Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-31, 15:41
  #1
Medlem
Jag tänkte att det här kunde vara ett kul ämne att diskutera lite grand;
vilka positiva effekter tror ni att TV- och datorspel kan ha på oss, om vi bortser från den uppenbara spelglädjen (som givetvis i sig är en stor positiv effekt)?
Hur tror ni att det exempelvis ligger till med det här att intensiva spel kan förbättra ens reflexer, och kanske rentav hjälpa till att förebygga försämrad reaktionsförmåga i högre åldrar, borde det inte ligga en hel del i det?
Om man exempelvis ofta lirar gamla hederliga "space shooters" i stil med "Gun Nac" och "Space Megaforce" - som ofta kräver att man agerar väldigt snabbt för att undvika projektiler osv - borde inte det då kunna fungera som en allmän reaktionsträning?
Och hur ligger det till med mer pusselliknande spel i stil med "Solomon's Key", eller strategispel som "Final Fantasy Tactics"?
Borde inte såna spel vara oerhört stimulerande på den intellektuella nivån och kanske till viss del öka spelarens IQ, eftersom de kräver en hel del strategisk planering?
"Final Fantasy Tactics" påminner ju till viss del om schack, eftersom man slåss på olika "brädliknande" terränger och hela tiden måste förutsäga fiendernas attacker från olika vinklar och ta hänsyn till höjdskillnader.

Jag tycker att det känns som om TV- och datorspel i största allmänhet kan vara väldigt stimulerande på väldigt många olika sätt.
__________________
Senast redigerad av Mikael861 2017-07-31 kl. 15:47.
Citera
2017-07-31, 16:02
  #2
Medlem
Paijters avatar
Jag har fått en stor portion av engelska språket via datorspel.
Citera
2017-07-31, 16:14
  #3
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Jag har fått en stor portion av engelska språket via datorspel.
Samma här. Kunde väl mer eller mindre kalla sig engelsktalande redan när man började fyran tack vare spel som Monkey Island, Maniac Mansion osv.

Tror dock att dataspelandet gett mig en släng adhd på kuppen.
Citera
2017-07-31, 16:17
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Spel: allmänt --> Spelrelaterat
/Moderator
Citera
2017-07-31, 16:18
  #5
Avstängd
Dom positiva övervägs av dom negativa stillasittande socialt och arbetslivet.
Det är bortkastad tid att spela dator spel.
Spelar ingen roll fast du har den ultimata pc:en och du får ???Fps det är alltid en chines som slår dig.

Hur ofta kommer du i håg den episka head shoot?

Ungdomar får en falsk självgod känsla att dom är bra på något så fortsätter dom kasta bort sina liv.
Citera
2017-07-31, 16:18
  #6
Medlem
SameOldStorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Tror dock att dataspelandet gett mig en släng adhd på kuppen.

Haha, samma här.
Citera
2017-07-31, 16:45
  #7
Medlem
http://mama.nu/artiklar/forskare-tv-...tuell-formaga/

Ett exempel. Men forskning på hjärnan och beteenden är ju inte stensäker direkt men i många studier så går det att hitta positiva effekter.... Jag har dock väldigt svårt att tro att det i något perspektiv skulle vara bättre att spela tv-spel 1timme istället för att springa och leka i skogen 1timme.
Citera
2017-07-31, 18:25
  #8
Avstängd
Snabba reflexer är ju inte samma motorik som vid sport du kanske har snabba reflexer vid Cs men är ju inte uppövad i innebandy!
Vi är ständigt upp kopplade med internet socialt och inpluggad i öronen som skapar tinitus!
När ungdomar får högre tryck från studier så väljer dom oftast spel som lösningen eftersom det ger belöning i hjärnan det kan leda till hela skolgången blir lidande för lite sömn mycket spelande.
När det gäller schack spel tror jag att det är hundra gånger bättre att spela riktiga schack fysisk.
Än att spela någon färglad variant online och bli bombad med reklam samtidigt!

När jag tittar tillbaks så visst engelska har man lärt sig genom film och spel.
Men under alla år jag spelat så kan jag inte komma ihåg dom episka ögonblicken.
Citera
2017-07-31, 19:46
  #9
Medlem
Existents avatar
En hel del polare har jag fått, och det är tack vare online delen. Samt massa episka moment i mitt liv som jag aldrig kommer att glömma, och det har fått mig att bli mer produktiv och kreativ. Det är skillnad på folk som spelar och "kastar" bort sina liv och folk som spelar medans andra kollar på tv hela dagarna imo.
Citera
2017-07-31, 21:42
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.
http://mama.nu/artiklar/forskare-tv-...tuell-formaga/

Ett exempel. Men forskning på hjärnan och beteenden är ju inte stensäker direkt men i många studier så går det att hitta positiva effekter.... Jag har dock väldigt svårt att tro att det i något perspektiv skulle vara bättre att spela tv-spel 1timme istället för att springa och leka i skogen 1timme.
Mja men nu handlar inte det här om att man på något vänster ska "ersätta" en massa saker med TV- och datorspel, det handlar helt enkelt om huruvida spel i sig kan ha nämnvärda positiva effekter.
Om man exempelvis skulle spendera en dag på att både vara i skogen en timme och att lira något stimulerande spel en timme, skulle det då vara "ännu bättre" än att "bara" vara i skogen en timme?
Det är det som det här handlar om.
Citera
2017-07-31, 23:41
  #11
Medlem
Som tidigare skrivet, reaktionsförmåga , engelska inlärning av lust istället för av tvång.
Onlinespelet förbättrar samarbetsförmåga.
Logiskt tänkande bör bli bättre.
Spelar man med gäng från andra språkområden än Svenska/Engelska kan man förbättra sina kunskaper i det språket.
Trasslar PC:n/spelet så fördjupar man kunskaperna i det teknikområdet..
Så visst finns det positiva egenskaper att hämta från spelandet.
Citera
2017-08-01, 00:31
  #12
Medlem
Axells avatar
Något som tycks vara uppenbart för de flesta inklusive mig själv är att mina språkliga färdigheter i engelska utvecklades i något snabbare takt än vad den hade gjort om man själv inte spelade. Utöver det kan man väl säga att ens datorvana har blivit bättre samt att man är mer bekväm med teknik vilket iallafall jag har haft nytta på tidigare arbetsplatser där kollegorna har varit betydligt äldre. Inte att förglömma så har man väl också fått en och annan vän på köpet som idag kanske kanske högst kan ses som bekant, samt att vissa enstaka spel har hjälpt en något med allmänbildningen. Värt att tillägga är att jag har nog spelat framförallt onlinespel i en något mindre omfattning än många andra här.

Jag önskar att jag kunde säga att min bilkörning har blivit bättre efter alla timmar man lirat Mario Kart men.....
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback