Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-01, 16:20
  #1
Medlem
Hej Jag åkte buss idag Nu funderade jag lite om krafter. När chaffören gasar trycks jag bakåt. å diverse broms åker jag framåt.
Nu undra jag om bussen åker i åttio km timmen stadigt. Jag gör nu ett löpar test inne i bussen. skulle jag då få bättre världsrekords tid , om jag sprang till bak på bussen än om jag sprang frammåt till chaffören?
En fråga till. går det åt mer bränse att köra fort med bussen, eller blir det samma om jag kör sakta ? 30 km/T vs 80 km/t.
Sista frågan om ingen luft funnits i atmosfären , skulle enda fart minskningen då vara friktionen på däcken som trycks ner?
Ökar man farten till typ 100 tusen km/t så skulle man kanske lämna atmosfären, och kör man bara lagom fort så blir friktionen
på däcket knappt inget , då borde det väl bli billigare ju fortare jag kör ?
__________________
Senast redigerad av troligengud 2017-08-01 kl. 16:41.
Citera
2017-08-01, 16:31
  #2
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hej Jag åkte buss idag Nu funderade jag lite om krafter. När chaffören gasar trycks jag bakåt. å diverse broms åker jag framåt.
Nu undra jag om bussen åker i åttio km timmen stadigt. Jag gör nu ett löpar test inne i bussen. skulle jag då få bättre världsrekords tid , om jag sprang till bak på bussen än om jag sprang frammåt till chaffören?
Om bussen kör med konstant hastighet kommer det ta samma tid att springa fram-till-bak som bak-till-fram. Precis som man inte behöver veta åt vilket håll jorden snurrar för att göra ett 100m-lopp.
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud

En fråga till. går det åt mer bränse att köra fort med bussen, eller blir det samma om jag kör sakta ? 30 km/T vs 80 km/t.
När bussen åker med konstant fart så är det bara energiförlusten genom friktion och luftmotstånd som behöver tillföras av motorn. Dessa blir större för högre hastigheter, så det kostar mer bensin.
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Sista frågan om ingen luft funnits i atmosfären , skulle enda fart minskningen då vara friktionen på däcken som trycks ner?
Ökar man farten til typ 100 tusen km/t så skulle man kanske lämna atmosfären, och kör man bara lagom fort så blir friktionen
på däcket knappt inget , då borde det väl bli billigare ju fortare jag kör ?
Ja. Om du överdriver detta så har du skapat en satellit eller en måne. De roterar utan friktion, utan luftmotstånd. Således kan de vara kvar nästan oändligt (det finns effekter utöver det också, men de är väldigt små, månen har ju varit på ungefär samma avstånd rätt länge).

Edit: friktionen mot marken blir dock inte lägre förrän du faktiskt lämnar jordytan.

När det gäller frågan i titeln är det dock lite annorlunda. Du måste röra på benen för att springa, även om du inte accelererar, och det tar en hel del energi, så du kommer nog inte kunna springa 100 km/h.

Om du satt på en friktionsfri sparkcykel slipper du undan den biten. Dock måste du kunna accelerera sparkcykeln på något sätt. Om du ska accelerera en sparkcykel som går i 90 km/h måste du sparken vara minst 90 km/h, och det kan du nog inte mänskligt.
__________________
Senast redigerad av yggdrazil 2017-08-01 kl. 16:39.
Citera
2017-08-01, 16:38
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Om bussen kör med konstant hastighet kommer det ta samma tid att springa fram-till-bak som bak-till-fram. Precis som man inte behöver veta åt vilket håll jorden snurrar för att göra ett 100m-lopp.

När bussen åker med konstant fart så är det bara energiförlusten genom friktion och luftmotstånd som behöver tillföras av motorn. Dessa blir större för högre hastigheter, så det kostar mer bensin.

Ja. Om du överdriver detta så har du skapat en satellit eller en måne. De roterar utan friktion, utan luftmotstånd. Således kan de vara kvar nästan oändligt (det finns effekter utöver det också, men de är väldigt små, månen har ju varit på ungefär samma avstånd rätt länge).

Edit: friktionen mot marken blir dock inte lägre förrän du faktiskt lämnar jordytan.
Så det är billigare att köra sakta på låg växel då. intressant . Pga luftmotståndet blir mera aggresivit då?
Och backarna blir som knöliga hinder typ som dom vita strecken som vibrerar bilen när man somnar vid ratten tack för svaret.
Citera
2017-08-01, 16:41
  #4
Medlem
yggdrazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Så det är billigare att köra sakta på låg växel då. intressant . Pga luftmotståndet blir mera aggresivit då?
Mer aggressiva när man kör snabbt menar du nog.
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Och backarna blir som knöliga hinder typ som dom vita strecken som vibrerar bilen när man somnar vid ratten tack för svaret.
Nja, för det krävs det nog att hjulen är större än backarna (precis som bilhjul är större än avgränsningarna på motorvägen) annars kraschar du nog bara in i backen.
Citera
2017-08-01, 16:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yggdrazil
Mer aggressiva när man kör snabbt menar du nog.

Nja, för det krävs det nog att hjulen är större än backarna (precis som bilhjul är större än avgränsningarna på motorvägen) annars kraschar du nog bara in i backen.
Hehe jo mena högre fart såklar. aha så ju större hjul ju saktare kan man köra effektivt

Vart lite krångligt å förstå men. Så små hjul är också mer energi krävande då , om man har samma vikt och att däcken så klart är gömda och inte tar vindfång
Citera
2017-08-01, 16:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ökar man farten till typ 100 tusen km/t så skulle man kanske lämna atmosfären,
Du skulle aldrig kunna lämna atmosfären på det sättet. Så fort du skulle börja få tillräcklig fart hade du lyft lite från vägen och då upphör accelerationen omedelbart. I så fall skulle du behöva en stark downforce som du kan slå av.


Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Så det är billigare att köra sakta på låg växel då. intressant .
Det brukar finnas en sweetspot som varierar från fordon till fordon. Det går åt lite bränsle bara att hålla motorn igång också. Har för mig att ca 70 brukar vara bäst. Det är dock viktigare med en jämn hastighet.
Citera
2017-08-01, 16:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Du skulle aldrig kunna lämna atmosfären på det sättet. Så fort du skulle börja få tillräcklig fart hade du lyft lite från vägen och då upphör accelerationen omedelbart. I så fall skulle du behöva en stark downforce som du kan slå av.



Det brukar finnas en sweetspot som varierar från fordon till fordon. Det går åt lite bränsle bara att hålla motorn igång också. Har för mig att ca 70 brukar vara bäst. Det är dock viktigare med en jämn hastighet.
Oki, så det är som vanligt en viss mellan väg vad som är bra vs dåligt.
varken fort eller sakta , båda har olika nackdelar.
Citera
2017-08-01, 17:43
  #8
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag förstår knappt frågorna, men skulle bara vilja klargöra att det kan vara möjligt för människan att springa i 100km/h i framtiden. Även om det skulle bara skulle vara under en mycket kort stund.

Dock skulle det nog ta väldigt lång tid innan det kommer skje.
Den snabbaste hastigheten någon sprungit hitills, vad jag vet, är Usain bolt under sitt världsrekord 2009. Där kom han upp i 44.72 km/h under intervallen 60-80m.
Citera
2017-08-01, 17:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Jag förstår knappt frågorna, men skulle bara vilja klargöra att det kan vara möjligt för människan att springa i 100km/h i framtiden. Även om det skulle bara skulle vara under en mycket kort stund.
Vad har du för belägg för det?
Citera
2017-08-01, 18:07
  #10
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vad har du för belägg för det?

vad finns det för belägg att människan kommer springa saktare om 200år än vad vi gör idag?
Sedan människan började tävla i löpning så har tiderna blivit snabbare och hastigheterna större, vad är det som säger att det kommer sluta vara så?

Nu gissar jag fritt här, men jag antar att du inte håller med och då skulle jag vilja fråga dig; vad är den högsta hastigheten som människan kommer kunna springa i? Varför just den hastigheten?
Citera
2017-08-01, 18:18
  #11
Medlem
skunkjobbs avatar
Fordon på hjul skulle gynnas mycket av avsaknaden av luftmotstånd men en människa skulle inte kunna springa så mycket fortare. Till skillnad från sådant på hjul måste vi ju svinga våra ben fram och tillbaka och det är jobbigt och kan inte göras jättemycket fortare ens om vi slapp luftmotståndet.

Men visst, lite fortare skulle det gå, om vi slapp tänka på sådana svårigheter som att vi inte kan andas och sånt.
Citera
2017-08-01, 18:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
vad finns det för belägg att människan kommer springa saktare om 200år än vad vi gör idag?
Sedan människan började tävla i löpning så har tiderna blivit snabbare och hastigheterna större, vad är det som säger att det kommer sluta vara så?

Nu gissar jag fritt här, men jag antar att du inte håller med och då skulle jag vilja fråga dig; vad är den högsta hastigheten som människan kommer kunna springa i? Varför just den hastigheten?
Jo, jag antog att det var en rätt vild gissning.

I princip alla rekord som baseras på fysiska prestationer har planat ut rejält på sistone och mycket talar för att vi ligger väldigt nära gränsen för vad som är fysiskt möjligt. I slutet av artonhundratalet sprang vi hundra meter på strax under elva sekunder. Idag ligger världsrekordet på 9.58. Det är ganska liten förändring på så lång tid. Och sedan 1964 har rekordet sjunkit med mindre än en halv sekund. Exakt vilken hastighet som är den högsta möjliga är svårt att ge någon konkret siffra på men 100km/h låter helt enkelt inte ens möjligt. Inte ens om luftmotståndet vore konstant skulle jag tro att vi kan springa så fort, och luftmotståndet är inte lika stort i 100 som det är i 50. Det är fyra gånger så stort. Om jag ska göra en snabbuppskattning skulle luftmotståndet vara ca 20kg. Testa att sticka ut hela armen och hålla emot när du kör bil i 100. Man klarar det, men man måste anstränga sig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback