Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 13:23
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
Jag vill köpa en bra akustisk gitarr som är i solid wood, alltså inte någon del i laminat som HPL. Och inte tillverkad i Kina eller liknande länder. Mexico går väl ann. En annan sak som stör mig att det är inbyggda mickar i nästan varje akustisk gitarr. Förutom att det ser fult ut och har inverkan på priset är det helt onödigt för mig då jag bara ska spela hemma. Minigitarrer går också bort.

Jag gillar att spela Beatles, Pink Floyd, ja ni förstår. Alltså inte så mycket fingerpicking. Rekommendera bra akustiska gitarrer nu utifrån mina önskemål. Kan även köpa begagnat då man får mer för pengarna.
Citera
2017-08-01, 13:31
  #2
Medlem
note-its avatar
Nu är det ju den personliga känslan som är ledsagaren i ett gitarrköp.
Inte fan handlar man då på rekomendationer. Oavsett prisklass.
Citera
2017-08-01, 13:36
  #3
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Nu är det ju den personliga känslan som är ledsagaren i ett gitarrköp.
Inte fan handlar man då på rekomendationer. Oavsett prisklass.

Min personliga känsla är att jag vill ha en solid wood 100% akustisk gitarr i prisklassen ~6k. Så svårt ska det väl då inte vara att ge rekommendationer.
Citera
2017-08-06, 18:43
  #4
Medlem
Dom bästa akustikgitarrerna i din priskategori kommer från Kina, möjligtvis Korea eller Vietnam o. dyl.
Citera
2017-08-09, 20:26
  #5
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zootallures
Dom bästa akustikgitarrerna i din priskategori kommer från Kina, möjligtvis Korea eller Vietnam o. dyl.

Inte alla. Höfner har en del klassiska nylongitarrer och dom är tillverkade i Tyskland!

Nu börjar jag undra om inte man får mer för pengarna med en klassisk nylongitarr istället för en westerngitarr som är tillverkad i Kina.
Citera
2017-08-12, 19:14
  #6
Medlem
JustZlatans avatar
När man ska köpa en gitarr som hänger på väggen i en musikaffär, är det den gitarren eller helt nya inne på lagret som man får?

För vem vill köpa en gitarr som hundratals, kanske tusentals andra har spelat på med sina smutsiga händer? Inte jag iaf.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback