Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 14:57
  #1
Medlem
Vilka möjligheter finns det att få ut information ur fordonsregister, antingen gratis, eller till ett lågt pris?

Dessa känner jag till:
Att skicka sms med reg.nr. till transportstyrelsen, och få ägaruppgifter via sms.
Söka information om fordon via transportstyrelsens hemsida, och få info över E-mail.

Tidigare fanns ju funktionen på biluppgifter.se att man kunde söka på ett registreringsnummer, och få upp en lista med övriga fordon registrerade på den ägaren, men tyvärr så har denna funktion delvis tagits bort, samt att biluppgifters databas inte verkar uppdateras så ofta.
Denna funktion gillade jag, finns det någon annan som tillhandahåller liknande funktion?

På ratsit.se kan man ju få fram antal fordon registrerade på adressen, men informationen är ju där begränsad till fordonsslag, fabrikat och årsmodell, vilket inte alltid säger så mycket.

Går det någonstans att få fram t.ex alla Volvo i en kommun, eller är det sådan information som man måste köpa för att få tillgång till?

Finns det några andra bra sätt?
Citera
2017-08-01, 15:01
  #2
Medlem
LuluBrooksies avatar
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Citera
2017-08-01, 15:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam-Bertil
Finns det några andra bra sätt?
Jag skulle nog kolla med IBM:s kontor i Tjeckien eller Rumänien.
Citera
2017-08-02, 00:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Jag skulle nog kolla med IBM:s kontor i Tjeckien eller Rumänien.

Ja det är väl kanske det man får göra ...
Citera
2017-08-04, 04:17
  #5
Medlem
killawifes avatar
Det går att köpa information från transportstyrelsen. Man kan begära ut i princip vad man vill, exempelvis alla Volvo 142 med 76 Kw, röda, avställda i kåtorps samhälle eller en bredare sökning av alla påställda eller avställda volvo i stockholms regionen. Det kostar dock en nätt summa. En bekant till mig begärde ut en lista på alla avställda amerikanare av fyra olika modeller i smålandsregionen för några år sen. Det genererade ungefär ett par hundra svar och han fick betala 800:-för det.
Han gjorde dock detta genom sitt företag, jag vet inte om reglerna är annorlunda för företag och privatpersoner.
Det går även att se genom bilsök hos de flesta bilreservdelsfirmor(exempelvis Mekonomen där jag jobbar) hur många bilar av en viss modell, med en viss motor etc som finns registrerade. Jag vet dock inte hur glada dom är över att lämna ut informationen.
Citera
2017-08-21, 15:51
  #6
Medlem
Citat:
Det går att köpa information från transportstyrelsen. Man kan begära ut i princip vad man vill, exempelvis alla Volvo 142 med 76 Kw, röda, avställda i kåtorps samhälle eller en bredare sökning av alla påställda eller avställda volvo i stockholms regionen. Det kostar dock en nätt summa. En bekant till mig begärde ut en lista på alla avställda amerikanare av fyra olika modeller i smålandsregionen för några år sen. Det genererade ungefär ett par hundra svar och han fick betala 800:-för det.
Han gjorde dock detta genom sitt företag, jag vet inte om reglerna är annorlunda för företag och privatpersoner.
Det går även att se genom bilsök hos de flesta bilreservdelsfirmor(exempelvis Mekonomen där jag jobbar) hur många bilar av en viss modell, med en viss motor etc som finns registrerade. Jag vet dock inte hur glada dom är över att lämna ut informationen.

Har också provat att köpa information från transportstyrelsen, men det kostar ju en del, fick betala 700 i grundavgift + ca 1 kr per träff i registret. Hade gärna hittat ett billigare, eller gratis alternativ.

Biluppgifter.se hade ju lite mer sökmöjligheter tidigare, men har tagits bort. Verkar inte som att deras databas uppdateras kontinuerligt heller.

Alternativet ni har på Mekonomen fungerar ju säkert bra på vanliga bilar, som ni säljer reservdelar till. Misstänker att ni inte köpt hela registret utan det ni har mest nytta av. Eller hade du kunnat hjälpa din bekant med frågan om avställda amerikanare?
Citera
2017-12-12, 16:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adam-Bertil
Har också provat att köpa information från transportstyrelsen, men det kostar ju en del, fick betala 700 i grundavgift + ca 1 kr per träff i registret. Hade gärna hittat ett billigare, eller gratis alternativ.

Biluppgifter.se hade ju lite mer sökmöjligheter tidigare, men har tagits bort. Verkar inte som att deras databas uppdateras kontinuerligt heller.

Alternativet ni har på Mekonomen fungerar ju säkert bra på vanliga bilar, som ni säljer reservdelar till. Misstänker att ni inte köpt hela registret utan det ni har mest nytta av. Eller hade du kunnat hjälpa din bekant med frågan om avställda amerikanare?


Det finns inte en möjlighet att du hjälper mig med en sökning och att jag betalar dig halva grundavgiften plus 1kr/träff om den sökningen jag önskar går att genomföra?

Tack på förhand /T
Citera
2018-07-18, 23:03
  #8
Medlem
Går det att få reda på vad för fordon en person ägt genom åren? Jag antar att transportstyrelsen kan ta fram detta, men kan det kanske finnas andra alternativ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback