Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-08-06, 17:24
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iVanillaGorilla
man kan överbelasta musklerna på fler sätt än att öka vikten. man kan köra fler reps, fler set, minska vila mellan set etc.. så cheat reps metoden skulle funka. är det den bästa metoden för att öka styrka? definitivt inte.
ja om styrka är målet så ska man träna med tunga vikter och mindre reps, men det var inte frågan ts ställde.

Jo, det tror jag. Han ville bryta en styrkeplatå. Och det gör man lämpligen genom att försöka bli starkare! Det är ingen hemlighet att det då är bättre att använda sig av högre vikt, färre reps och större volym. I alla fall under en period, såklart är det bra att variera sig.
Citera
2017-08-06, 20:19
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
För man kan enligt mig bryta en styrkeplatå bättre genom att öka så det knappt känns. Folk har för bråttom. Träna 27år som jag gjort sen kanske ni kommer vara starka och stora. Öka 10kg i bänk varje år ska folk kunna göra tror dom. Så på 27år kan man öka 270kg i bänkpress.

Så fjutta ett kg per pass och du kommer upp den där 10kg höjningen. Antagligen gör du fler rep med bättre utförande då än om du försöker dig på det nu.

Min bästa period ökade jag från 8or på 130kg till att göra 8or på 165kg i bänkpress.

Du kanske ska lägga till att din fantastiska styrkeökning berodde på ett frikostigt intag av (host) "tillskott" (host).
Citera
2017-08-07, 09:38
  #15
Medlem
Enzymes avatar
Det finns en metod som går ut på att man tränar muskeln i dess starkaste läge och på så vis inte har full ROM. Fördelen ska vara att man kan köra tyngre (nära sitt max) och styrkan går upp generellt i alla fall. Har inte testat själv. Tror jag läste om det i BODY.
Citera
2017-08-07, 10:05
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Det finns en metod som går ut på att man tränar muskeln i dess starkaste läge och på så vis inte har full ROM. Fördelen ska vara att man kan köra tyngre (nära sitt max) och styrkan går upp generellt i alla fall. Har inte testat själv. Tror jag läste om det i BODY.

Stämmer dåligt, det är bara ett sätt att lura sig själv på. Man blir bara starkare i det rörelseomfånget man tränar.

Här är artikeln. Fantastiskt att jag lyckas hitta den efter ca femton sekunders letande ...

http://www.body.se/artiklar/nyheter/...torre-muskler/

Du vet att hypertrofi och styrka inte är samma sak. Skulle ta BODY magazine med en nypa salt. Det är som att ta det som står i illustrerad vetenskap och tro att det är "vetenskap".
Citera
2017-08-07, 10:56
  #17
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Har ditt gym 0.5kg vikter? Lägg på 2st dvs 1kg.
Ett set fjäderlås väger 0,5kg. Dubbla fjäderlås blir då 1kg om man är i behov av fraktalplattor.
Citera
2017-08-07, 16:31
  #18
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Stämmer dåligt, det är bara ett sätt att lura sig själv på. Man blir bara starkare i det rörelseomfånget man tränar.

Här är artikeln. Fantastiskt att jag lyckas hitta den efter ca femton sekunders letande ...

http://www.body.se/artiklar/nyheter/...torre-muskler/

Du vet att hypertrofi och styrka inte är samma sak. Skulle ta BODY magazine med en nypa salt. Det är som att ta det som står i illustrerad vetenskap och tro att det är "vetenskap".

Jo, jag vet att hypertrofi och styrka inte är samma sak. Metoden är inget jag rekommenderar eller ens använt mig av men jag tyckte det kunde vara värt att testa om man har slut på fantasi. jag är ingen frekvent läsare av Body utan glodde igenom hos tandläkaren och hittade artikeln om denna metod.

Jag blev starkare i ATG böj genom att köra fusk-böj där man vänder innan parallellt med mera vikt än jag kunde hantera med fullt djup så helt taget ur luften är det inte.
Citera
2017-08-07, 20:59
  #19
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Folk borde periodisera mera.

Det där är nog ingen dum idé. För oss som håller på med uthållighetsidrott så är periodisering inga nyheter, så varför skulle det vara annorlunda inom styrketräning? Regelbunden de-load, varva lätta och tunga pass, osv.
Citera
2017-08-07, 21:01
  #20
Medlem
BetoBeto-Sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matsu-san
Att hålla på med cheat reps i en övning som militärpress är att be om skador!

Eh, nej. Har du aldrig sett tyngdlyftning? Eller en pushpress? Pushpress är mycket bra för att komma förbi en platå i militärpress.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback