Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-31, 21:12
  #1
Medlem
Coyotezes avatar
Halloj!

Skaffat katt häromdagen, liten 1-åring. Så härligt! Dock är hon varken vaccinerad eller kastrerad, förra ägaren gjorde varken eller. Så det är på framtidsplanen (vaccination förhoppningsvis nu i helgen och kastrering nästa månad, om hon inte börjar löpa innan dess). Men däremot skulle jag gärna vilja lära henne så fort som möjligt att hantera sele och gå utomhus. Bor liksom i en etta på bottenplan utan altan eller balkong så ju mer hon kan få gå ut desto bättre.

Vad jag undrar är hur stor risken är att hon får kattpest, nu när hon är ovaccinerad, av att vara utomhus en liten promenad? Stället jag bor på är knappast djur-berikat, typ en enda lägenhetsbyggnad mitt i ett industri-område.

Tack och bock!
Citera
2017-07-31, 21:24
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coyoteze
Halloj!

Skaffat katt häromdagen, liten 1-åring. Så härligt! Dock är hon varken vaccinerad eller kastrerad, förra ägaren gjorde varken eller. Så det är på framtidsplanen (vaccination förhoppningsvis nu i helgen och kastrering nästa månad, om hon inte börjar löpa innan dess). Men däremot skulle jag gärna vilja lära henne så fort som möjligt att hantera sele och gå utomhus. Bor liksom i en etta på bottenplan utan altan eller balkong så ju mer hon kan få gå ut desto bättre.

Vad jag undrar är hur stor risken är att hon får kattpest, nu när hon är ovaccinerad, av att vara utomhus en liten promenad? Stället jag bor på är knappast djur-berikat, typ en enda lägenhetsbyggnad mitt i ett industri-område.

Tack och bock!

Jag skulle nog inte ta ut en ovaccinerad innekatt om det finns andra katter i området. Det kanske ändå är bra att börja med selen inomhus, i en trygg miljö?

"Kattpest är en mycket smittsam virussjukdom som ger ihållande kräkningar, sprutande diarré och feber. Den leder ofta till döden på en ovaccinerad katt. Därför bör alla katter, även innekatter, vaccineras mot kattpest.

Katter smittas av kattpest via andra katter och avföring. Du kan också själv dra in smitta till din innekatt på skorna. Om katten måste besöka veterinär finns risk för smitta liksom om den lämnas på kattpensionat."

https://www.agria.se/katt/artiklar/s...en-vaccineras/
Citera
2017-07-31, 21:28
  #3
Medlem
Coyotezes avatar
Bra poäng. Grannen har två katter men utöver det vet jag inte vad det finns för djur i lägenheten. Men jag tar och avvaktar med utebesök tills vaccinationerna blir gjorda!
Citera
2017-07-31, 21:48
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coyoteze
Bra poäng. Grannen har två katter men utöver det vet jag inte vad det finns för djur i lägenheten. Men jag tar och avvaktar med utebesök tills vaccinationerna blir gjorda!

Klokt val. Men som sagt, träna med sele kan du ju göra inne till att börja med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback