Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 15:23
  #1
Medlem
Sandraas1s avatar
Hej!

Jag har varit medlem på denna sida ett tag, men dock ännu inte skrivit så mycket.
Jag har en fråga och undrar om det är så om någon som är duktig på hur släktträd går.

Min pappa ( som dock är död idag) men sedan jag var liten så fick jag veta att han hade en moster och morbror i USA och till saken hör nu att min pappas morbror Knut har barn. Min fråga är nu hur går släktbanden från mig till min pappas morbror och även till hans dotter.

Någon som vet, vore väldigt Tacksam för svar

Med vänlig hälsning
Sandra
Citera
2017-08-01, 15:54
  #2
Medlem
Guldzebrans avatar
Dottern är din pappas kusin. Om dottern har barn är du och barnen tremänningar (sk. sysslingar). Din pappas morbror kan man kalla för din "gammel-morbror", men mest lättförståeligt är nog att bara säga " pappas morbror"eller "farmors bror".
Citera
2017-08-01, 16:10
  #3
Medlem
Sandraas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldzebran
Dottern är din pappas kusin. Om dottern har barn är du och barnen tremänningar (sk. sysslingar). Din pappas morbror kan man kalla för din "gammel-morbror", men mest lättförståeligt är nog att bara säga " pappas morbror"eller "farmors bror".


Tusen Tack för ditt svar
Kan man då säga att jag blir kusinbarn till min pappas morbror..? Eller har jag helt fel på den frågan.
Jag tycker det är lite svårt med släktband när det blir på detta sätt.

Med vänlig hälsning
Sandra
Citera
2017-08-01, 16:16
  #4
Medlem
Guldzebrans avatar
Japp, du är kusinbarn till din pappas morbror.
Citera
2017-08-01, 16:22
  #5
Medlem
Guldzebrans avatar
Nej, vänta nu! Nu blir till och med jag förvirrad! Du är inte kusinbarn till din pappas morbror. Du är kusinbarn till dottern. Din pappa och dottern är kusiner.
Citera
2017-08-01, 16:28
  #6
Medlem
Sandraas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldzebran
Nej, vänta nu! Nu blir till och med jag förvirrad! Du är inte kusinbarn till din pappas morbror. Du är kusinbarn till dottern. Din pappa och dottern är kusiner.

Okej tack Kusinbarn och mina barn och hennes barn blir sysslingar...?
Ursäkta, så många frågor jag har, men vill så gärna veta

Tacksam
Citera
2017-08-01, 16:33
  #7
Medlem
Guldzebrans avatar
Nej, du och hennes barn blir sysslingar eller tremänningar som det också heter.

Din farmor och han är syskon.
Din pappa och hans dotter är kusiner.
Du och hennes barn är sysslingar.
Citera
2017-08-02, 12:45
  #8
Medlem
Sandraas1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldzebran
Nej, du och hennes barn blir sysslingar eller tremänningar som det också heter.

Din farmor och han är syskon.
Din pappa och hans dotter är kusiner.
Du och hennes barn är sysslingar.

Tack för dina svar och nu har jag fått svar och klarhet i hur släkt träd fungerar
Citera
2017-08-02, 14:31
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldzebran
Nej, du och hennes barn blir sysslingar eller tremänningar som det också heter.

Din farmor och han är syskon.
Din pappa och hans dotter är kusiner.
Du och hennes barn är sysslingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sandraas1
Tack för dina svar och nu har jag fått svar och klarhet i hur släkt träd fungerar

Eftersom det handlar om utländsk släkt kanske det kan vara värt att nämna att syssling heter "second cousin" på engelska.

(Undvik gärna att särskriva ordet släktträd för att underlätta framtida sökmöjlighet)
Citera
2017-08-02, 22:39
  #10
Medlem
SkepticalHippos avatar
Särskrivning i rubriken ordnad.

/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback