Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-31, 16:15
  #1
Medlem
Har en kronan från typ 2002 där framgaffeln gav vika för 4 år sedan (vanligt problem). En av vevarmarna vek in sig i cykeln och den har därför blivit stående sedan dess. Har nu tänkt fixa vevarmarna då jag fixat en ny gaffel men jag får inte isär det. Har fått isär det så pass att lagrena är blottade och kulorna är borttagna. men det ser ut som att vevarmarna är ett enda stycke och inte delbara. Är det någon som vet om så är fallet? Är det inte möjligt att plocka isär grejerna? Dom måste ju monterat ihop det på något vis. Kan inte rikta vevarmen om jag inte får bort det från cykeln.

Tack på förhand!
Citera
2017-08-01, 00:07
  #2
Medlem
Ja det finns ju cyklar med vevarmar som är smidda och inte går att ta isär. Kallas väl faubersystemet. Var vanligt förr. Kröker man den vänstra vevarmen när vevpartiet är monterat så kanske det inte går att montera bort det.
Citera
2017-08-01, 08:14
  #3
Medlem
När jag kollar på bilder så verkar det som att det är ett sånt vevparti. Hur monterar dom dit det då det är fan omöjligt att få ur?
Citera
2017-08-01, 12:16
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corsair64
När jag kollar på bilder så verkar det som att det är ett sånt vevparti. Hur monterar dom dit det då det är fan omöjligt att få ur?
Du behöver en faubernyckel för att lossa lagersäterna. Dessa kan sitta bakom en plåt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback