Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 18:51
  #1
Medlem
Tjena, kommit över en iMac som antagligen är stulen. Tänkte nu formatera den men undrar om ägaren får upp den på "Hitta min iMac" när den är i Internet Recovery Mode?

Tack
Citera
2017-08-02, 18:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Kontakta polisen och berätta.
Ägaren vill troligen ha tillbaka sin laptop
Om du inte kontaktar polisen så hoppas jag dina pungkulor trillar av och någon hoppar sönder ditt huvud.
Må du brinna i helvetet.
Det var väll inte svaret på min fråga?
Citera
2017-08-02, 21:06
  #3
Medlem
Det finns ett serienummer i datorn som är unikt som gör att så fort du ansluter den till icloud går den att spåra.

Du har två val:
1. Anslut den inte till icloud och hitta min mac, vill du vara helt säker så undvik Apple Store också, även om det är lugnt idag.

2. Kontakta Apple och polisen och hör om datorn är stulen, det finns nog en ägare som skulle uppskatta att få tillbaka den.
Citera
2017-08-02, 23:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashboy
Det finns ett serienummer i datorn som är unikt som gör att så fort du ansluter den till icloud går den att spåra.

Du har två val:
1. Anslut den inte till icloud och hitta min mac, vill du vara helt säker så undvik Apple Store också, även om det är lugnt idag.

2. Kontakta Apple och polisen och hör om datorn är stulen, det finns nog en ägare som skulle uppskatta att få tillbaka den.

Tack för vettigt svar! Men hur ser det ut under själva formateringen med att spåra datorn? Ifall man väljer att formatera den via nätet?

Blir nog att försöka få tag på en ägare!
Citera
2017-08-03, 00:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galenclown
Tack för vettigt svar! Men hur ser det ut under själva formateringen med att spåra datorn? Ifall man väljer att formatera den via nätet?

Blir nog att försöka få tag på en ägare!

Den kommer att kontakta Apples servrar med sitt serienummer för att ladda ned rätt version av operativsystemet som den levererades med. Om tidigare ägaren haft Hitta-min-Mac påslaget och där nu slagit på att den skall låsa sig så kommer den att göra det i samma ögonblick som den kontaktar Apple.

Saxat från Apples supportsida om Find-my-Mac:

"What if my Mac is shut down or offline?
If your Mac is turned off or offline, you can still use Find My Mac to request a notification when it’s located, or lock or erase your Mac remotely. The next time your Mac is online, the actions take effect.

How do I unlock my Mac?
Once you locate your Mac, you can unlock it by entering your passcode on the lock screen. If you forget your passcode, you'll need to take your Mac to an Apple Authorized Service Provider along with your proof of purchase."
Citera
2017-08-03, 08:35
  #6
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galenclown
Tack för vettigt svar! Men hur ser det ut under själva formateringen med att spåra datorn? Ifall man väljer att formatera den via nätet?

Blir nog att försöka få tag på en ägare!
Är man så fattig så att man måste befatta sig med stöldgods finns andra operativsystem att installera. Linux exempelvis, om man nu inte är för fattig för det också.
Citera
2017-08-06, 21:25
  #7
Medlem
hoppas ägaren hittar dig och fabror blå kommer och knackar på.
Citera
2017-08-07, 15:06
  #8
Medlem
Datorn jag köpte för en billig peng var inte anmäld stulen. Så verkar clean.

Tack för svaren!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback