Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-03, 18:24
  #109
Medlem
Nu är det ju fjädring både bak och fram på den cykeln du hänvisar till så den liknar ju knappast någon normal cykel. Annars så är herrcykel normal och så uppfanns kvinnlig för de skulle kunna ha kjol på sig. Sen har en del män blivit väldigt feminina av sig. Damcykel är vekare i konstruktionen.
Citera
2018-08-03, 18:28
  #110
Medlem
En traditionell herrcykelram är en underbar konstruktion att kolla på, två trianglar som den är mer eller mindre. Lätt och stadig.

En damcykelram är en kompromiss.
Citera
2018-08-03, 18:34
  #111
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Dam och herrcykel är så 70tal.

Varför gör inte alla tillverkare bara en sånhär ram till alla cykeltyper så det passar både man och kvinna direkt

https://bikerumor-wpengine.netdna-ss...rance-27-5.jpg

Personligen tycker jag det är snyggare även.

Man kunde ha fyra färger. Svart och Vit passar alla, sen en röd , och en blå om man vill ha lite mer specifika färger från förr till olika könen.

Självklart kan även män ha röda cyklar, och kvinnor blå.

Det ser bekvämare ut att kliva på och av även för män.
Och risken för pungkross är mindre mot ramen.

https://bikerumor-wpengine.netdna-ss...SX_27.5_RT.jpg

Giant Launches Extensive Line of 27.5″ Mountain Bikes for both Men and Women

Varför gör inte alla det?

Det passar alla cykelstilar göra ram såhär tror jag.

Kanske inte tävlingscyklar, men standart MTB,,eller street, även city .

Skulle bli mer kostnadseffektivt, och miljövänligare tror jag om man gjorde UNISEX ramar bara.

Vad säger ni cyklister själva?

Länkarna är bilder till Unisex cyklar, tycker dom är snyggare personligen

Verkar som du skulle kunna aspirera på att bli cykeldesigner i Nordkorea. Tre olika modeller och fyra färger du tycker är praktiska och snygga, täcker hela befolkningens behov.
Citera
2018-08-03, 18:54
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Dam och herrcykel är så 70tal.

Varför gör inte alla tillverkare bara en sånhär ram till alla cykeltyper så det passar både man och kvinna direkt

Vad säger ni cyklister själva?

Länkarna är bilder till Unisex cyklar, tycker dom är snyggare personligen

Att människor är olika. Fysionomin hos kvinnor och män är också lite olika.
Kvinnor har fota sämre reach, och kortare armar och överkropp t ex, men lägre ben
proportionellt sett. Givetvis varierar det. Men ändå bra att det dyker upp fler alternativ för kvinnor.
För 10-15 år sen var det tunt med sånt.

Jag är av den bestämda uppfattningen att ramgeometrin bör anpassas till vad man skall ha cykeln till.

Finns ett antal olika typer av cyklar som brukar ha olika utformade ramar, inte bara dam och herr.

Cyclocross, gravel, racer (sprint/endurance), triathlon, MTB/XC, downhill, hybrid/city, trekking, adventurebikes etc. Finns säkert fler.

På senare år har det dykt upp ramar som skall vara lite mer allround, som t ex Open U.P, 3T Exploro etc. där man kan köra med allt från 28 racer hjul, 27,5 tums hjul med breda MTB däck eller rent av 29 tums.
Speciellt optimalt för varje typ av cykling blir det dock inte, inte blir det billigare heller, snarare dyrare.
__________________
Senast redigerad av B.R.Donut 2018-08-03 kl. 19:02.
Citera
2018-08-03, 19:01
  #113
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
Dam och herrcykel är så 70tal.

Varför gör inte alla tillverkare bara en sånhär ram till alla cykeltyper så det passar både man och kvinna direkt

https://bikerumor-wpengine.netdna-ss...rance-27-5.jpg

Personligen tycker jag det är snyggare även.

Man kunde ha fyra färger. Svart och Vit passar alla, sen en röd , och en blå om man vill ha lite mer specifika färger från förr till olika könen.

Självklart kan även män ha röda cyklar, och kvinnor blå.

Det ser bekvämare ut att kliva på och av även för män.
Och risken för pungkross är mindre mot ramen.

https://bikerumor-wpengine.netdna-ss...SX_27.5_RT.jpg

Giant Launches Extensive Line of 27.5″ Mountain Bikes for both Men and Women

Varför gör inte alla det?

Det passar alla cykelstilar göra ram såhär tror jag.

Kanske inte tävlingscyklar, men standart MTB,,eller street, även city .

Skulle bli mer kostnadseffektivt, och miljövänligare tror jag om man gjorde UNISEX ramar bara.

Vad säger ni cyklister själva?

Länkarna är bilder till Unisex cyklar, tycker dom är snyggare personligen

De passar säkert manliga cyklister som du säger. Men för litet äldre, både kvinnor och män, kanske det är bättre med en rejäl tantcykel.
Citera
2018-08-03, 19:10
  #114
Medlem
Personligen är jag ganska lycklig av att det finns något som heter marknad och marknads efterfråga så jag slipper hantera kommunistiska ideér som det här & att en sak ska passa för ALLA.

#frihet
Citera
2018-08-03, 19:45
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Damcykel är vekare i konstruktionen.
Precis, stabiliteten är mycket sämre hos damramar. Så det är inte någon bra väg att gå.
Citera
2018-08-03, 19:47
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godmankind
64829435]Dam och herrcykel är så 70tal.

Varför gör inte alla tillverkare bara en sånhär ram till alla cykeltyper så det passar både man och kvinna direkt

https://bikerumor-wpengine.netdna-ss...rance-27-5.jpg

Personligen tycker jag det är snyggare även.

Man kunde ha fyra färger. Svart och Vit passar alla, sen en röd , och en blå om man vill ha lite mer specifika färger från förr till olika könen.

Självklart kan även män ha röda cyklar, och kvinnor blå.

Det ser bekvämare ut att kliva på och av även för män.
Och risken för pungkross är mindre mot ramen.

https://bikerumor-wpengine.netdna-ss...SX_27.5_RT.jpg

Giant Launches Extensive Line of 27.5″ Mountain Bikes for both Men and Women

Varför gör inte alla det?

Det passar alla cykelstilar göra ram såhär tror jag.

Kanske inte tävlingscyklar, men standart MTB,,eller street, även city .

Skulle bli mer kostnadseffektivt, och miljövänligare tror jag om man gjorde UNISEX ramar bara.

Vad säger ni cyklister själva?

Länkarna är bilder till Unisex cyklar, tycker dom är snyggare personligen[/spoiler]

Hur ser hyrcyklarna ut? är det unisex?
Citera
2018-08-03, 19:49
  #117
Medlem
Dofternas avatar
Min Itera passade båda man som kvinna, ett designmässigt underverk.
Citera
2018-08-03, 19:50
  #118
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fast när såg man en kvinna cykla i kjol senast ?
Oavsett ramtyp.
Citera
2018-08-03, 20:09
  #119
Medlem
godboys avatar
Jag tycker väl att det är bra att det finns olika varianter. Var och en får välja det den vill ha (och vad plånboken orkar med). Finns ju hur många varianter som helst på cyklar och det är bara kul. Precis som man har olika modeller på bilar och motorcyklar.

Man väljer helt sonika en cykel som passar ens önskemål och behov. Har en gammal damcykel som är frugans, men använder den ner till stan ibland, den är sliten men funkar bra. Ingen racer, men duger för stadsärenden, och man får ha den ifred förutsatt att man låser fast den. Skulle aldrig ta någon av våra fincyklar på stan. Sen om någon ser mig cykla på en damcykel, ja, vad är det för konstigt med det? Vem bryr sig? --> Det ska jag svara på nu: Män med dålig självkänsla och dåligt självförtroende.

Jag tycker t ex att det är kanon att det finns billiga cyklar på Biltema och XXL m fl. Detta gör att fler har råd och de som inte vill lägga massa pengar på en cykel ändå kan köpa en.
Citera
2018-08-05, 11:06
  #120
Medlem
zxcvasds avatar
Jag har också undrat varför man insisterar på att könskoda cyklar. Jag vill inte ha en vek damcykel men hade önskat en stabil cykel med något lägre insteg än en vanlig herr.
Minns att det fanns en variant på 80-talet där det gick en ramstång i rak linje från styret och hela vägen bak till baknavet. Höjden på ramen blev då något mitt mellan en dam- och herrcykel. Tycker spontant att det ser ganska stabilt ut men samtidigt med ett bekvämare insteg.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback