Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-31, 23:25
  #13
Medlem
absolut inte! jag känner ingen utan akademisk utbildning som är kristen
Citera
2017-07-31, 23:35
  #14
Medlem
LeonaHelmsleys avatar
Verkar som alla tänker ur ett kristet perspektiv här. Om man tänker ett steg längre finns det ju mängder av religiösa människor som är muslimer och som inte har någon som helst utbildning och som enbart lever på bidrag och som går till moskén varje fredag, så visst är det också många lågutbildade religiösa människor.

Angående den person som var ett Jehovas vittne i din skola, vad var det hon mobbades för, mer specifikt?

Jag hade två bröder i min klass som var Jehovas vittnen och dom behandlades precis som alla andra, vi hade också två mormoner och ett par muslimer i min klass, men jag gick förvisso på en privatskola där ingen direkt mobbning förekom överhuvudtaget.
Citera
2017-08-01, 00:14
  #15
Medlem
Jofs avatar
Ja, man skulle kunna tro det. Eftersom religion är opium för folket. Men det är en hel del utbildade som också "knarkar".
Citera
2017-08-01, 00:21
  #16
Medlem
Rarogs avatar
Ann Heberlein som har en högre utbildning är ju troende.
Citera
2017-08-01, 05:49
  #17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
Hej

Jag kanske är helt fel ute ...

Ja.

Citat:
men det känns som att de flesta som inte har många vänner eller varit dåliga i skolan är de som tror på gud? T.ex min mamma som har varit sjukpensionär nästan hela livet + hela min familj från hennes sida, eller en som var jehovas vittne i grundskolan ( som förövrigt blev mobbad pga av det )
Har ni också upplevt detta?

Det finns många intelligenta och välutbildade religiösa.Generalisera inte från dina egna erfarenheter.
Citera
2017-08-01, 10:31
  #18
Medlem
Laddjulias avatar
Nej verkligen inte, dom två mormoner jag har i bekantskapskretsen så har båda familjerna inte snålt med pengar. Bor i fina hus i Stockholm. Dom knullar som djur dock efter dom gift sig, båda har minst 10 syskon.
Citera
2017-08-01, 13:05
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
Hej

Jag kanske är helt fel ute men det känns som att de flesta som inte har många vänner eller varit dåliga i skolan är de som tror på gud? T.ex min mamma som har varit sjukpensionär nästan hela livet + hela min familj från hennes sida, eller en som var jehovas vittne i grundskolan ( som förövrigt blev mobbad pga av det )
Har ni också upplevt detta?

Jag tror det finns olika aspekter i detta;

1. Tillhörighet.
Människor vill tillhöra något. Och ensamhet är ganska vanligt. Därmed är det skönt att kravlöst kunna bli accepterad i en viss grupp. Vissa blir nazister, vissa går med i kyrkan.

2. Tidig indoktrinering.
Man lär barn så tidigt som möjligt om sin religion. Och det är antagligen här de flesta religiösa "tillverkas". Klart man har lättare att fastna i något som man hela tiden fått matats med.

3. Svaghet.
Om man tappat allt, förlorat hoppet på livet, är oerhört deprimerad, hamnat i fängelse eller vad som helst - så kan det vara svårt att finna tröst, och då kan man bli desperat i arbetet att försöka att hitta saker och ting som lindrar det psykiska lidandet. Lyckas man då övertyga sig själv om att man alltid är älskad/förlåten av gud och att alla andra troende älskar en oavsett, så kan det säkerligen vara en tröst.

Att människor som är religiösa sedan är dumma i huvudet är ju självklart, med tanke på att religion är ett jävla påhitt!
Citera
2017-08-01, 13:23
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Jag tror det finns olika aspekter i detta;

1. Tillhörighet.
Människor vill tillhöra något. Och ensamhet är ganska vanligt. Därmed är det skönt att kravlöst kunna bli accepterad i en viss grupp. Vissa blir nazister, vissa går med i kyrkan.

2. Tidig indoktrinering.
Man lär barn så tidigt som möjligt om sin religion. Och det är antagligen här de flesta religiösa "tillverkas". Klart man har lättare att fastna i något som man hela tiden fått matats med.

3. Svaghet.
Om man tappat allt, förlorat hoppet på livet, är oerhört deprimerad, hamnat i fängelse eller vad som helst - så kan det vara svårt att finna tröst, och då kan man bli desperat i arbetet att försöka att hitta saker och ting som lindrar det psykiska lidandet. Lyckas man då övertyga sig själv om att man alltid är älskad/förlåten av gud och att alla andra troende älskar en oavsett, så kan det säkerligen vara en tröst.

Att människor som är religiösa sedan är dumma i huvudet är ju självklart, med tanke på att religion är ett jävla påhitt!

1. Tillhörighet vill inte du känna? Du jobbar inte? Studerar? Vänner? Partners? Likasinnade? Utbyte av tankar? Du sitter bara hemma i din egen bubbla och runkar?

2. Indoktrinering är inget du själv lider av? Du lever bara som en öppen bok inför världen? Lever i ett kulturellt och socialt vakuum? Du kan när som helst göra vad som helst och skiter fullständigt i konformitet?

3. Svaghet berör inte din person heller? Du klarar dig själv, fastän du inte har behov av någon av de ovanstående? Du vandrar oberörd genom livet? Andra är svaga, men inte du?

Förstår om man kan tycka att religion är flum, men att generalisera på det viss som du gör visar på en övertro på det egna jaget, vilket är ungefär lika givande som att tro på Santa Claus.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-08-01 kl. 13:26.
Citera
2017-08-01, 13:33
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonaHelmsley
Verkar som alla tänker ur ett kristet perspektiv här. Om man tänker ett steg längre finns det ju mängder av religiösa människor som är muslimer och som inte har någon som helst utbildning och som enbart lever på bidrag och som går till moskén varje fredag, så visst är det också många lågutbildade religiösa människor.

Angående den person som var ett Jehovas vittne i din skola, vad var det hon mobbades för, mer specifikt?

Jag hade två bröder i min klass som var Jehovas vittnen och dom behandlades precis som alla andra, vi hade också två mormoner och ett par muslimer i min klass, men jag gick förvisso på en privatskola där ingen direkt mobbning förekom överhuvudtaget.

Jag vet inte om det var den enda orsaken då vi inte gick i samma klass men det var det jag la mest märke till iaf, folk i min skola var väldigt dömande.
Citera
2017-08-01, 22:10
  #22
Medlem
Nej, det är det inte. Är själv högutbildad inom ingenjörsvetenskap. Tidigare var jag det, men idag är jag inte längre ateist utan djupt religiös.
Citera
2017-08-01, 23:20
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke070
Jag vet inte om det var den enda orsaken då vi inte gick i samma klass men det var det jag la mest märke till iaf, folk i min skola var väldigt dömande.

Och i andra sammanhang är det religiösa som dömer. Ja, de kan vara riktigt duktiga på just det.

Hur bra svar tycker du att du fått på din fråga i tråden, och handen på hjärtat, generaliserande utgångspunkt?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback