Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-01, 07:31
  #1
Medlem
Hej!

Hur kontrollerar Skatteverket den deklaration/bokslut som man lämnar in till dem årsvis? Jag antar att det är någon form av stickprov som görs? Jag funderar nämligen på att dra av en relativt stort kostnad på företaget som jag nog vet inte är möjligt egentligen. Om Skatteverket "kommer på" mig och nekar kostnaden och jag har en hyfsad dum förklaring till varför jag har gjort som jag har gjort, kan jag då få någon form av böter? Eller blir det endast att jag får betala lite mer skatt/avgifter?

Ass
Citera
2017-08-01, 07:51
  #2
Medlem
Jernmaskens avatar
Du ska aldrig utgår från att skv gör någon form av "stickprov". Håll dig till lagar och regler så går allt mycket bättre. Självklart blir du tillrätta visad om de upptäcker rena felaktigheter och som du skriver, de lär kolla dig om du visar fram relativt stora belopp. Om avdraget du vill få igenom är giltigt, då är det inga problem, annars blir du nekad. Inte kostigare än så.
Citera
2017-08-01, 08:12
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass-turd
Hej!

Hur kontrollerar Skatteverket den deklaration/bokslut som man lämnar in till dem årsvis? Jag antar att det är någon form av stickprov som görs? Jag funderar nämligen på att dra av en relativt stort kostnad på företaget som jag nog vet inte är möjligt egentligen. Om Skatteverket "kommer på" mig och nekar kostnaden och jag har en hyfsad dum förklaring till varför jag har gjort som jag har gjort, kan jag då få någon form av böter? Eller blir det endast att jag får betala lite mer skatt/avgifter?

Ass

Om de anser att du avsiktligt gjort fel, så kan de polisanmäla dig för skattebedrägeri.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback