Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-08-02, 20:39
  #49
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Jag ser Wheatley som ohotad, men skulle t ex McQueen spotta ur sig ytterligare ett par rullar i klass med Shame är det ju inte svårare än att jag ändrar mig. Hmm, Saulnier släpper nytt nästa år ser jag nu, jag kanske får ändra mig ändå. Fan, vi får se.

Har du sett/vad tyckte du om High Rise och Free Fire? Avskydde (överdriver inte) båda filmer något enormt. Kill List är den enda filmen av Wheatley som jag verkligen (verkligen!) gillar, även fast den är långa vägar från att vara lika välgjord och direkt mästerlig som The Witch och Bone Tomahawk - om man snackar modern, seriös skräck. Robert Eggers och S. Craig Zahler bör man hålla ett öga på, de lär gå långt!

För 2000-talet håller jag med chessjamt, med Christopher Nolan som den personliga favoriten. Och för 80-talet så håller jag John Carpenter högst, med filmer som Escape from New York, The Thing, Big Trouble in Little China, Prince of Darkness och They Live.
Citera
2017-08-13, 05:25
  #50
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Har du sett/vad tyckte du om High Rise och Free Fire? Avskydde (överdriver inte) båda filmer något enormt. Kill List är den enda filmen av Wheatley som jag verkligen (verkligen!) gillar, även fast den är långa vägar från att vara lika välgjord och direkt mästerlig som The Witch och Bone Tomahawk - om man snackar modern, seriös skräck. Robert Eggers och S. Craig Zahler bör man hålla ett öga på, de lär gå långt!

För 2000-talet håller jag med chessjamt, med Christopher Nolan som den personliga favoriten. Och för 80-talet så håller jag John Carpenter högst, med filmer som Escape from New York, The Thing, Big Trouble in Little China, Prince of Darkness och They Live.
Ha, jag har bara sett dom tre jag nämnde av Wheatley! Ignorance is bliss
Jag håller Kill List solklart högst av skräckisarna du jämförde med. Alla tre är mästerliga men det är något med hopplösheten och galenskapen i Kill List som jag verkligen älskar!
Jag håller med om Carpenter för 80-talet och det är det lättaste beslutet jag någonsin tagit. Att komma in och äga det kanske sämsta årtiondet med kanonrulle efter kanonrulle är inte så lite imponerande.

2000-talet är svårt alltså. Nolan är ju värdelös. Han får till vissa moment men han kan verkligen inte göra en bra film (jag har inte sett Dunkirk). Coens går bort, No Country for Old Men och The Man Who Wasn't There räcker inte. Scorsese likaså med bara The Departed och The Aviator. Shine a Light kom ju 30 år för sent. Cronenberg var meh. Refn hade ett okej årtionde men han gjorde inte sina bästa rullar då. Ridley Scott var produktiv och släppte några helt okej rullar men inga som kommer att gå till historien. Av von Trier har jag bara sett nyare filmer (Antichrist är äldst) och Riget. Sen finns det regissörer som regisserade få filmer som alla blev sylvassa, t ex Paul Thomas Anderson, Jason Reitman och Edgar Wright. Men efter lite funderande står det klart för mig att det måste bli en av två regissörer som jag tycker utmärkte sig. Den ena är Danny Boyle som regisserade två av mina absoluta favoriter, 28 Days Later och Sunshine, samt flera stabila rullar utöver dom. Den andra är Steven Spielberg som var produktiv och höll en grym nivå (vi glömmer Crystal Skull) med ett par extra minnesvärda pärlor. Jag säger Spielberg.

70-talet är givet - Sidney Lumet. Dog Day Afternoon, Serpico, Network, The Wiz. Nuff said.
Citera
2019-06-02, 15:17
  #51
Medlem
chessjamts avatar
Bumpar den här intressanta tråden.

Efter att ha funderat lite så skulle jag nästan vilja ändra mitt val för 2000-talet från Christopher Nolan till min avatar Hayao Miyazaki, om man ska gå efter personlig smak. Personligen så älskar jag de tre långfilmerna som han gjorde under det årtiondet: Spirited Away, Det levande slottet och Ponyo på klippan vid havet. Alla de tre är 5/5 i min bok. Är man ett fan av klassisk animering med den där typiska 2D-animeringen så är dessa tre svårslagna i sin tekniska briljans. Med det sagt så ja, jag vet att det användes 3D-animering i vissa scener i dessa filmer, framförallt i Det levande slottet med några av bakgrundsmiljöerna. Men det är långtifrån den där typiska 3D-animeringen som t.ex. Pixar lyckas göra så mästerligt bra i sina filmer.

Objektivt sett skulle jag nog fortfarande säga Nolan då han gjorde ett så distinkt avtryck med sina långfilmer det årtiondet, men hjärtat säger Hayao Miyazaki.
Citera
2022-04-02, 03:15
  #52
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
70-talet:
Francis Ford Coppola

Regissören har skapat filmer som blev väldigt stora och den största är Gudfadern, men också Apocalypse Now står med på listan. De är släppta filmer från 70-talet.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback