Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-31, 13:40
  #1
Medlem
Erik Östs avatar
Vad ligger bakom arkitektens val att placera en pyramid med ett runt fönster på toppen av byggnaden ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Supreme_Court_(Israel)
Citera
2017-07-31, 13:45
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Vad ligger bakom arkitektens val att placera en pyramid med ett runt fönster på toppen av byggnaden ?

https://en.wikipedia.org/wiki/Supreme_Court_(Israel)

Aletheia har publicerat en analys av detta för något halvår sedan (gästblogg, inte egenproducerat):

http://aletheia.se/2017/02/28/det-on...r-i-jerusalem/

Rätt intressant vinkel på det tycker jag.
Citera
2017-07-31, 13:47
  #3
Medlem
find-hers avatar
Citat:
The building was donated to Israel by Dorothy de Rothschild.

Misstänker att arkitekten också är invigd till esoterisk lära.
Citera
2017-07-31, 13:58
  #4
Medlem
Intressant. Läst om detta någon gång tidigare vet jag.

Jag rekomenderar starkt att se youtubekanalerna "secretsinplainsight" som påvisar hela städers "heliga" arkitekturer samt "chatzefratz" som hjälper oss att förstå adelns arbete och tillflyktsort Schweiz.

Vi styrs av faraoner och verkligheten verkar rätt långt ifrån det vi lär oss i skolan.
__________________
Senast redigerad av Decimal1 2017-07-31 kl. 14:02.
Citera
2017-07-31, 14:14
  #5
Medlem
Erik Östs avatar
Jo jag vet att det förekommer konspirations-teorier men kan det finnas en naturlig anledning och resultatet är bara arkitektens egna kreativitet?
Jag vet inte hur mycket beställaren/gåvogivaren fick vara med om utformningen av just pyramiden men skulle vara intressant att veta.
Nån som vet länk där arkitekterna uttalar sig om just den?
Citera
2017-07-31, 16:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Jo jag vet att det förekommer konspirations-teorier men kan det finnas en naturlig anledning och resultatet är bara arkitektens egna kreativitet?
Jag vet inte hur mycket beställaren/gåvogivaren fick vara med om utformningen av just pyramiden men skulle vara intressant att veta.
Nån som vet länk där arkitekterna uttalar sig om just den?

1. Att i-och-för-sig kalla det för konspirationsteorier kan nog vara dumt. Vad teorierna avhandlar är matematiska samband, historiska sådana och hänvisningar till historia och kulter samt sekter.

2. Ifall mr. Washington en gång i tiden gjorde som lantmäteriet och la ut sin plan efter ett specifikt tema så kommer alla efterföljande att tvingas följa samma tema och matematik. Skulle sedan på sent 1800-tal någon ha utrustat arkitekterna med elementär kompetens i geometri så kommer de givetvis att använda sig av sådan geometri. Ett direkt resultat av administration och matematik är alltså att vissa geometriska former hela tiden uppkommer. Ifall man ritar en fyrkant på en karta och slår ned lantmäteripinnar i de fyra hörnen så kommer vissa geometriska former alltid att uppkomma. Har man en fyrkant som standardiserats i längd och sida så kommer samma förhållande att uppstå hela tiden.

3. Snarare är det väl bristen på kreativitet i så fall. Innan funktionalismen och kommunismen inom stadsplaneringen så att säga gjorde arkitekterna till numeriskt inkompetenta drönare utan konstnärlig förståelse så var det ganska vanligt med frimurare inom stadsplaneringen. Tittar man på äldre svenska byggnads- och stadsplaner så finns de där symbolerna inlagda lite överallt. På en del kartor är det inte slumpmässiga fenomen utan något som lagts in med intention. Människorna som styrde över stadsplaneringen och markägandet försökte alltså tex. göra 'tree-of-life' till verklighet en gång i tiden. En människa har dock en kort tid på jordelivet och en stadsplaner brukade normeras för 50-300års genomförandetider ifall de inte var av typ frimärkssort.

4. Den sticker väl ut lite för mycket för att man ska kunna kalla det för en slump. Det övriga är däremot ett resultat av en kalkyl för minimering av form och gjutningskostnader. De har alltså byggt en ganska komplex byggnad med ett extremt litet antal gjutformar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback