Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-08-09, 15:29
  #49
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heson
* Köp en vettig barnvagn så slipper du bi ruinerad och du får en som inte tar upp hela bagaget.
* Lär dig packa, det är ofta inga problem att packa om ett till synes proppfullt bagageutrymme och få plats med lika mycket till, antagligen mer.
* Lär dig packa, man behöver inte ha med allt.

....eller så köper man en kombi redan från början så behöver man inte spela Tetris varje gång nåt ska in/ut. Kräver inga kunskaper och stjäl ingen tid.
På semestrarna eller skidrresorna kan ändå takbox vara ett bra komplement.

Dagens kombiversioner är knappt märkbart bullrigare än andra karossmodeller. Vägegenskaper och komfort är i princip identiska. Men kombin är fan så mycket mera praktisk!

Den enda riktigt stora nackdel jag kan komma på är att det inte går att få samma mäktiga ljud i stereon i en kombi som i en sedan då man ofta kan nyttja bagaget som "högtalarlåda". Men det kanske man kan leva med, har man barn får man heller aldrig spela speciellt högt.
Citera
2017-08-09, 16:19
  #50
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
....eller så köper man en kombi redan från början så behöver man inte spela Tetris varje gång nåt ska in/ut. Kräver inga kunskaper och stjäl ingen tid.
På semestrarna eller skidrresorna kan ändå takbox vara ett bra komplement.

Dagens kombiversioner är knappt märkbart bullrigare än andra karossmodeller. Vägegenskaper och komfort är i princip identiska. Men kombin är fan så mycket mera praktisk!

Den enda riktigt stora nackdel jag kan komma på är att det inte går att få samma mäktiga ljud i stereon i en kombi som i en sedan då man ofta kan nyttja bagaget som "högtalarlåda". Men det kanske man kan leva med, har man barn får man heller aldrig spela speciellt högt.
Jag menar att en stor sedan faktiskt kan vara rymligare en en liten kombi. Det gäller att som minst köpa en V70/Passat/E-klass eller liknande storlek om man riktigt skall kunna njuta av kombi-effektern!
Citera
2017-08-23, 23:45
  #51
Medlem
Du behöver en stor kombi, köp inget mindre än V70-size. Alla andra råd är bara helt värdelösa, du får gärna tacka mig sedan.
Citera
2017-12-01, 21:50
  #52
Medlem
Sesam66s avatar
Tack för alla råd (men det blev en kombi). Tog allt i beaktande men såg när vi köpte barnvagnen att den fyllde upp huvuddelen av bagagerummet, visst kunde man köpa en mindre barnvagn men på den punkten hade jag inget att säga till om. Samtidigt pratade jag nyligen med en kompis som nu ska få sitt andra barn och nu när han hade en syskonvagn på inköpslistan så började han fundera på att byta till kombi.
Jag har tänkt att skaffa fler barn och att senare behöva byta bil är alltid en risktagning, man får utgå ifrån att i bästa fall bli någorlunda blåst på antingen köp eller sälj-affären.
Jag valde en lätt begagnad fin Citroen C5a kombi (fullsmetad) för ett mkt bra pris. Själv förvånad över det valet som inbiten mercafantast men är väldigt nöjd när jag svävar omkring med Hydractive 3+ fjädring. Hade behövt betala minst det dubbla för motsvarande mercedes. Antar att konstruktionen kommer hålla barnet sovande i bilen och mig vaken om natten när hydral-läckagen börjar smyga sig på om ngr år. Men just nu är det värt varje sekund!
Hursomhelst tack för alla råd.
Citera
2017-12-07, 13:37
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sesam66
Tack för alla råd (men det blev en kombi). Tog allt i beaktande men såg när vi köpte barnvagnen att den fyllde upp huvuddelen av bagagerummet, visst kunde man köpa en mindre barnvagn men på den punkten hade jag inget att säga till om. Samtidigt pratade jag nyligen med en kompis som nu ska få sitt andra barn och nu när han hade en syskonvagn på inköpslistan så började han fundera på att byta till kombi.
Jag har tänkt att skaffa fler barn och att senare behöva byta bil är alltid en risktagning, man får utgå ifrån att i bästa fall bli någorlunda blåst på antingen köp eller sälj-affären.
Jag valde en lätt begagnad fin Citroen C5a kombi (fullsmetad) för ett mkt bra pris. Själv förvånad över det valet som inbiten mercafantast men är väldigt nöjd när jag svävar omkring med Hydractive 3+ fjädring. Hade behövt betala minst det dubbla för motsvarande mercedes. Antar att konstruktionen kommer hålla barnet sovande i bilen och mig vaken om natten när hydral-läckagen börjar smyga sig på om ngr år. Men just nu är det värt varje sekund!
Hursomhelst tack för alla råd.

Grattis till en mycket trevlig bil, och ett bra beslut om kombi. Har själv kombi, vi har bara ett barn men skulle aldrig fungera med en sedan om man inte har typ en Superb.
Citera
2017-12-14, 21:35
  #54
Avstängd
Det är bara i Sverige man måste ha en stor kombi när man har barn. I övriga Europa går det bra med små- eller mellanklassbilar till barnfamiljer. I Sverige ska man helst kunna köra in barnvagnen direkt utan att fälla ihop den (detta började på 80-talet när Volvo lanserade kombi som normalbil). Andra kör även mc med barn och då även på semester, möjligtvis då med sidovagn. Välj en liten, hopfällbar barnvagn att ta med när ni semestrar!
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback