mer tid att spela lite online, ska väl göra ett försök att byta formation till en central formation och spela pass-move med 3 centrala spelare framme. Men det tar emot, jag har alltid älskat kantspel och tycker det ska löna sig att hitta ytorna där. Jag hittar dem fortfarande men det ger ingen utdelning som förr.

Igår mötte jag en kompis som är klart sämre än mig, jag vinner 19/20 typ. Men hade förbaskat svårt att göra mål av ovan nämnda anledningar, går inte att komma loss på kanten som jag vill spela.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback