2017-08-01, 09:18
Medlem
Vismuts avatar
Det verkar som att jag gjort några misstag med min tjänstepension som jag kommer att få leva med resten av mitt liv?

När jag blev 25 år och utbetalningarna av tjänstepension genom SAF-LO satte igång valde jag Avanza som förvaltare, då jag även hade mitt övriga sparande där. Redan efter ett år eller liknande så försvann Avanza som valbar förvaltare för tjänstepension åt SAF-LO. Då pension är bland det tråkigaste man kan hålla på med så gjorde jag misstaget att inte göra något aktivt val och pengarna hamnade i en traditionell försäkring hos AMF som är grundvalet.

När jag väl orkade ta tag i pensionen igen så bytte jag till fondförsäkring hos AMF. Där blev pengarna kvar tills det att jag bytte privat bank tills Länsförsäkringar. Jag förhandlade då till mig bättre villkor för bolånet och slopad flyttavgift för att då även flytta tjänstepensionen till Länsförsäkringar.

Nu till problemet:Det har nu gått upp för mig att eftersom jag bytt förvaltare så många gånger så ligger det fyra olika pensionsförsäkringar hos Länsförsäkringar. För varje betalar jag 65 kr per år i fast avgift! Efter att ha talat med diverse sommarjobbare på Länsförsäkringar och Fora (Sköter det administrativa åt SAF-LO bl.a.) så verkar det som att det är omöjligt att samla min tjänstepension på en försäkring, och jag kommer att behöva betala 3*65kr extra per år fram tills att jag dör/tjänstepensionen tar slut i princip. Förklaringen jag fått är att är olika villkor, oklart vilka, på försäkringarna och att man därför inte kan slå ihop dom.

Frågeställningar:
Går situationen att lösa?
Finns det någon organisation som verkar i spararnas intresse när det gäller tjänstepension?
Om det inte går att lösa, vem/vilka är ansvariga för utformandet av det här usla systemet? Jag vill gärna ringa och skälla på någon. Om LO är med och bestämmer så har jag full förståelse för att resultatet blir skit.
Citera
2017-08-01, 09:49
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vismut
Det verkar som att jag gjort några misstag med min tjänstepension som jag kommer att få leva med resten av mitt liv?

När jag blev 25 år och utbetalningarna av tjänstepension genom SAF-LO satte igång valde jag Avanza som förvaltare, då jag även hade mitt övriga sparande där. Redan efter ett år eller liknande så försvann Avanza som valbar förvaltare för tjänstepension åt SAF-LO. Då pension är bland det tråkigaste man kan hålla på med så gjorde jag misstaget att inte göra något aktivt val och pengarna hamnade i en traditionell försäkring hos AMF som är grundvalet.

När jag väl orkade ta tag i pensionen igen så bytte jag till fondförsäkring hos AMF. Där blev pengarna kvar tills det att jag bytte privat bank tills Länsförsäkringar. Jag förhandlade då till mig bättre villkor för bolånet och slopad flyttavgift för att då även flytta tjänstepensionen till Länsförsäkringar.

Nu till problemet:Det har nu gått upp för mig att eftersom jag bytt förvaltare så många gånger så ligger det fyra olika pensionsförsäkringar hos Länsförsäkringar. För varje betalar jag 65 kr per år i fast avgift! Efter att ha talat med diverse sommarjobbare på Länsförsäkringar och Fora (Sköter det administrativa åt SAF-LO bl.a.) så verkar det som att det är omöjligt att samla min tjänstepension på en försäkring, och jag kommer att behöva betala 3*65kr extra per år fram tills att jag dör/tjänstepensionen tar slut i princip. Förklaringen jag fått är att är olika villkor, oklart vilka, på försäkringarna och att man därför inte kan slå ihop dom.

Frågeställningar:
Finns det någon organisation som verkar i spararnas intresse när det gäller tjänstepension?
Om det inte går att lösa, vem/vilka är ansvariga för utformandet av det här usla systemet? Jag vill gärna ringa och skälla på någon. Om LO är med och bestämmer så har jag full förståelse för att resultatet blir skit.
Jag kan direkt säga att det inte är bättre på PTK-sidan. Jag har själv 6 st tjänstepensionsförsäkringar. Det är nog Fora du ska uttrycka missnöje mot även om det är lönlöst för som du säger så förändras villkoren med jämna mellanrum när nya utförare upphandlas. Detta system med de kollektivavtalade tjänstepensioner är URUSELT gjort. Inte nog med det så har de senaste avtalen resulterat i att utförarna har några få billiga fonder att välja mellan då beställarna stirrat sig blinda på kostnaderna.

Det är bara att leva med. Jag har däremot hört rykten om att det arbetas på en lösning där man kan slå ihop sina försäkringar i en enda men jag har inte sett något konkret om det ännu. Bäst vore om vi kunde få det släppt fritt så vi kan placera skiten var vi vill i stil med IPS.
Citera
2017-08-03, 21:15
Medlem
neurobotics avatar
Det finns en ekonomipodd som heter Plånboken som går på Sveriges Radio. Det var en person som just ställde samma fråga som dig.

Varför det inte går att samla allt på en var att det var, tills nu, lag på att de olika tjänstepensionerna skulle gå att spåra tillbaka i tiden. Just nu är det dock så att det verkar snart gå göra detta på alla banker eftersom de sade det blivit en ändring.

Hur villiga gammelbankerna är att upplysa om detta är ju en annan fråga. Det var något försäkringsbolag som kunde göra det redan idag. Minns ej vilket.

Men nu bör du flytta från Länsförsäkringar hur som helst. Sjukt dålig urval på fonder för tjänstepension. De har typ 10 fonder som klarade deras "krav" och av de 10 fonderna är 5 deras egna typ. Sjukt ruttet.

Nä, signa upp tjänstepensionen hos Nordnet och välj och vraka själv på vad du vill ha.
Citera
2017-08-03, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vismut

Frågeställningar:
måste bara fråga, menar du på allvar att du känner dig hjälplös på grund av dessa avgifter? Jobbar du 40 blir det hela 7 800 kronor i avgifter, handlar du mat en gång i veckan, köper tre plastkassar kommer du att ha slösat bort hela 8 000 kronor fram till pensionen, så skaffa tygkassar då går du plus minus noll nästan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in