Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-07-31, 18:05
  #13
Medlem
Byxbensgubbens avatar
(FB) Pojke tände eld på ostbågar
Citera
2017-08-01, 00:40
  #14
Medlem
EpicureNo2s avatar
Mycket intressanta svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Du kan ju ta och lägga dig själv på krutet i en .357 magnumpatron, tända på och se hur långt du flyger iväg. Du ju typ springa 2-3 mil på en ostbågspåse. Så det är nog bara för folk som inte förstår energi som det är konstigt.

Jag tog en gång bort kulan från en upphittad .22 LR och blev förvånad över hur lite krut den innehåller. Ändå hade kulan kunnat vara dödlig från ett vapen. Ja, för oss som försöker förstå energi är trådar som dessa mycket lärorika.
Citera
2017-08-01, 22:42
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det fina med sprängämnen är ju att de brinner fort

Sedan finns de sådana explosiva ämnen (exotiska exempel är kvävetrijodid och xenontrioxid) som brinner inte alls och behöver inte ens vara någon blandning men ändå exploderar rätt bra.

Krut i eldvapen exploderar däremot inte på samma sätt som en bomb, det brinner väldigt snabbt men ändå långsammare än riktig explosion.
__________________
Senast redigerad av arseniy 2017-08-01 kl. 22:50.
Citera
2017-08-01, 23:55
  #16
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Sedan finns de sådana explosiva ämnen (exotiska exempel är kvävetrijodid och xenontrioxid) som brinner inte alls och behöver inte ens vara någon blandning men ändå exploderar rätt bra.

Krut i eldvapen exploderar däremot inte på samma sätt som en bomb, det brinner väldigt snabbt men ändå långsammare än riktig explosion.
Jo krut i eldvapen, både svartkrut och modernare krut exploderar, det är en riktig explosion. Du blandar säkert ihop det med diskrepansen mellan deflagration och detonation men båda de företeelserna är explosioner. Krut som används i patroners drivladdning deflagrerar vilket innebär att flamfronten i laddningen rör sig långsammare än materialets ljudhastighet.

Vid detonation rör sig flamfronten fortare än ljudet (i det aktuella materialet) men det skulle ge för högt topptryck för att användas i skjutvapen, pipan skulle nog kunna sprängas.

Men åter, både deflagration (som i gevärskrut) och detonation som i TNT etc. är explosioner.

Tillägg: Om man ska anamma din tidigare definition (jag hoppas ju att du lägger den på hyllan nu) där en deflagration inte är en explosion så skulle man alltså säga att den här villan i Limhamn bara har brunnit och inte exploderat: https://www.sydsvenskan.se/2007-11-1...i-gasexplosion

I min begreppsvärld så exploderade den till följd av att metangas läckte ut, blandades med luft (explosionsområde 5-15 vol-% CH4 i luft), antändes och exploderade. Metan i luft deflagrerar.
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2017-08-02 kl. 00:38.
Citera
2017-08-03, 00:25
  #17
Medlem
Mitt tidigare inlägg säger inte att krut inte exploderar. När man säger "riktig bil" detyder det inte att de andra är inte bilar ;-) Så det finns inget att gräla om egentligen.
Citera
2017-08-03, 00:35
  #18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arseniy
Mitt tidigare inlägg säger inte att krut inte exploderar. När man säger "riktig bil" detyder det inte att de andra är inte bilar ;-) Så det finns inget att gräla om egentligen.
Att krut inte exploderar är ett felaktigt påstående som jag stött på flera gånger och även diskuterat här tidigare så jag tänkte att du var en sådan explosionsförnekare. Det lät så men det är ju himla bra om vi är överens då.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback