• 1
  • 2
2017-07-31, 22:30
Medlem
Hej!

Gjorde en otroligt dålig investering på mark som visade sig gå med förlust. Blev blåst, men fick inte igenom det juridiskt.

Ligger just nu med en privatlånsansökan på 200 000 kr för att känna att jag kan leva relativt drägligt de kommande fem åren och försöka glömma det här.

Alternativ två är att inte ta något lån, men att varje månad spara undan precis allt!

Vad jag inte är med på helt är dock om amorteringen och avbetalningen verkligen är så pass låg?

Enligt beräkningarna ska jag ha en ränta på 6-7% vilket ger en total skuld på ca. 214 000 kr.

Med en återbetalningsplan över 5 år, skulle det resultera i en månadsavgift (inklusive amortering) på 3600 kr, vilket inte är en jöttesmäll för mig med en lön på 38500 och en ålder på 28.

Finns det stora risker att ta ett så stort privatlån, eller bör jag bara arbeta röven av mig och försöka komma tillbaka från noll?

Ångesten är total...
Citera
2017-07-31, 22:35
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte-fraga
Hej!

Gjorde en otroligt dålig investering på mark som visade sig gå med förlust. Blev blåst, men fick inte igenom det juridiskt.

Ligger just nu med en privatlånsansökan på 200 000 kr för att känna att jag kan leva relativt drägligt de kommande fem åren och försöka glömma det här.

Alternativ två är att inte ta något lån, men att varje månad spara undan precis allt!

Vad jag inte är med på helt är dock om amorteringen och avbetalningen verkligen är så pass låg?

Enligt beräkningarna ska jag ha en ränta på 6-7% vilket ger en total skuld på ca. 214 000 kr.

Med en återbetalningsplan över 5 år, skulle det resultera i en månadsavgift (inklusive amortering) på 3600 kr, vilket inte är en jöttesmäll för mig med en lön på 38500 och en ålder på 28.

Finns det stora risker att ta ett så stort privatlån, eller bör jag bara arbeta röven av mig och försöka komma tillbaka från noll?

Ångesten är total...

Det var rätt rörigt att läsa det du skriver. Vad är det du ska låna till? Vad behöver du spara ihop till? Du måste vara mer detaljerad om det ska gå att hänga med på vad din situation är.
Citera
2017-07-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det var rätt rörigt att läsa det du skriver. Vad är det du ska låna till? Vad behöver du spara ihop till? Du måste vara mer detaljerad om det ska gå att hänga med på vad din situation är.

Just nu ligger jag på noll.

Behöver pengar som ett startkapital och tänkte då att jag fort kan få 200 000, för att sedan betala tillbaka under en längre tid. Pengarna ska gå till hyra, mat, kläder, enbart nödvändigheter.

Lånet har beviljats men har inte skrivit på något. Detskulle handla om en återbetalningsplan på ca 4-5000 kr/månaden.
Citera
2017-07-31, 23:12
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Behöver pengar som ett startkapital och tänkte då att jag fort kan få 200 000, för att sedan betala tillbaka under en längre tid. Pengarna ska gå till hyra, mat, kläder, enbart nödvändigheter.

Lånet har beviljats men har inte skrivit på något. Detskulle handla om en återbetalningsplan på ca 4-5000 kr/månaden.

Har du ingen inkomst? Varför behöver du 200 000 till mat och hyra?
Citera
2017-07-31, 23:13
Medlem
Citat:
Hej!

Ångesten är total...

En ränta på 7% innebär räntekostnader om 14000 per år, dvs 70000 över 5 år förutsatt att skulden inte minskar (det gör den normalt sett) och inga andra kostnader tillkommer.
Citera
2017-08-01, 01:03
Medlem
sasos avatar
fattar inte riktigt
varför köpte du mark och varför gick du med förlust?
Citera
2017-08-01, 01:32
Medlem
MuseMusses avatar
Jobba bara.

Skulle få panik av att ha ett lån med den räntan ligga tickandes..helt i onödan dessutom.

Lev på ägg 2-3 månader sedan har du sparat upp en någorlunda buffert.
Citera
2017-08-01, 01:33
Medlem
Om du har en lön på 38 500 kr brutto förstår jag inte varför du behöver ett "startkapital" på 200k för att, som du skriver, betala hyra och mat etc.

Med en sådan lön bör du få ut ca 28k netto och därmed kunna spara 5 000-10 000 kr i månaden utan problem, om inte mer med lite god vilja.
Citera
2017-08-01, 07:32
Medlem
Låter som en realistisk ränta för ett blanco-lån, kopplat med att TS för tillfället har ett bra jobb. Jag tycker också att det kan vara bra att ha ett grundkapital på 200 kkr, även om jag inte skulle ha tagit det själv. Tror det vore bra om det går att lösa det i förtid.
Citera
2017-08-01, 07:48
Medlem
Citat:

Fattar inte riktigt...om du anser dig ha råd att betala av ett lån med 4-5000 i månaden, varför inte bara skita i lånet och spara undan motsvarande summa? Blir ju 60k om året även helt utan ränta.
Citera
2017-08-01, 10:02
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Har du inga skulder så är lånet totalt onödigt. Med den lönen har du snabbt skaffat det du behöver utan att låna någonting. Man ska för övrigt undvika att låna till konsumtion annat än en bil möjligen men även en sådan är det bäst att spara till.

Om det där lånet är rakt så blir totala räntan c:a 35600. Den degen kan du ha mycket roligare för.

Med en lön på 38500 bör du ha c:a 24000 netto. Har du ingen extremt hög hyra på boendet som bör vara max en tredjedel av nettolönen så har du så du klarar dig och blir över. Köp inget onödigt som t.ex. märkeskläder och var rädd om de kläder du har. Etc etc.
Senast redigerad av RostigHink 2017-08-01 kl. 10:08.
Citera
2017-08-01, 10:21
Medlem
Räntan beräknas årligen, så total återbetalning över fem år blir betydligt mer än 214 000, snarare 235 000 om vi antar en rak amortering (överslagsräkning, antar snittbelåning under 5årsperioden är 100 000).

Förstår inte alls varför du behöver ta ett så stort lån för att ha råd med mat och kläder, du har redan en lön att leva på. Att ha en buffert som bara ligger där är extremt överskattat, speciellt om den i själva verket är ett blancolån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in